تاریخ انتشار : شنبه 10 آذر 1397 - 14:46
کد خبر : 9693
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پسته در داخل کشور، ۲ برابر نرخ صادراتی آن به فروش می رسد بسته هستند

پسته در داخل کشور، ۲ برابر نرخ صادراتی آن به فروش می رسد

پسته در داخل کشور، ۲ برابر نرخ صادراتی آن به فروش می رسد

هر کیلوگرم پسته در شرایطی در بازار داخلی به بیش از ۲ برابر نرخ صادراتی آن به فروش می رود که نه تنها کاهش تولید این محصول، بلکه تداوم صادرات آن در این جهش قیمت موثر بوده است. پسته به عنوان یک محصول منحصر به فرد از دیرباز مورد توجه مصرف کنندگان داخلی و صادرکنندگان

هر کیلوگرم پسته در شرایطی در بازار داخلی به بیش از ۲ برابر نرخ صادراتی آن به فروش می رود که نه تنها کاهش تولید این محصول، بلکه تداوم صادرات آن در این جهش قیمت موثر بوده است.

پسته به عنوان یک محصول منحصر به فرد از دیرباز مورد توجه مصرف کنندگان داخلی و صادرکنندگان بوده، اما به تازگی با نوسان نرخ ارز در کشور، فروشندگان داخلی نیز اقدام به افزایش های غیرمنطقی خشکبار از جمله پسته کرده اند تا جایی که در ماه های اخیر قیمت پسته در بازار داخلی از هر کیلوگرم ۵۵ تا ۸۰ هزار تومان به یکباره به ۱۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته که این امر نشان می دهد دلالان و خرده فروشان داخلی نگاه ویژه ای به این محصول برای سودجویی خود دارند.

این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته که به گفته برخی کارشناسان با وجود نوسان نرخ ارز در کشور صادرات این محصول نه تنها افزایش نیافته بلکه به دلیل مشکلاتی در نقل و انتقالات پولی با کاهش عرضه به بازارهای خارجی مواجه شده است و نباید با چنین گران فروشی و قیمت های نجومی در کشور روبرو شویم.

طبق آمارهای موجود سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) در مجموع ۲۲۰ هزار تن پسته در کشور تولید شد که از این میزان ۱۴۸ هزار تن پسته به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار صادر شد و ۳۰ هزارتن از این محصول به مصرف داخلی رسید و حتی ۴۰ هزار تن آن در انبارها باقی ماند.
براساس نظر کارشناسان این بخش، میزان موجودی پسته کشور امسال با احتساب ۴۰ هزار تن پسته باقی مانده سال گذشته، حدود ۱۰۰ هزار تن است. در سال ۹۵ نیز ۱۸۰ هزار تن پسته در کشور تولید و نزدیک ۱۴۰ هزار تن آن به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار تا اواخر اسفندماه ۹۵ به کشورهای هدف صادر شده بود.

پیش از این ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان پسته در جهان بود که امسال با کاهش ۷۰ درصدی تولید این محصول، نزدیک ۵۰ درصد بازارهای صادراتی خود را از دست داده است و آمریکا با تولید ۴۰۰ هزار تن پسته امسال توانست بازار صادراتی ایران را تصاحب کند.
از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون آمریکا با بیشترین حجم تولید رتبه نخست و ایران رتبه دوم تولید پسته جهان را به خود اختصاص داده اند؛ این در حالی است که در گذشته ایران با صادرات بخش عمده محصولات خود، رتبه نخست را در بازار جهانی پسته در اختیار داشت.
طبق آمارها ایران سالانه ۸۵ درصد و آمریکا نزدیک ۵۰ درصد پسته تولیدی خود را به بازارهای جهانی عرضه می کنند؛ امسال نیز قیمت هر تن پسته صادراتی بین ۸ تا ۱۰ هزار دلار برحسب کیفیت معامله می شد.

در سال های اخیر به دلیل بحران آب در استان کرمان و خشکیدگی باغات پسته بحث، انتقال کشت پسته از کرمان به سایر استان ها همچون یزد، خراسان جنوبی، سمنان، دامغان، قزوین و ساوه مطرح و اجرایی شد و اکنون پسته در بیش از ۱۹ استان کشور تولید می شود که استان کرمان بیشترین قدمت و حجم را در تولید این محصول دارد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.