تاریخ انتشار : دوشنبه 21 آبان 1397 - 20:00
کد خبر : 8869

محافظه کاری در بهره گیری از فناوری در صنعت بیمه را کنار بگذارید

محافظه کاری در بهره گیری از فناوری در صنعت بیمه را کنار بگذارید

مریم میهن پرست، کارشناس ارشد بیمه: صنعت بیمه ی ایران؛ شاهد افزایش تقاضا برای محصولات جدید است. به عبارت دیگر، صنعت بیمه در مرحله گذار از بیمه های سنتی و بیمه درمانی صرف به بیمه در برابر بلایای طبیعی و حملات سایبری است. روشن است این صنعت نمی تواند با همان ظرفیت و ابزارهای قبل

مریم میهن پرست، کارشناس ارشد بیمه: صنعت بیمه ی ایران؛ شاهد افزایش تقاضا برای محصولات جدید است. به عبارت دیگر، صنعت بیمه در مرحله گذار از بیمه های سنتی و بیمه درمانی صرف به بیمه در برابر بلایای طبیعی و حملات سایبری است.

روشن است این صنعت نمی تواند با همان ظرفیت و ابزارهای قبل با بازار هماهنگ شود و نیاز به یک «تغییر سریع» در بهره گیری از تکنولوژی برای انطباق با شرایط، ضروری به نظر می رسد. هر تاخیری در ادامه رویکرد محافظه کارانه در برابر تکنولوژی، خطر بالایی دارد و شکست و از دست دادن بازار را در پی دارد.

با پیشرفت سریع تکنولوژی در جهان امروز، اگر صنعت بیمه را به سمت بهره گیری حداکثری از فناوری در تمامی ابعاد حرکت نکند، چگونه می تواند در آینده ای نه چندان دور «بیمه شخص ثالث» را برای خودروی بدون راننده به فروش برساند؟

بیمه و فناوری
فن آوری تمایزی برای بیمه گران در برخورد با تجربیات مشتریان در هنگام فروش کالای بیمه ای است. همچنین از فن آوری می توان برای نفوذ به بازارهای نوظهور استفاده کرد. به عنوان مثال با افزایش نفوذ کاربران تلفن همراه در کشورهای درحال توسعه، اپراتورهای موبایل می توانند به عنوان عامل فروش محصولات بیمه ای عمل کنند.
تکنولوژی به بیمه کمک می کند تابا ایجاد زنجیره ای از نیازها و احساسات، خدمات را منحصر به فرد برطرف کرد. تکنولوژی را باید وارد جریان کاری کرد و از حالت سنتی که فناوری در قالب اتوماسیون اداری دیده می شود، تغییر رویکرد داد.

نقش فناوری در آینده صنعت بیمه
با رشد سریع اینترنت به ویژه اینترنت روی موبایل، امکان دسترسی به موقع و آنلاین مشتریان به بیمه از مهمترین چالشها است. رویکرد سنتی صحبت کردن حضوری با مشتری به زودی به گذشته خواهد پیوست. مشتری می خواهد برای برطرف کردن نیازش و سوالی که در ذهن دارد با یک کلیک سریع ترین راه، پیش رویش قرارگیرد. ربات ها و محاسبات شناختی نه تنها جایگزین روش های سنتی و عاملان فروش هستند بلکه با ارایه راهکارهای بصری بیشتر، منعطف تر عمل می کنند؛ بدون محدودیت زمانی و مکانی!
انتظارات مشتریان در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی تغییر چشمگیری داشته است. بیمه یک صنعت مبتنی بر اعتماد است. مشتری یک قرارداد را می پذیرد که معتقد است از ارزش آن در آینده بهره می گیرد. تکنولوژی بیمه را به زندگی شخصی مشتریان نزدیک تر می کند و در حفظ رابطه بلند مدت با آنها کمک می کند. در زیر به برخی از نقش های تکنولوژی در صنعت اشاره می شود.

ابزاری برای تجزیه و تحلیل
داده های زیادی همانند کوهستانی عظیم در صنعت بیمه وجود دارد که با کمک ابزارهای تکنولوژی می توان به تجزیه و تحلیل کسب و کار و محاسبه ریسک و مطالعه نیازهای مشتری برای تجویز محصولات اضافی که نیازهای مشتری را برآورده سازد، پرداخت.
علاوه بر داده های موجود در کسب و کار که دادکاوی آن کلیدهای طلایی توسعه کسب و کار است؛ بهره گیری از تجزیه و تحلیل Big Data شامل جستجوهای گوگل، محتوای شبکه های اجتماعی اینستاگرام، فیس بوک، وبلاگ ها و توییتر، مشخص می کند، مشتری ها دقیقا چگونه فکر می کنند، چه نیازی دارند، رفتار شان چگونه است و … . امروزه علاوه بر بهره گیری های انتخاباتی و سیاسی، بسیاری از شرکت های بزرگ از تحلیل Big data برای طراحی محصولات شان استفاده می کنند. بسیاری از سرآمدان بازاریابی جهان بر این اساس بازار را مشتری محور (Consumer Oriented)می دانند و معتقدند فرایندهایی که شرکت ها محصول/خدمتی را ارایه می کردند و بعد برایش بازارسازی می کردند، گذشته و باید محصول/خدمتی را تولید کرد مبتنی بر خواست مشتری که از داده کاوی به دست آمده.

سهولت در پردازش عملیات بیمه ای
شرکت های بیمه باید درهنگام فروش محصولات و فرایند پرداخت خسارات شفاف عمل کنند. باید سعی کنند از ورود داده های تکراری و غیرضروری که می تواند فرآیند را با کندی مواجه کند، خودداری کنند. در اینجا نیز تکنولوژی بهترین یاور صنعت است.

شناخت بیشتر از مشتریان
تکنولوژی به تقسیم بندی مشتریان با اطلاعات شناختی آنها کمک می کند. فن آوری اطلاعات به بیمه گران فرصت می دهد تا مشتریان خود را بهتر بشناسند، بدین معنا که می توانند با تضمین دقیق تر و قابل اتکاتر ادعای تقلب را شناسایی کنند.

پردازش داده و کاهش ریسک
به طور مثال در بیمه های زندگی و سلامت شــرکت های بیمه با اطلاعاتی در خصـوص سلامت مشتریان خود و داده های ارزشمند از عادات غذایی، ورزشی و وضعیت جسمانی آنها سر و کار دارند که با کمک فن آوری می توانند به ارزیابی ریسک سلامتی مشتریان بپردازند و به آنها کمک کنند مراقبت های بهداشتی و پیشگیرانه که کاملاً منحصربه فرد برای هر مشتری است را در زندگی خود برنامه ریزی کنند.
در یکی از شرکت های بیمه در آمریکا اگر شخصی از سبک های تعریف شده پیروی کند می تواند تا ۱۵درصد حق بیمه سالیانه تخفیف بگیرد؛ این روش بازاریابی مستقیم یک ابزار خرده فروشی است.
این شرکت با کمک سنسورهای نصب شده برروی مچ دست، مشتریان را به سمت سبک های زندگی سالم ترغیب می کند و اگر شخصی ۲۰بار در ماه از این سبک ها پیروی کند یک کارت هدیه ۲۰دلاری پاداش می گیرد.
این پاداش ها در نهایت به سود بیمه گران تمام می شود؛ زیرا با بیمه گذارانی سالمتر، خطرات کمتری بیمه گر را تهدید می کند.
یک شرکت بیمه را تصور کنید که با نصب دستگاه های مخابراتی بر روی خودروهای بیمه شده با برنامه ریزی، رفتار و ریسک رانندگی راننده را سنجیده و با تشخیص رفتارهای کم خطر و بی خطر رانندگان، نرخ بیمه را برای آنها کاهش می دهد.

بازاریابی های نوین
فن آوری با ایجاد فرصت های نو امکان نفوذ در بازارهای جدید و قدیم را فراهم می آورد. گسترش سطح نفوذ اینترنت، روش های بازاریابی برندآگاهی و فروش را متحول کرده است. بسیاری از شرکت های بزرگ بیمه در جهان با بهره گیری از تبلیغ در رسانه های آنلاین و بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی برای گروه های خاص، سهم بازار بیشتری را از آن خود می کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.