تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 آبان 1397 - 9:01
کد خبر : 8258
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای بازار سیاه بلیت پروازهای اربعین بسته هستند

بازار سیاه بلیت پروازهای اربعین

بازار سیاه بلیت پروازهای اربعین

در حالی‌که سفر زائران ایرانی به عتبات برای برگزاری مراسم اربعین آغاز شده است، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد امسال نیز دلالان بلیت بیکار ننشسته و بازار سیاه بلیت اربعین را به راه انداخته‌اند. در این بین زائران سردرگم نمی‌دانند قیمت واقعی بلیت‌های هواپیما چقدر است و چه سایتی برای تهیه بلیت معتبر است؟ به گزارش

در حالی‌که سفر زائران ایرانی به عتبات برای برگزاری مراسم اربعین آغاز شده است، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد امسال نیز دلالان بلیت بیکار ننشسته و بازار سیاه بلیت اربعین را به راه انداخته‌اند. در این بین زائران سردرگم نمی‌دانند قیمت واقعی بلیت‌های هواپیما چقدر است و چه سایتی برای تهیه بلیت معتبر است؟

به گزارش ایرنا؛ وقتی گزارش‌هایی مبنی بر بالا رفتن قیمت‌ بلیت‌های پرواز در بازارهای پرواز اربعین و همچنین به وجود آمدن یک بازار سیاه جدید در این پروازها منتشر شد، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی واکنش نشان داد و این خبر را تکذیب کرد. مقصود اسعدی سامانی تصریح کرد: همان‌طور که پیش از این نیز در جریان جلسات میان مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و مسئولان شرکت‌های ایرانی مشخص شد، نرخ پروازهای اربعین در سال جاری نیز مانند سال‌های گذشته با نرخ مصوب اجرایی می‌شود.

با توافق سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها نرخ مصوب بلیت پروازهای ایران عراق در مناسبت اربعین برای یک طرف یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و برای دو طرف دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین کرده است و تاکیدشده که مردم نباید بلیتی را با قیمتی غیر از این بخرند. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که بلیت‌ها بیش از نرخ تعیین شده در مراکز هواپیمایی خرید و فروش می‌شود و قیمت‌ها از مرز مشخص شده بسیار فراتر رفته است.

تمام شرکت‌های هواپیمایی بر سر تعیین قیمت تهران-نجف و سایر شهرستان‌ها به توافق رسیده‌اند و قرار بر آن شد که شرکت‌های هواپیمایی از طریق نمایندگی‌های خود بلیت پرواز عراق در مناسبت اربعین را به فروش برسانند. طبق اعلام آن‌ها هیچ پروازی به مقصد بغداد و یا نجف در این مناسبت چارتر نشده است و فروش بلیت تنها در حدود ۲۲ نمایندگی فروش که خود ایرلاین‌ها تعیین کرده‌اند، انجام می‌شود.

این یعنی همه آژانس‌ها و سامانه‌های رزرواسیون امکان فروش بلیت پروازهای عراق را ندارند. با این وجود پس چرا در بازار چند نرخی به وجود آمده و چگونه این بلیت‌ها به خارج از نمایندگی‌ها راه یافته است و با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد؟ این سوالی است که هنوز پاسخ مشخصی برای آن داده نشده است و همچنان بلیت‌های پرواز اربعین با چند نرخ متفاوت به فروش می‌رسد.
**جلوگیری از فعالیت سودجویان

بعد از به وجود آمدن ضد و نقیض‌هایی در خصوص فروش بلیت‌ برای زائران اربعین، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از فعالیت سودجویان از مردم تقاضا کرد که برای جلوگیری از فعالیت این افراد و البته زیانده شدن خودشان به دلیل احتمال فروش بلیت تقلبی تنها از سایت‌های رسمی بلیت تهیه کنند.

همچنین دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرده است که به‌طور شبانه‌روز این سامانه‌ها و دفاتر رصد می‌شود تا امکان سودجویی یا بالا بردن قیمت بلیت در آن‌ها وجود نداشته باشد. تاکنون نیز هیچ گزارش رسمی مبنی بر دور زدن قیمت‌ها مشاهده نشده است و در صورت مشاهده با آن‌ها برخورد خواهد شد. از این رو اگر مردم قصد سفر به کربلا و نجف را دارند، در این ایام باید تلاش کنند که تنها با حضور در دفاتر یا سایت‌های رسمی خرید خود را انجام داده و به سایر سایت‌ها اعتماد نکنند.
**نرخ واقعی پروازها

پس از اتفاق‌هایی که در سال‌های اخیر در بازار بلیت پروازهای اربعین رخ داد و باعث بالا رفتن نرخ بلیت‌ها شد، سازمان هواپیمایی با همکاری ایرلاین‌ها برای پروازها نرخ‌های مصوبی را در نظر گرفتند و امسال نیز نرخ‌هایی به این منظور تعیین شد.

بر اساس مصوبات امسال نرخ بلیت پرواز تهران-نجف دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای پروازهای مشهد دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. هر چند که در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر بالا رفتن نرخ بلیت و به وجود آمدن بازار سیاه مطرح شد اما تا کنون سازمان‌ هواپیمایی کشوری این موضوع را تایید نکرده است. کافی است سری به سایت‌های فروش بلیت هواپیمایی بزنیم، آنگاه می‌بینیم که قیمت‌ها چیزی فراتر از قیمت تعیین شده است.

گفته می‌شود که برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها اقدام به فروش بلیت با قیمتی بالاتر از ۳ میلیون تومان کرده‌اند. این در حالی است که سایت‌های پروازهای داخلی با قیمت تعیین شده اقدام به فروش کرده‌اند ولی ظرفیت‌شان تکمیل شده است.

اما برخی از سایت‌های پروازهای خارجی با وجود اینکه نرخ پروازهای اربعین دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است، قیمت فروش بلیت را به‌گونه دیگری تعیین کرده‌اند و در یکی از این همین سایت‌ها قیمت بلیت رفت و برگشت به مناسبت اربعین از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا قیمت‌های بالاتر هم می‌رسد و این تفاوت نرخ در تمام سایت‌ها فروش بلیت هواپیمایی قابل مشاهده است و هنوز هم دلیلی برای این کار وجود ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.