تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1397 - 14:46
کد خبر : 7833

نفت ۴۰۰ دلاری پاسخ ادعایی عربستان به تحریم آمریکا

نفت ۴۰۰ دلاری پاسخ ادعایی عربستان به تحریم آمریکا

سردبیر عرب نیوز گفت عربستان سی گزینه برای فشار بر آمریکا در صورت اعمال تحریم علیه کشورش به خاطر ناپدید شدن جمال قاشقجی در داخل کنسولگری استانبول دارد که نفت ۴۰۰ دلاری یکی از آن هاست. به گزارش تسنیم به نقل از گاردین، عربستان دارای موقعیت خوب ژئوپلیتیکی و اقتصادی است . در صورت افزایش

سردبیر عرب نیوز گفت عربستان سی گزینه برای فشار بر آمریکا در صورت اعمال تحریم علیه کشورش به خاطر ناپدید شدن جمال قاشقجی در داخل کنسولگری استانبول دارد که نفت ۴۰۰ دلاری یکی از آن هاست.

به گزارش تسنیم به نقل از گاردین، عربستان دارای موقعیت خوب ژئوپلیتیکی و اقتصادی است . در صورت افزایش تنش ها با آمریکا و غرب، عربستان دست برتر را در منطقه دارد.

ذخایر عظیم نفتی عربستان که ادعا میکند هنوز ۲۶۰ میلیارد بشکه برای استخراج دارد ، واضح ترین مزیت آن است. عربستان بزرگترین صادر کننده نفت است که حدود ۷ میلیون بشکه در روز صادر یا پمپ می کند. این توانایی، ریاض را به قدرت بزرگ اقتصادی جهان تبدیل کرده است چون قدرت بالا بردن قیمت ها را دارد.

ترکی الدخیل، سردبیر عرب نیوز گفت عربستان سی گزینه برای فشار بر آمریکا در صورت اعمال تحریم علیه کشورش به خاطر ناپدید شدن جمال قاشقجی در داخل کنسولگری استانبول، دارد. یکی از این گزینه ها کاهش تولید نفت است که می تواند قیمت ها را از ۸۰ دلار در هر بشکه به بیش از ۴۰۰ دلار برساند. یعنی بیش از دو برابر حداکثر قیمت ۱۴۷.۲۷ دلار در سال ۲۰۰۸.

این کار پیامدهای شدیدی برای کل جهان دارد. نه فقط به این خاطر که رانندگان باید پول بیشتری برای بنزین و گازوئیل بدهند ، بلکه قیمت تمام کالاهای دارای حمل و نقل جاده ای را بالا میبرد.

عربستان همچنین از هزاران شغل آمریکایی از طریق خرید تسلیحات حمایت می کند. این کشور بعد از هند بزرگترین وارد کننده سلاح است و ۶۱ درصد این واردات از آمریکا می آیند.

عربستان در سال گذشته بزرگترین مشتری تسلیحاتی آمریکا بود و ارزش معاملاتش به ۱۷.۵ میلیارد دلار می رسید. این رقم با امضای قرارداد دفاعی ۱۱۰ میلیارد دلاری در ریاض در سال گذشته بیشتر هم خواهد شد.

عربستان سود زیادی به کارفرماهای آمریکایی خود مثل لاکهید مارتین، بوئینگ، جنرال الکتریک و اکسون موبیل می رساند. برخی از این شرکت‌ها قبلاً در مورد تاثیر قطع رابطه با عربستان به ترامپ هشدار داده اند. مثلا ریاض می تواند به راحتی خرید تسلیحات نظامی خود را به جای آمریکا از روسیه و چین انجام دهد.

عربستان در گذشته نشان داده که می‌تواند از موقعیت منحصر به فرد سیاسی و اقتصادی خود برای پیشبرد کارهایش استفاده کند. تونی بلر در جریان تحقیقات در مورد اتهام رشوه خواری که سیستم BAE شرکت دفاعی انگلیس در گیر آن بود گفت که ریاض تهدید کرده بود در موارد اطلاعاتی قطع رابطه خواهد کرد و به این صورت انگلیس را در خطر بزرگتر حمله تروریستی قرار داد.

ست فرانزمن، مدیر اجرایی مرکز خاورمیانه در آمریکا گفت:« اهمیت عربستان برای استراتژی آمریکا در منطقه به عنوان یک سد دفاعی علیه ایران است».

او گفت:« آنها جزئی از یک اتحاد آمریکایی-سعودی-اماراتی هستند و دولت فعلی آمریکا سیاست های جدی علیه ایران دارد. بنابراین آمریکا تا حدی بیش از سال های قبل چشم به عربستان دوخته است».

عربستان چیزهایی برای از دست دادن هم دارد. ارز خارجی اصل کلیدی طرح های آن برای متنوع کردن اقتصاد بدون نفت است و مربوط می‌شود به ۱۳ درصد نرخ بیکاری آن. بازار سهام عربستان هفت درصد معادل حدود ۳۳ میلیارد دلار سقوط کرد. دلیل آن هم ترس از تهدید کشور برای تلافی اقدامات آمریکا است.

سرمایه گذاران بین المللی دارند به عربستان پشت می کنند و بسیاری اسامی معروف از کنفرانس سرمایه گذاری اواخر این ماه کنار رفته اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.