تاریخ انتشار : شنبه 14 مهر 1397 - 14:26
کد خبر : 7515

طرح مسکو برای پاکسازی اقتصاد روسیه از دلار تا سال ۲۰۲۴

طرح مسکو برای پاکسازی اقتصاد روسیه از دلار تا سال ۲۰۲۴

دولت روسیه بر اساس طرحی که تهیه کرده است قصد دارد تا ۲۰۲۴ اقتصاد این کشور را از دلار پاکسازی کند. به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، وزیر دارایی روسیه طرحی تهیه کرده برای حذف وابستگی این کشور به دلار. انتظار می‌رود روندی طولانی و سخت در پیش باشد. روسیه طبق طرحی که این

دولت روسیه بر اساس طرحی که تهیه کرده است قصد دارد تا ۲۰۲۴ اقتصاد این کشور را از دلار پاکسازی کند.

به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، وزیر دارایی روسیه طرحی تهیه کرده برای حذف وابستگی این کشور به دلار. انتظار می‌رود روندی طولانی و سخت در پیش باشد.

روسیه طبق طرحی که این هفته منتشر کرد قصد دارد تا ۲۰۲۴ اقتصاد کشور را از دلار پاکسازی کند. این برنامه طولانی مدت و پیچیده است ولی صادرکنندگان روسی که به جای دلار از روبل استفاده می کنند ، از مزایای عظیم مالیاتی بهره خواهند برد.

راههای دیگری هم برای تقویت نقش روبل در روسیه وجود دارد. آندری پرکالسکیف ، تحلیلگر اقتصادی گفت:« لازم است به تدریج به سیستم‌های جهانی پرداخت بپیوندیم که از روبل برای معامله کالا های مهم روسی استفاده میکنند. کالاهایی مانند نفت ، گاز و تسلیحات».

این تحلیلگر اشاره کرد روسیه همچنین باید برای ساخت یک کانال پرداخت خارج از کنترل آمریکا با چین و اتحادیه اروپا همکاری کند. یک جایگزین برای شبکه بین بانکی سوئیفت که می تواند تحریم های ایران را دور بزند. این اولین قدم در جهت رسیدن به هدف است.

پتر یوشکارو، تحلیلگر ارشد تله ترید گفت:« روسیه با دارا بودن ۵۰۰ میلیارد دلار ذخایر خارجی ، علی‌رغم فشار تحریم های آمریکا می‌تواند روبل را ثابت نگه دارد. قیمت بالای نفت هم کمک می کند».

روسیه باید نه تنها از روبل بلکه از یوان چین، دانگ ویتنام، روپیه هند و حتی یورو هم استفاده کند. پوشکارو گفت:« یورو نباید بترسد. ارزش دلار در مقابل یورو بیش از حد بالا رفته است. پیش‌بینی می‌کنیم ارزش آن تدریجاً ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یابد».

او اضافه کرد:« سیاست آمریکا فقط در روسیه مورد انتقاد نیست. مقامات اتحادیه اروپا علنا اعلام کرده اند که می‌خواهند سیستمی برای تجارت با ایران بسازند که معاملات آن برای مقامات آمریکا شفاف نباشد و شامل تحریم ها نشود».

استفاده از واحد پول اروپایی مشکلات خود را دارد. بی ثباتی روبل روسیه یکی از این مشکل ها بر سر راه حذف دلار است. واحد پول روسیه یک نرخ مبادله آزاد در ۱۲ ماه گذشته داشته و نرخ مبادله آن بین ۵۶ تا ۷۱ در برابر دلار متغیر بوده است.

ولادمیر روزانکووسکی، متخصص مرکز مالی بین المللی گفت:« بانک مرکزی باید جلوی بی‌ثباتی روبل را بگیرد چون نقش آن را در معاملات بین المللی تضعیف می کند. باید از تجربه مثبت چین و روسیه استفاده کنیم».

روسیه برای حل این مشکل باید بازارهای مالی خود را بسازد.

اکثر تحلیلگران روسی موافقند که فرایند کاهش نقش دلار در اقتصاد روسیه طولانی‌مدت ، سخت و پرهزینه ولی غیر قابل اجتناب است، نه تنها برای روسیه بلکه برای اقتصاد جهان.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.