تاریخ انتشار : شنبه 7 مهر 1397 - 10:09
کد خبر : 7343

احتکار خانگی لاستیک خودرو

احتکار خانگی لاستیک خودرو

: لاستیک های وارداتی خودرو به بهانه نرخ ارز یکباره کمیاب و گران شد تا جایی که بازار آن با توقف موقتی عرضه روبه رو شد و در نبود نوع خارجی، ایرانی ها اوجی دوباره گرفت. به گزارش ایرنا، در ماه های اخیر قیمت بیشتر کالاها روند رو به افزایش داشته که در این میان

: لاستیک های وارداتی خودرو به بهانه نرخ ارز یکباره کمیاب و گران شد تا جایی که بازار آن با توقف موقتی عرضه روبه رو شد و در نبود نوع خارجی، ایرانی ها اوجی دوباره گرفت.

به گزارش ایرنا، در ماه های اخیر قیمت بیشتر کالاها روند رو به افزایش داشته که در این میان زمزمه های گرانی لاستیک یا کمبود آن نیز شنیده می شود و تقریبا به معضلی در بازار خودرو تبدیل شده است.

خبر مهم این روزهای بازار افزایش قیمت چشمگیر تایر در کشور است که به نظر می رسد نرخ های جدید تاثیر زیادی بر این بازار تاثیر گذاشته است.

برخی کارشناسان از افت تولید در مردادماه گذشته خبر می دهند و علت آن را تغییر سیاست های ارزی کشور می دانند که تولیدکنندگان را برای تامین مواد اولیه با مشکل روبه رو کرده است.

با توجه به بالا رفتن نرخ ارز و نبود ثبات در این بخش، بازار لاستیک به عنوان یکی از پر مصرف ترین لوازم خودرو گویا دچار بحران شده بگونه ای که خریدار و فروشنده از وضعیت موجود ابراز نارضایتی می کنند خریداران از بالا رفتن قیمت بدون هیچگونه حساب و کتاب و فروشنده از رکود بازار.

در تمامی صنف ها افرادی به عنوان سودجو یا قاچاقچی وجود دارند که بازار را همیشه به چالش می کشند اما اینبار شاید پای کسبه سودجو به خرید و فروش لاستیک باز شده است.

با مراجعه به برخی لاستیک فروشی های سطح شهر مشاهده کردیم برخی از فروش لاستیک امتناع می کنند یا می گویند در حال حاضر موجودی نداریم البته منظورشان لاستیک تولید داخلی نیست.

شاید استفاده از تایرهای خارجی در برخی خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل سبب شده تا اعتماد مردم به خرید لاستیک های داخلی کم شود چراکه مردم می گویند خودروسازان هم از کیفیت تایرهای ایرانی ناراضی هستند.

این در حالیست که از هفته گذشته هر روز در بیرجند شاهد صف های طولانی مردم برای خرید لاستیک کویر تایر هستیم.

شرکت کویر تایر بیرجند سال ۱۳۶۶ تاسیس و چهار سال بعد با ظرفیت اسمی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن آغاز به کار کرد و اکنون از آن به عنوان بزرگترین واحد صنعتی استان خراسان جنوبی یاد می شود.

شرکت کویر تایر از بدو راه اندازی تاکنون همواره با نوآوری، تلاش، پشتکار و توانمندی مدیران، کارشناسان و کارکنان متعهد و دلسوز بیش از صدها دستاورد شامل گواهینامه، لوح تقدیر و سایر از سازمان ها و مراکز مختلف کشور و جهان کسب کرده که این افتخارات کارنامه درخشانی را در صنعت تایر ایران، فرآروی این شرکت گشوده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف کارکنان کویر تایر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اکنون مشکلی در خصوص تولید و عرضه لاستیک سواری در خراسان جنوبی وجود ندارد و طرح توزیع لاستیک با قیمت مصوب و قانونی نیز در حال انجام است.

محمد زحمتکش بیان کرد: مشتری مداری و توجه به روحیه خدمت به همشهریان بیرجندی مهمترین عامل عرضه مستقیم تایر به قیمت مصوب در تعاونی کویر تایر است.

وی یادآور شد: در راستای تعادل سازی و جبران کمبود تایر و شکستن قیمت های سنگین و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت لاستیک در بازار، با تصمیم صورت گرفته، عرضه انواع تایر از طریق این تعاونی به همشهریان آغاز شد که این روند مورد استقبال گسترده مردم و مسئولان قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف کارکنان کویر تایر در خصوص نحوه توزیع لاستیک گفت: بر اساس دستورالعمل شرکت کویر تایر به ازای ارائه کارت ملی و کارت خودرو چهار حلقه لاستیک به متقاضیان عرضه شده است.

وی بیان کرد: به منظور رفاه حال مردم، در هفته گذشته عرضه تایر در این تعاونی و دردو شیفت صبح و عصر صورت می گرفت که با توجه به استقبال صورت گرفته، شعبه شماره دو این تعاونی در شهرک معصومیه فعال شد.

زحمتکش افزود: در حال حاضر عرضه تایر در تعاونی مصرف کارکنان کویر تایر واقع در خیابان غفاری در شیفت صبح و شعبه شماره دو در معصومیه در دو نوبت صبح و عصر از ساعت هشت صبح تا هشت شب نسبت به عرضه تایر به همشهریان اقدام می کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف کارکنان کویر تایر بیان کرد: وسایط نقلیه سواری که نسبت به تهیه لاستیک اقدام کرده اند اطلاعات آنها در سیستم استعلام می شود مشخصات خودرو از جمله پلاک، نام مالک، تلفن تماس ثبت و کپی کارت مالک نیز ثبت می شود.

وی اظهار داشت: بطور میانگین روزانه ۱۵۰۰ حلقه لاستیک بین متقاضیان در شهر بیرجند توزیع می شود.

زحمتکش یادآور شد: طرح توزیع لاستیک با قیمت مصوب در بیرجند تا زمانیکه نیاز بازار برطرف و تقاضا وجود نداشته باشد و احساس کنیم قیمت بازار بیرون شکسته شده ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مسافران و سایر افراد محدودیتی برای تهیه لاسیتک سواری در استان ندارند گفت: تمامی افراد متقاضی لاستیک سواری می توانند با ارایه کارت ماشین و سایر مدارک نسبت به تهیه لاستیک کویر تایر اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف کارکنان کویر تایر با تاکید بر اینکه محصولات کویر تایر در سال های اخیر از لحاظ کیفی رشد قابل قبولی داشته است یادآور شد: حداقل در خراسان جنوبی و استان های مجاور میزان استقبال مردم از این تایر نسبت به برندهای داخلی جایگاه ممتازی پیدا کرده است

وی افزود: انتظار داریم افرادی که مصرف کننده واقعی هستند نسبت به تهیه لاستیک اقدام کنند در حالیکه بعضا مشاهده شده به دلیل مناسب بودن قیمت کویر تایر، برخی افراد لاستیک را برای سال های آتی تهیه می کنند.

مدیرعامل شرکت کویر تایر خراسان جنوبی فروردین امسال گفت: در حال حاضر این واحد تولیدی ۱۵.۹ درصد شاغلان بخش صنعت استان و ۳۴.۴ درصد شاغلان بخش صنعت بیرجند را به خود اختصاص داده است.

محمد حسین زینلی با بیان اینکه خودروسازان ایران عمده ترین مشتریان این شرکت هستند اظهار داشت: کارخانه بیرجند ۳۷ درصد تامین تایر خودروهای سواری کشور از جمله سایپا و ایران خودرو را به خود اختصاص داده است.

یکی از خریداران که در صف خرید تایر ایستاده بود در گفت و گو با ایرنا گفت: همیشه لاستیک خارجی تهیه می کردم اما اکنون چندین روز است که به تعدادی از لاستیک فروشان شهر مراجعه کرده ام اما موفق به خرید نشده ام.

محمد مختاری افزود: من کیفیت لاستیک خارجی را از ایرانی بهتر می دانم اما اگر از ابتدا واردات تایرهای خارجی به کشور کنترل می شد شاید کیفیت مطلوب در تولیدات ایرانی افزایش می یافت.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند امسال که شعار حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده و دستگاه های اجرایی و اداری و سایر نهادها موظف به استفاده از کالای تولید داخل شده اند روز به روز بر کیفیت تولیدات داخلی نیز افزوده می شود.
** ردپای کسبه سودجو در خرید و فروش تایر

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان، پنچرگیری و تعویض روغن بیرجند گفت: در حالی شرکت کویر تایر اقدام به توزیع لاستیک سبک در سطح شهر بیرجند کرده که هیچگونه مشکل کمبود یا گرانی در استان وجود نداشته است.

علیزاده افزود: این موضوع سبب شده شهروندان بیرجندی حتی از استان های مجاور برای خرید لاستیک کویر تایر در صف های های خرید قرار بگیرند.

وی بیان کرد: این موضوع سبب تنش در استان شده و مردم فکر می کنند با کمبود تایر مواجه ایم لذا وقت خود را بی جهت در صف های انتظار خرید لاستیک می گذرانند.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی اظهار داشت: هیچگونه مشکلی در خصوص توزیع لاستیک کویر تایر نداریم اما به نحوه توزیع آن معترضیم خوب بود که این شرکت در ۱۰ نقطه شهر اقدام به توزیع لاستیک می کرد تا شاهد صف های طولانی مردم نباشیم.

وی ادامه داد: ای کاش توزیع لاستیک کویر در مراکز فروش لاستیک، پنجرگیری ها یا تعویض روغن انجام می شد تا مردم خیال نکنند با کمبود تایر مواجه ایم.

علیزاده عنوان کرد: حتی در شبکه های مجازی و دیوار مشاهده شده افرادی که نیاز به لاستیک نداشته اند بر اساس تحویل کارت ماشین چهار حلقه لاستیک تهیه و آن را با قیمت ها بالا به فروش می گذارند.

وی یادآور شد: همچنین در ترمینال اتوبوسرانی مشاهده شده افرادی از استان های مجاور در بیرجند لاستیک خریداری کرده و با اتوبوس های مسافربری آن را به مقصد استان خود می رسانند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و پنچرگیری بیرجند افزود: حداقل باید برای توزیع لاستیک کویر در بیرجند با اتحادیه لاستیک فروشان هماهنگی لازم انجام می شد تا این مشکلات برای همشهریان ایجاد نمی شد.

وی گفت: در شهر فرهنگی بیرجند درست نیست مردم شهری که خود دارای کارخانه لاستیک سازی به نام کویر تایر است در صف های طولانی در انتظار خرید تایر باشند.
** احتکار خانگی لاستیک

علیزاده خواستار مدیریت در توزیع لاستیک کویر تایر در بیرجند شد و بیان کرد: بدون شک با این روند توزیع، لاستیک ها احتکار خانگی شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد صف های مردمی خود سبب ایجاد تنش در شهر یا جامعه می شود یادآور شد: توزیع لاستیک در شرکت تعاونی مصرف کارکنان، خود تخلف محسوب می شود و بر اساس قانون فروشگاه های کارمندی تنها حق فروش کالا به اعضای خود را دارند و حق فروش به عموم را ندارند.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی اظهار داشت: شاهدیم در این فروشگاه حتی صاحبان خودروهایی که دو ماه پیش خودروی شان را از نمایندگی تحویل گرفته نسبت به تهیه چهار حلقه لاستیک اقدام کرده اند در حالیکه این درست نیست.
** صدای اعتراض صنف لاستیک فروش به گوش می رسد

وی بیان کرد: بخاطر توزیع لاستیک از شرکت کویر تایر قدردانی می کنیم اما نسبت به نحوه توزیع آن گلایه داریم، ۶۰ صنف لاستیک فروش در بیرجند وجود دارد که صدای همه در آمده است و هر روز با حجم زیادی از اعتراضات آنها مواجه ایم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: از ۱۴ تیر ماه تا پایان شهریور ماه گذشته ۶ هزار و ۲۹۴ حلقه لاستیک با قیمت مصوب در سطح استان توزیع شد.

الیاس جویبان افزود: از این تعداد یکهزار و ۷۹۹ حلقه لاستیک سنگین، ۴۹۷ حلقه سایز متوسط و سه هزار و ۹۹۴ حلقه سایز کوچک سواری بوده است.

وی بیان کرد: این لاستیک ها توسط کارگروه توزیع لاستیک کشور بر اساس تعداد ناوگان حمل و نقل باری و مسافر برون شهری تعیین و توزیع شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان در ارتباط با نحوه توزیع این تایرها گفت: لاستیک ها در اختیار اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قرار گرفت و این اداره بر اساس وضعیت ناوگان شهرستانی آن را در اختیار انجمن رانندگان و کامیون داران قرار داد و از این طریق توزیع شد.

وی عنوان کرد: شرکت کویر تایر برای تامین لاستیک مورد نیاز شهروندان، بخشی از تولیدات کارخانه را با قیمت مصوب در استان توزیع می کند.

جویبان در ارتباط با گلایه صنف لاستیک فروشان گفت: اعضای صنف لاستیک فروش استان حداقل دو یا سه برابر سهمیه شهریورماه را دریافت کرده اند.

وی یادآور شد: اکنون در خصوص لاستیک سبک و خودرو سواری در استان هیچگونه مشکلی وجود ندارد اما در لاستیک سنگین با کمبود مواجه ایم که امید است از محل واردات یا تولیدات داخل این مشکل را نیز رفع کنیم.
** خرید غیرضروری تعادل بازار را بهم می زند

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اظهار داشت: کمبود لاستیک سنگین تنها مربوط به خراسان جنوبی نیست اما تا پایان مهرماه امید است بخشی از مشکل کمبود لاستیک سنگین را در استان رفع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خرید غیرضروری تعادل بازار را بهم می زند افزود: با فضایی که در خصوص کمبود لاستیک ایجاد شده حتی افرادی که نیاز ندارند نسبت به خرید لاستیک اقدام می کنند که توصیه می شود مردم خرید غیر ضروری نداشته باشند تا جلوی مشکلات بیشتر گرفته شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.