تاریخ انتشار : سه شنبه 6 شهریور 1397 - 8:09
کد خبر : 6305

بانک‌ها چقدر سود سپرده ارزی پرداخت می‌کنند؟

بانک‌ها چقدر سود سپرده ارزی پرداخت می‌کنند؟

براساس بخش‌نامه جدید بانک مرکزی قرار است که با تضمین این بانک اصل سپرده و سود سپرده‌گذاران پرداخت شود تا عاملی برای سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها باشد. در سال‌های گذشته بانک‌ها دریافت سپرده‌های ارزی را در دستور کار خود داشتند، اما این مساله زیاد مورد توجه سپرده گذاران قرار نگرفت و مردم ترجیحا ارز‌های خود

براساس بخش‌نامه جدید بانک مرکزی قرار است که با تضمین این بانک اصل سپرده و سود سپرده‌گذاران پرداخت شود تا عاملی برای سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها باشد.

در سال‌های گذشته بانک‌ها دریافت سپرده‌های ارزی را در دستور کار خود داشتند، اما این مساله زیاد مورد توجه سپرده گذاران قرار نگرفت و مردم ترجیحا ارز‌های خود را در منازل نگهداری می‌کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این میان بانک‌ها در زمان تحویل سپرده‌های ارزی از پرداخت ارزی خودداری کرده به هر دلیلی معادل ریالی آن را به مشتریان پرداخت می‌کردند.

اما با بخشنامه اخیر بانک مرکزی و با تضمین سپرده‌های ارزی از سوی این بانک، سپرده گذاران با اطمینان بیشتری می‌توانند در خصوص سپرده‌های ارزی خود تصمیم گیری کنند و این امر عاملی برای خروج ارز از خانه‌ها می‌شود.

در این میان بانک‌ها موظف اند به سپرده‌های دلاری برای دوره یک ساله ۴ درصد سود در نظر بگیرند.

همچنین سپرده‌های یورو با سود ۳ درصدی و سپرده‌های درهم نیز با سود ۲ درصد نزد بانک‌ها محفوظ خواهند ماند.

لازم به ذکر است که دوره سپرده گذاری ارزی یک ساله است و بعد از این مدت اگر سپرده‌گذار رضایت خود را اعلام کند می‌توان دوره را یک ساله دیگر تمدید و سود را به طور ماهانه به حساب مشتری واریز کرد.

براساس بخشنامه جدید درصورت درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی قبل از سررسید، نرخ سود سالیانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتیب ۱، ۰.۵ و ۱.۵ درصد خواهد بود و به سپرده‌های ارزی کمتر از یک ماه سودی تعلق نخواهد گرفت.

گفتنی است پرداخت سود به سپرده گذار به صورت ماهانه بوده و بازپرداخت اصل و سود سپرده‌گذاری به صورت اسکناس نزد بانک، به همان نوع ارز تودیعی و به صورت اسکناس خواهد بود.

در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر فردی ۱۰ هزار دلار را در بانک سپرده گذاری ارزی کند با درنظر گرفتن سود ۴ درصد ، یک ماهه حدود ۳۳ دلار سود به حسابش واریز می‌شود که در یک سال حدود ۴۰۰ دلار می‌شود.

با توجه به این نکته که هر شخص نمی‌تواند بیش از ۱۰ هزار دلار نزد خود نگهداری کند و لازم است مازاد آن را در بانک‌ها سپرده گذاری کرده یا به فروش برساند به نظر می‌رسد با تضمین بانک مرکزی در خصوص سپرده‌های ارزی این بار سپرده گذاری ارز از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.