تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 آذر 1397 - 9:01
کد خبر : 9876

احتمال‌تعویق کاهش تولید توسط اوپک تحت فشار ترامپ

احتمال‌تعویق کاهش تولید توسط اوپک تحت فشار ترامپ

اوپک و متحدانش این هفته در حال کار بر روی توافقی هستند که به موجب آن میزان تولید نفت ۱.۳ میلیون بشکه‌ در روز کاهش می یابد، اما مخالفت های روسیه و فشار ترامپ بر ریاض دو مانع مهم برای رسیدن به این توافق است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ۴ منبع

اوپک و متحدانش این هفته در حال کار بر روی توافقی هستند که به موجب آن میزان تولید نفت ۱.۳ میلیون بشکه‌ در روز کاهش می یابد، اما مخالفت های روسیه و فشار ترامپ بر ریاض دو مانع مهم برای رسیدن به این توافق است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ۴ منبع آگاه گفتند، اوپک و متحدانش این هفته در حال کار بر روی توافقی هستند که به موجب آن میزان تولید نفت ۱.۳ میلیون بشکه‌ در روز کاهش می یابد، اما مقاومت روسیه در برابر کاهش قابل توجه تولید همچنان یکی از موانع عمده این‌توافق است. اوپک قرار است روز پنجشنبه در وین تشکیل جلسه دهد. همچنین روز جمعه نیز نشستی بین اوپک و روسیه برگزار خواهد شد.

 

تضعیف رشد اقتصاد جهانی و نگرانی از مازاد عرضه که عمدتا به دلیل رشد تولید آمریکا اتفاق افتاده، سبب کاهش قابل توجه قیمت نفت شده است. عربستان بزرگترین تولید کننده عضو اوپک از ضرورت کاهش قابل توجه تولید از ماه ژانویه سخن می گوید، اما در عین حال برای پایین آوردن قیمت نفت از جانب دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تحت فشار است. موضوعی که می تواند هرگونه تصمیم گیری اوپک را با پیچیدگی مواجه کند، موضوع قتل جمال خاشقچی در ماه اکتبر در سرکنسولگری عربستان‌در استانبول است. به رغم درخواست های بسیاری از سیاستمداران آمریکایی برای تحریم عربستان، ترامپ از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پشتیبانی کرده است.این منابع گفتند، نشست این هفته در فضایی دشوار برگزار می شود و موضع روسیه در دستیابی به توافق نقشی اساسی خواهد داشت.

یک منبع دیگر گفت، سعودی ها خیلی برای کاهش تولید تلاش کرده اند، اما اگر روسیه با کاهش تولید مخالفت کند اوپک هم تولید خود را کاهش نخواهد داد.
وزرای انرژی عربستان و امارات روز سه شنبه گفتند، تعدیل تولید جهانی نفت ضرورت دارد، اما برای این‌کار همه تولید کنندگان باید مشارکت کنند.
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفت: «جاده دیگری که باید از آن عبور‌کنیم این است که آیا تمام کشورهای تولید کننده تمایل به مشارکت در کاهش تولید دارند یا نه.»
منابع روس گفته اند، مسکو ممکن است با کاهش حدودا ۱۴۰ هزار بشکه ای موافقت کند اما اوپک اصرار‌دارد که تولید روسیه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.
دو منبع مطلع گفتند، موضوع اصلی مذاکرات کاهش ۳ تا ۳.۵ درصدی نسبت به سطح تولید ماه اکتبر است و هیچ معافیتی نیز برای هیچ یک از اعضا در نظر گرفته نخواهد شد.
این منابع گفتند، اگر روسیه درخواست اوپک را اجابت نکند، ممکن است توافق به تعویق بیافتد. برای مثال اوپک می تواند در ماه‌دسامبر مجددا تشکیل جلسه دهد و در مورد کاهش تولید تصمیم گیری نماید. البته در آن صورت ممکن است قیمت نفت باز هم پایین تر برود.

مشخص نیست که طرح گزینه تعویق توافق تاکتیک اوپک برای متقاعد کردن روسیه است و یا اینکه تحت فشار ترامپ مبنی بر عدم کاهش تولید مطرح شده است.
وزیر نفت عراق گفته اوپک برای دستیابی به ثبات‌در بازار نفت و به حداقل رساندن آسیب های وارده به بازار نفت از ناحیه عوامل ژئوپلتیک باید از یک استراتژی میان مدت تا بلند مدت تبعیت کند.
وی افزود، عراق برای برقراری توازن در بازار‌و تقویت قیمت ها همکاری خواهد کرد.

اما در‌عین‌حال نماینده ایران در اوپک ضمن انتقاد از رویکرد عربستان و‌روسیه در افزایش تولید نفت تحت فشارهای ترامپ گفته، هر کس که تولید را افزایش داده باید بار کاهش‌تولید را به دوش بکشد.
اوپک در ماه اکتبر ۳۲.۹۱۶ میلیون بشکه در‌روز نفت تولید کرد، در حالی که میزان تولید متحدان اوپک در این‌ماه به ۱۸.۲۵۲ میلیون بشکه‌رسید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.