تاریخ انتشار : یکشنبه 6 آبان 1397 - 9:26
کد خبر : 8352

بانک های مرکزی جهان ۱۹۳ تن شمش طلا خریدند

بانک های مرکزی جهان ۱۹۳ تن شمش طلا خریدند

آمار شورای جهانی طلا نشان میدهد بانک های مرکزی‌ جهان بیش از ۱۹۳ تن شمش طلا در نیمه اول سال ۲۰۱۸ به ذخایر خود اضافه کرده اند که این مقدار بالاترین خرید ۶ ماهه طلا توسط بانک های مرکزی از سال ۲۰۱۵ تا حالاست. به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی, بانک های مرکزی سراسر

آمار شورای جهانی طلا نشان میدهد بانک های مرکزی‌ جهان بیش از ۱۹۳ تن شمش طلا در نیمه اول سال ۲۰۱۸ به ذخایر خود اضافه کرده اند که این مقدار بالاترین خرید ۶ ماهه طلا توسط بانک های مرکزی از سال ۲۰۱۵ تا حالاست.

به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی, بانک های مرکزی سراسر دنیا در حال روی آوردن به طلا به عنوان جایگزینی برای دلار آمریکا هستند که به نظر آنها توسط سیاست تهاجمی تجاری آمریکا و بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی ضعیف شده است . آمار شورای جهانی طلا نشان میدهد بانک های مرکزی کلا ۱۹۳.۳ تن شمش طلا در نیمه اول سال ۲۰۱۸ به ذخایر خود اضافه کرده اند، یعنی ۸ درصد افزایش نسبت به ۱۷۸.۶ تنی که سال گذشته در همین زمان خریداری شده بود.

این مقدار بالاترین خرید ۶ ماهه طلا، توسط بانک های مرکزی از سال ۲۰۱۵ تا حالاست. شورای جهانی طلا اعلام کرد:« در نیمسال اول ۲۰۱۸ بانک های مرکزی ذخایر طلای خود را به ۱.۳۶ تریلیون دلار رساندند که برابر است با حدود ۱۰ درصد ذخایر ارزی خارجی جهان». طبق نظر یک تحلیل‌گر، دلیل این حرکت کنار گذاشتن دلار و تنوع بخشی است .

الدیار موراتوو، رئیس‌دفتر کسل فمیلی سنگاپور گفت:« مدتهاست آمریکا از دلار برای فشار آوردن به رقیبانش استفاده می‌کند. این کار همواره باعث ناراحتی جامعه جهانی بوده و حالا جنگ علیه دلار به اروپا رسیده است» . این تحلیلگر اضافه کرد:« روسیه در مقابل تحریم های جدید آمریکا و قطع ارتباط احتمالی با سیستم دلار شروع به خرید طلا کرده است» .

طبق گفته موراتوو، بسیاری کشورهای اروپایی و آسیایی مثل چین، ترکیه، ونزوئلا، ایران، قطر و اندونزی هم استراتژی مشابهی را در پیش گرفته‌اند. هدف آنها کنار گذاشتن دلار از اقتصادها و تجارت خارجی است. تمام این کشورها به طرز قابل توجهی در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند . شورای جهانی طلا در گزارشی اعلام کرد که خرید طلا فقط برای جلوگیری از خطرات ارزی نیست.

در محیطی پر از تنش های فزاینده ژئوپلتیکی، طلا یک سرمایه جذاب است چون متعلق به کسی نیست و هیچ ریسکی در مورد طرف مقابل ندارد . طلا در حال حاضر یک سرمایه آشنا برای بانک‌های مرکزی است ولی طبیعت متغیر بازار طلا و مصرف روز افزون آن توسط کشورهای در حال توسعه بدین معناست که طلا به طور فزاینده‌ای با الگوی اقتصادی بازارهای نوظهور همراه می‌شود. بانک های مرکزی متوجه می‌شوند که قوانین بازی تغییر می کنند .

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.