تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 آذر 1397 - 9:29
کد خبر : 9598

تا ۴۰۰ سال آینده زغال سنگ داریم

تا ۴۰۰ سال آینده زغال سنگ داریم

محمد مجتهدزاده رئیس انجمن زغال سنگ ایران گفت: مقدار تولید کنونی زغال سنگ کشور حدود یک و نیم تا یک میلیون و ۷۰۰ تن کنسانتره زغال سنگ کک شو است. درحالی که نیاز حداقلی کشور به این کنسانتره از سال بعد حدود ۳ و نیم تا ۴ میلیون تن ارزیابی شده است و کشور ایران

محمد مجتهدزاده رئیس انجمن زغال سنگ ایران گفت: مقدار تولید کنونی زغال سنگ کشور حدود یک و نیم تا یک میلیون و ۷۰۰ تن کنسانتره زغال سنگ کک شو است. درحالی که نیاز حداقلی کشور به این کنسانتره از سال بعد حدود ۳ و نیم تا ۴ میلیون تن ارزیابی شده است و کشور ایران با استفاده کنونی از زغال سنگ تا ۴۰۰ سال دیگر ظرفیت دارد.

رئیس انجمن زغال سنگ ایران افزود: متأسفانه از چند دهه گذشته تا کنون در بخش تجهیزات و بهره‌برداری زغال سنگ با عقب افتادگی وسیعی روبه‌رو هستیم و حالا باید با برنامه‌ریزی‌های مدون مشکلات را مرتفع و زمینه را برای صادرات بیشتر فراهم کنیم، چرا که تا سال آینده برای تولید ۳ و نیم تا چهار میلیون تن کنسانتره زغال سنگ که نیاز واحدهای جدید فولادی است به استخراج ۸ میلیون تن از معادن کشور نیاز داریم.
تعیین قیمت زغال سنگ می‌تواند تصویر اقتصادی این فعالیت را روشن کند

مجتهدزاده تصریح کرد: برای انجام هر سرمایه‌گذاری باید از کار مورد نظر به صورت اقتصادی ارزیابی و تصویرسازی کنیم. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند تصویر اقتصادی این فعالیت را روشن کند تعیین قیمت درست است. برای تجهیز و بهره برداری یک فعالیت اقتصادی عملیات تولید و بازدهی ممکن است حدود چهار یا ۵ سال طول بکشد و باید تصویر روشنی برای این فعالیت ترسیم شود که نداشتن قیمت مشخص و روشن از عوامل محدود کننده است. بانک ها هم رغبتی به سرمایه گذاری در این معادن معدنی نشان نداده اند و در طی مذاکرات انجام شده با بانکها یکی از مشکلات انها نیز نداشتن تصویر روشن از قیمت هااست.

وی با بیان اینکه قیمت جهانی زغال سنگ در دوسال اخیر بسیار رشد بالایی داشته است، گفت: با توجه به بررسی‌های کارشناسی انجمن زغال سنگ ایران انتظار می‌رود، قیمت زغال سنگ با قیمت پایه جهانی تنظیم شود.

رئیس انجمن زغال سنگ ایران با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با ذوب‌آهن جهت تعیین مشخصات کیفی پایه برای قیمت زغال سنگ ایران، افزود: در صورت توافق با ذوب‌آهن برای قیمت گذاری مشخصات کیفی پایه بر اساس نرم جهانی و همچنین مطابقت قیمت پایه زغال سنگ ایران با قیمت جهانی حتما تصویر روشنی از فعالیت‌های اقتصادی را ترسیم خواهیم کرد.
تولید زغال سنگ داخلی مارا از واردات مقادیر انبوه زغال سنگ از خارج از کشور بی نیاز می کند

رئیس انجمن زغال سنگ ایران اظهار کرد: توجه به تولید زغال سنگ داخلی، ما را از واردات مقادیر انبوه زغال سنگ از خارج از کشور بی‌نیاز می‌کند، یعنی اگر نتوانیم چرخه معادن کشور را حفظ کنیم هر مقدار از این تولیدات کاهش یابد، باید به واردات زغال سنگ بپردازیم که قیمت آن بیشتر از زغال سنگ داخلی حتی بعد از اصلاح و انطباق با نرم‌های جهانی خواهد بود.

وی گفت: زغال سنگ جهانی بر اساس نرم‌های کیفی پایه‌ای در FOV حداقل ۱۵۰ دلار تا ۲۳۰ دلار را به خود اختصاص می‌دهد، در حالی که قیمت پایه زغال سنگ ایران در حال حاضر ۶۱۰ هزار تومان است که این قیمت هیچگونه تناسبی با حداقل قیمت‌های جهانی ندارد.
قیمت تمام شده برای تولید کنندگان با توجه به افزایش قیمت مواد پایین است

مجتهدزاده تصریح کرد: در سال جاری به غیر از دستمزد ، قیمت تمام شده متاثر از شرایط اقتصادی و افزایش قیمت نرخ مواد اولیه بوده است. معدن کاران عوامل اصلی تولید را همچون تجهیزات ماشین آلات تا ۳ برابر نسبت به قیمت سال‌های قبل تهیه کردند. چوب که از لوازم مورد نیاز و ضروری در صنعت زغال سنگ است در حال حاضر تا دو و نیم برابر نسبت به سال قبل گران تر شده است .

وی افزود:شاید دستمزد تنها پارامتری بوده که افزایش قابل توجهی غیر از درصد مورد تصویب دولت نداشته است که با توجه به شرایط سخت کار در معدن زغال سنگ باید حتما با زمینه سازی اقتصادی این امکان را فراهم کنیم تا کارگران معدن زغال سنگ بتوانند به اصلاح شرایط و دستمزد دست پیدا کنند.
قیمت هر تن کنستانتره حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان برآورد می شود

رییس انجمن زغال سنگ ایران گفت : در حال حاضر قیمت تمام شده زغال سنگ در معادن مختلف، متفاوت است ولی طبق گزارش هایی که به انجمن زغال سنگ رسیده این قیمت برای هر تن کستانتره حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان برآورد می شود .بخش فولاد معتقد است که چون واحد های تولیدی زغال سنگ به صورت سنتی عمل می کنند با افزایش هزینه تمام شده رو برو هستند .

وی افزود : قطعا معادن زغال سنگ احتیاج به بهبود و نوسازی ماشین آلات و ارتقای تکنولوژی دارند اما قیمت تمام شده زغال سنگ در حال حاضر قیمتی است که در مکانیزه ترین معدن محاسبه شده که از طرف شرکت زغال سنگ طبس به انجمن ارایه شده است ؛ به دلیل اینکه در معادن مکانیزه، تجهیزات مصرفی متکی بر ارز است با قیمت کنونی ارز نیمایی، در معادن مکانیزه هم با افزایش قیمت روبرو هستیم .

مجتهدزاده تصریح کرد:استخراج معادن سنتی و مکانیزه به کارخانه جات فرآوری تحویل داده می شود این قیمت تمام شده که عنوان شد منظور قیمت نهایی کنسانتره زغال سنگ ایران است.

زغال سنگ استخراجی ایران در ردیف بهترین زغال سنگ تولیدی در جهان است

مجتهدزاده درباره مقایسه کیفیت زغال سنگ وارداتی با زغال سنگ تولیدی گفت : ما نمی توانیم طلبکار طبیعت باشیم . کیفیت زغال سنگ ایران در پهنه های مختلف، مشخصات کیفی متفاوت دارد . ما باید تلاش کنیم که بالاترین کیفیت ممکن از این پهنه ها را به دست بیاوریم .

وی افزود:ما ادعا نداریم که زغال سنگ استخراجی ایران در ردیف بهترین زغال سنگ تولیدی در جهان است چون تیپی از زغال که پرمیوم هارد کوکیک کوال( premium hard coking coal )تعیین کیفیت می شود قیمت بسیار بالایی دارد و چیزی حدود ۲۵۰ دلار، قیمت جهانی این ماده معدنی هست.

مجتهدزاده ادامه داد:ما زغال ایران را در رده as hard coking coal ارزیابی می کنیم در حال حاضر در پایه های کیفی با ذوب آهن به توافق رسیده ایم و پایه هایی را برای زغال سنگ قابل حصول در ایران تعیین کرده ایم. قطعا از نظر فنی پیش بینی می شود ما برای دستیابی به بهترین کوک در ایران احتیاج داریم که زغال ایران را با درصدی از زغال های مرغوب جهانی مخلوط و ترکیب کنیم و این درصد از طرف کارشناسان در حدود حداکثر ۳۰ درصد و وحداقل۲۰ درصد ارزیابی می شود .
مشتریانی از چین و هندوستان تقاضای عقد قرار داد لانگترم را داشته اند

رییس انجمن زغال سنگ ایران در خصوص وضعیت صادرات زغال سنگ گفت : در سال جاری چندین محموله از زغال سنگ کک شو از طبس صادر شد. خوشبختانه صدور زغال سنگ کک‌شو از ایران مورد استقبال قرار گرفت .همچنین مشتریانی از چین و هندوستان تقاضای عقد قرار داد لانگترم را داشته اند و حتی اخیرا گروهی پیشنهاد ارتباط با معادن ایران و کک سازی های مستقر در کشور برای تولید کک به منظور صادرات ارائه داده اند .

مجتهدزاده در پایان گفت: از سال آینده دومین کوره بلند ذوب آهن در زرند با سرمایه گذاری میت کو وارد چرخه تولید می شود و بازار مصرف زغال سنگ کک شو در کشور از یک میلیارد و ۷۰۰ تن کنونی به ۳ و نیم میلیارد تن خواهد رسید که این خبر بسیار خوبی برای توسعه این صنعت است. در خصوص صادرات هم با قیمت کنونی جهانی حتما راه برای صادرات زغال سنگ یا کک حاصل از زغال سنگ ایران باز خواهد شد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.