تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مرداد 1398 - 14:38
کد خبر : 18034

استارتاپ یا دلالی و قاچاق؛ واکنش هایی تند به سخنرانی پرحاشیه ی مدیرعامل علی بابا

استارتاپ یا دلالی و قاچاق؛ واکنش هایی تند به سخنرانی پرحاشیه ی مدیرعامل علی بابا

سخنان مجید حسینی نژاد بنیان‌گذار علی بابا در رونمایی از طرح نوآفرین۹۸، مقابل اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری ومحمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و تعدادی از فعالین اکوسیستم استارتاپ ایران واکنش های بسیاری را در پی داشت.

به گزارش جیب نیوز ، حسینی نژاد در سخنانش تلاش داشت فضای کسب و کار در ایران را از نگاه خودش توصیف کند، گفت: «من مجید فرصت طلبم… در دولت نهم و دهم من قاچاق بین المللی بود، کالای تحریمی وارد می کردم…اوایل دولت شدم کاسب کار تحریم و اواخر دولت شدیم کارآفرین نمونه…»

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رییس جوان و اصفهانی سازمان فناوری اطلاعات در توییترش با به اشتراک گذاشتن ویدیوی حسینی نژاد نوشت: « وقتی سخنرانی جسورانه بنیانگذار علی بابا در مقابل اسحاق جهانگیری، مدام به‌اشتراک گذارده می‌شود، خوشحال می‌شوم که شرایطی ایجاد کردیم تا افراد بدون لکنت زبان و آزادانه صحبت کنند؛ این همان مسوولیتی است که خیلی‌ها سال‌ها از آن شانه خالی کردند…»

توییت ناظمی، بنزینی بود بر آتش تند انتقادات از سخنرانی پرحاشیه مدیرعامل علی بابا که برخی از این واکنش ها در زیر آمده است:


فرشاد وکیل زاده موسس و مدیرعامل فروشگاه اینترنتی زنبیل، عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نوشت: « اینکه فعالان اقتصادی همیشه دنبال حداکثر کردن منافع اقتصادی خودشون هستند و قطعا قانون گذاران و سیاست گذاران اقتصادی مسیر فعالیت فعالان رو مشخص می کنند حرف درستی هست ولی نکته اینه که #منفعتطلب و #سودجو بودن به ذات و #منش افراد بستگی داره، اینکه کسی بخواد از از خلاهای قانونی سوء استفاده کنه کار سخت و پیچیده ای نیست ولی واقعا همه افرادی که دنبال منافعشون هستند اینکار رو نمی کنند!! همین الان تو خود اکوسیستم کسب و کارهای شناخته شده ای وجود دارند که بیشترین میزان عرضه کالای #قاچاق رو بصورت مستقیم و غیرمستقیم دارند. اینکه مسئولان #دولتی این دیدگاه و روش کاری رو #تشویق می کنند و به عنوان #سخنرانیجسورانه وایرال می کنند و اسمش رو می زارن #آزادیبیان واقعا جای تفکر و تامل داره!! هر بار داریم از یه لبه بوم می افتیم!!.» کاربری به نام آقازاده نوشت «جالب است عادی سازی فساد می شود شجاعت ولی اعتراض به این عادی سازی کلی هزینه می گیرد . یکبار پایان انقلاب و پایبندی به ارزش های جمعی را اعلام کنید تا لااقل آنها که بدنبال سود فردی نیستند و سعادت جمعی را نشانه گرفته اند تکلیف شان مشخص شود.» بهنام کریمی نوشت:« ساله این که اگر چه قوانین کسب و کار ایراد دارند،اما این نوع تگاه دقیقا به قول خودش فرصت طلبانه و سود جویانه است و فساد اقتصادی است.وقتی قانون رو دور میزنی یعنی از فرصت نابرابر در مقابل کسانی که به قانون احترام میزارن استفاده میکنی و ابن یعنی فساد..مثلا من میدونم که ماربجوانا مفید و تو امریکا قانونی و ممکنه در چند سال آینده تو ایران قانونی شه.یعنی میتونم با این استدلال برم قاچاق ماربوانا کنم که قطعا تو یک سال منو میلیاردر میکنه و بعد با افتخار بگم من فرصت طلبم؟! وقتی تو به قوانین -توافق بر سر قانونهای بازیهای اقتصادی- احترام نمیزاری یعنی حق دیگران رو در بازی برابر فرض شده خوردی و ابن یعنی دزدی و فساد،نه زرنگی آقای سود جو و منفعت طلب و مثلا کارآفرین.» مرتضی ناعمه نوشت: « مجید حسینی‌نژاد که بلیط فروشی علی‌بابا را داره یه جوری گفت کارآفرین استارتاپ، دلال قاچاقچی و فرصت طلبه که جیگر بابک زنجانی تو زندان حال اومد!» هانی افتخاری، خبرنگار نیز برای امیر ناظمی نوشت: « چیزی که در سخنرانی جناب #حسینینژاد مدیر عامل #علی_بابا مغفول بود، ارزش نوآوری و فرصت‌سازی در استارتاپ‌ها است. درک همین نکته اساسی فرق بین بلیط فروشی و دلالی با استارتاپ را روشن می‌‌کنه. نوآور بودن یه ارزش ماندگاره آقای حسینی‌نژاد عزیز!»
مرتضی اسماعیل پور هم منتقدانه برای امیر ناظمی نوشت: « نام «علی‌بابا» بر این مجموعه که با بی‌اخلاقی محض سواستفاده از نام یک برند بین‌المللی است نشان از بی اخلاقی محض بنیانگذاران آن دارد.»

محمدجواد زمانی آبادی خبرنگار سابق روزنامه همشهری نوشت:« کاش سخنرانی #مجیدحسینی‌نژاد بنیانگذار #علی‌بابا ، هیچ‌وقت نشه نقشه‌راه کارآفرین‌ها. اون چیزی که این آقا داره ترویج می‌کنه یه‌جور منفعت طلبی بدون توجه به قانون هست. این دیدگاه خلاصه‌اش اینه که اگر سود و منفعتی که من میخوام رو به من ندین، من خودم راهمو پیدا می‌کنم حتی غیرقانونی!»

مهدی خردمدل رونامه نگار نوشت: منفعت طلبی مشروع مشکلی ندارد و همه به نوع به دنبال منافع اقتصادی هستیم. حرفی که با وقاحت تمام می‌زند پول درآوردن به هر قیمتی است! خودش را هم با آن بنزین فروش لب مرز مقایسه می‌کند که ۲۰۰ لیتر سوخت قاچاق می‌کند!

حسین نوشت: « دوست عزیز آقای حسینی‌نژاد موسس محترم علی‌بابا! از دل قاچاق و زد و بند و رانت، هرچی در بیاد اسمش نوآوری یا کارآفرینی نیست؛ حتی اگه استارتاپ باشه…. »
امین سام نوشت:« البته از دید دیگه میگه همین دولت با قوانین خام باعث میشه امثال من همیشه به سود برسن که البته تو ذات حرفش اعتراض هم داره میکنه»

کاربری هم نوشت:«در عصر حسینی‌نژادها تو استیوجابز باش»
مهدی نوشت: «سایت بلیط اتوبوس فروشی هم شد استارتاپ! بعد بنیانگذارم داره :))»
مجید حسینی نژاد بنیان‌گذار علی بابا سخنانش را چنین به پایان برد: « مهم نیست که ما چه می کنیم، مهم این است؛ آقای جهانگیری شما برای ما چه بستری خلق می کنید. ما منفعت جوییم. ما سودجوییم…بستری که دولت مهیا می کند من در این بستر کار می کنم، اگر این بستر نوآفرینی باشد، خلق ثروت از طریق کار باشد، از طریق خلق ارزش از طریق جامعه باشد، من این کار را می کنم، ولی اگر بنزین مفت به من بدهید بدهید قاچاق می کنم!»









ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.