تاریخ انتشار : سه شنبه 13 آذر 1397 - 8:37
کد خبر : 9808

ادعای بازنگشتن ارز صادرات به کشور غلط است

ادعای بازنگشتن ارز صادرات به کشور غلط است

حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اقدامات موثر بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، محسوس است، گفت: تا حد قابل توجهی آرامش به این بازار بازگشته است. وی افزود: محدود کردن تراکنش های پوزها و تغییر در جابجایی چک های تضمینی بانکی از جمله تصمیمات خوب بانک مرکزی برای

حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اقدامات موثر بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، محسوس است، گفت: تا حد قابل توجهی آرامش به این بازار بازگشته است.

وی افزود: محدود کردن تراکنش های پوزها و تغییر در جابجایی چک های تضمینی بانکی از جمله تصمیمات خوب بانک مرکزی برای کنترل جابجایی پول و مبارزه با پولشویی و تزریق آرامش به بازار بود.

سلاح ورزی با تاکید بر اینکه همه دلارهای حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد، گفت: در غیر این صورت مصداق خروج سرمایه از کشور است.

وی افزود: البته این که بخش خصوصی ارز حاصل از صادرات را به کشور باز نگردانده است درست نیست زیرا این نتیجه گیری بر اساس پیش فرض های نادرست است.

سلاح ورزی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی مربوط به شرکت های دولتی، نهادهای مالی و صندوق های بازنشستگی و مانند آن است، گفت: آنچه که در حوزه محصولات پتروشیمی صادر می کنیم به علت وجود قیمت جهانی، قیمت آن ها مشخص است اما آن ۲۰ درصد مربوط به بخش خصوصی واقعی به علت واقعی نبودن نرخ پایه صادراتی، حداقل نصف مبلغی است که اعلام می شود.

وی با اشاره به پیمان سپاری ارزی و شرایط جدید گفت: اگر این روند ادامه یابد ممکن است صادرکنندگان، بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند و کشور با کاهش جدی صادرات روبه رو شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: وجود یک بازار متشکل، ضروری است اما به ثبات در اقتصاد کلان نیاز داریم در غیر این صورت، عملی نیست. استفاده از سامانه”سنا” راهکار مناسبی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.