تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آبان 1397 - 9:05
کد خبر : 8161

تأمین مصالح ساختمانی ارزان قیمت برای مناطق زلزله زده

تأمین مصالح ساختمانی ارزان قیمت برای مناطق زلزله زده

رضا خواجه‌ای مدیر کل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه با بیان اینکه ۲۱ آبان ماه سالگرد وقوع زلزله کرمانشاه است ،گفت: سال گذشته در این تاریخ زلزله ۷.۳ ریشتری در این منطقه رخ داد و باعث شد اکثر شهرها از جمله سر پل ذهاب و ثلاث باباجانی خسارات بسیار زیادی متحمل شوند. وی ادامه داد:

رضا خواجه‌ای مدیر کل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه با بیان اینکه ۲۱ آبان ماه سالگرد وقوع زلزله کرمانشاه است ،گفت: سال گذشته در این تاریخ زلزله ۷.۳ ریشتری در این منطقه رخ داد و باعث شد اکثر شهرها از جمله سر پل ذهاب و ثلاث باباجانی خسارات بسیار زیادی متحمل شوند.

وی ادامه داد: در همان ساعات اولیه ۴۵۰ تیم ارزیاب در تمامی مناطقاستان کرمانشاه مستقر و ۱۲ ستاد معین نیز از بسیاری از شهرهای اطراف به این مناطق اعزام شدند.

خواجه‌ای افزود: ستاد خراسان، اصفهان، مازندران در شهرهای پل ذهاب و ستاد همدان، اردبیل و چند شهر دیگر در روستاها مستقر شدند و ارزیابی‌های اولیه از روستاها و شهرها آغاز گردید.

مدیر کل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در روستاها دچار خسارت‌های صددرصدی شدند، گفت: ۸ هزار واحد خسارت دیده در شهرها و برخی از واحدهای فرسوده در لیست‌ بازسازی‌ اولویت اول قرار گرفتند.

وی ادامه کرد:همچنین ۳۵ هزار واحد مسکونی احداثی در شهرها و روستاهای زلزله زده جزو اولویت‌های بازسازی اول و دوم قرار گرفتند.

خواجه‌ای تعداد واحد‌های تعمیراتی این مناطق را ۶۰ هزار واحد معرفی کرد و افزود: ستادهای معین در تمامی مناطق توزیع شدند و در اولین فرصت عملیات‌های آواربرداری آغاز شد.
واگذاری اسکان موقت برای واحدهای احداثی کرمانشاه

مدیر کل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در ادامه به اسکان موقت این مناطق اشاره کرد و افزود: اولویت اولی که کانکس‌ها را دریافت می‌کردند مربوط به واحد‌های احداثی بود. در این بین برخی از افراد نیز تمایل داشتند به جای دریافت کانکس پول آن‌ها را دریافت کنند بنابراین ۵ هزار و ۵۰۰ متقاضی پول دریافت کردند.همچنین ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در شهرها و روستاها کانکس دریافت کردند که در این بین برخی افراد مستأجر نیز مشمول دریافت کانکس شدند.

وی به دریافت تسهیلات زلزله‌زدگان اشاره کرد و افزود: برای واحد‌های احداثی شهری ۴۰ میلیون تومان تسهیلات و ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص داده شد.برای واحدهای احداثی روستایی نیز ۳۰ میلیون تومان تسهیلات و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شد.۱۰ میلیون تومان تسهیلات معیشتی و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی نیز برای این واحد‌ها تخصیص داده شد.

خواجه‌ای تأکید کرد: واحد‌های تعمیراتی شهری و روستایی این مناطق به سه نوع تقسیم بندی شدند .به واحد‌های تعمیراتی نوع اول؛ ۱۲ میلیون تومان تسهیلات، ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض ، ۸ میلیون تومان تسهیلات معیشتی و یک و نیم میلیون تومان تسهیلات معیشتی بلاعوض پرداخت شد.

مدیر کل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه ادامه داد: برای واحد‌های تعمیراتی نوع دوم نیز ۸ میلیون تومان تسهیلات، یک و نیم میلیون تومان کمک بلاعوض، ۶ میلیون تومان تسهیلات معیشتی و یک میلیون تومان تسهیلات معیشتی بلاعوض پرداخت شد.

وی درباره تسهیلات تعمیراتی نوع سوم نیز گفت: ۶ میلیون تومان تسهیلات، یک میلیون تومان کمک بلاعوض ،۴۰ میلیون تومان تسهیلات برای مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی این مناطق و ۴ و نیم میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص داده شد.
واگذاری ۸ تن سیمان رایگان از سوی بنیاد مستضعفان

خواجه‌ای با اشاره به اینکه ۸ تن سیمان رایگان از طریق بنیاد مستضعفان به این مناطق تخصیص داده شده و بصورت کاملا عادلانه در بین واحد‌های مسکونی توزیع گردید،گفت: علاوه بر سیمان هزینه‌های آواربرداری، نظارت، طراحی نقشه، پروانه‌های ساختمانی و سایر هزینه‌ها نیز به صورت کاملا رایگان در این مناطق انجام شد.

مدیر کل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه توضیح داد: پی‌ کنی ، بسترسازی واحد‌ها و دیوار حائل؛ هزینه‌های زیادی‌ برای متقاضیان داشت که بنیاد مسکن تمامی این موارد را به صورت رایگان برای مردم انجام داد.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن آهن آلات، تیرچه و بتن آماده ارزان قیمت را با کیفیت بالا و مرغوب در این مناطق توزیع کرد، افزود: هم زمان با بالا رفتن قیمت سیمان و مصالح ساختمانی سعی کرده‌ایم سیمان ارزان قیمت در این مناطق توزیع کنیم تا قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکونی افزایش نیابد.

خواجه‌ای تصریح کرد: هم زمان با افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نوسات ارزی ؛دولت مصوبه‌ جدید افزایش تسهیلات را مطرح کرد و در همین راستا برای هر واحد احداثی شهری ۱۰ میلیون تومان تسهیلات و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و برای واحد‌های احداثی روستایی ۵ میلیون تومان تسهیلات و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض تخصیص داده شد.

مدیر کل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تأکید کرد:در صورت تامین زمین توسط مستأجران هر واحد مسکونی ، بنیاد مسکن برای شهرها تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی و برای روستاها تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی پرداخت می‌کند بنابراین مستأجران می‌توانند صاحب خانه شوند.

وی ادامه داد: هم اکنون برای مستأجرانی که در شهرها حضور دارند ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض جهت اسکان موقت ، ۱۰ میلیون تومان تسهیلات معیشتی و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی پرداخت می‌شود که در مجموع یک مستأجر در این مناطق ۱۷ میلیون تسهیلات دریافت می‌کند.
تحویل تمامی واحدهای تعمیراتی در ماه گذشته

خواجه‌ای یادآوری کرد: طبق تعهد مطرح شده باید ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد احداثی اولویت اول به متقاضیان تحویل داده می‌شد که خوشبختانه توانستیم در مدت زمان تعیین شده این واحد‌ها را به متقاضیان تحویل دهیم.

مدیر کل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه توضیح داد: در بحث تحویل واحد‌های احداثی اولویت دوم نیز در صورتی که مردم این مناطق پای کار باشند تلاش می‌کنیم تا پایان سال تمامی این واحد‌ها به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار کرد: مقرر شده بود تا پایان سال ۹۸ پرونده بازسازی واحد‌های زلزله زده کرمانشاه بسته شود اما حضور خوب مردم ، همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و تأمین به موقع مصالح ساختمانی باعث شد که در ۶ ماه اول سال ۹۸ پرونده این بازسازی‌ها بسته شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.