تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 شهریور 1397 - 10:01
کد خبر : 6672
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سهام خودرویی‌ها چه می‌شود؟/بخریم یا بفروشیم؟ بسته هستند

سهام خودرویی‌ها چه می‌شود؟/بخریم یا بفروشیم؟

سهام خودرویی‌ها چه می‌شود؟/بخریم یا بفروشیم؟

با توجه به اتفاقات اخیر در بازار خودرو، سوال این است که آیا ارزش سهام خودرویی‌ها رشد پیدا می‌کند؟ یک کارشناس بازار سرمایه پاسخ می‌دهد که اکنون زمان خرید سهام خودرویی‌هاست یا صاحبان این سهام باید آنها را بفروشند. به گزارش تجارت‌نیوز؛ براساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت از این پس ستاد تنظیم بازار

با توجه به اتفاقات اخیر در بازار خودرو، سوال این است که آیا ارزش سهام خودرویی‌ها رشد پیدا می‌کند؟ یک کارشناس بازار سرمایه پاسخ می‌دهد که اکنون زمان خرید سهام خودرویی‌هاست یا صاحبان این سهام باید آنها را بفروشند.

به گزارش تجارت‌نیوز؛ براساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت از این پس ستاد تنظیم بازار همراه با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مسئولیت نظارت بر بازار خودرو را خواهند داشت و شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودرو حذف خواهد شد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با افزایش قیمت خودرو سهام گروه خودرویی در بازار سرمایه رشد پیدا می‌کند یا خیر؟

به عقیده برخی تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه، شیوه کار در سازمان حمایت به این صورت است که شرکت‌ها باید مستندات هزینه‌ای خود را تسلیم کرده و سازمان بر اساس هزینه هر خودرو چند درصد بالاتر نرخ فروش را تعیین می‌کند که این نرخ می‌تواند بین هفت تا ۲۰ درصد نیز باشد، بنابراین ۱۰۰ درصد تمام شرکت‌ها سود ناخالص خواهند داشت و میزان سود خالص هر شرکت تحت تاثیر هزینه‌های بعد از سودخالص ( هزینه مالی، هزینه عمومی اداری و…) و مقدار فروش خواهد بود.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است که یک مثال بزنیم. به عنوان مثال قیمت خودرو پژو ۲۰۰۸ ثبت شده در گزارش ایران خودرو مثلا ۹۵ میلیون تومان اما قیمت ثبت شده آن درب کارخانه ۱۱۴ میلیون تومان است. اختلاف ۱۱۴ با ۹۵ میلیون تومان شامل عوارض، مالیات و… بوده که تحت عنوان هزینه‌های قانونی است، اما قیمت بازار آزاد ۲۱۹ میلیون تومان است. حال سازمان حمایت بررسی می‌کند قیمت هر پژو ۲۰۰۸ برای ایران خودرو ۹۰ میلیون تومان است که نرخ فروش ایران خودرو را ۱۰ درصد بالاتر یعنی ۹۹ میلیون تعیین می‌کند. ایران خودرو پژو ۲۰۰۸ را ۹۹ میلیون تومان ثبت می‌کند که بسیار کمتر از نرخ بازار آزاد است و اگر هزینه‌های قانونی هم به آن اضافه شود بازهم قیمت کمتر از نرخ بازار آزاد است‌.

شیوه قیمت‌گذاری سازمان حمایت می‌تواند خودروسازان را سودآور می‌کند، زیرا بخش مهمی از افزایش قیمت خودرو به دلیل نبود عرضه بوده است. به گفته شریعتمداری خط تولید خودروهای پرتیراژ مشکلی ندارد و به محض دریافت قطعه، خودروهای ناقص تکمیل و وارد بازار خواهد شد، بنابراین با افزایش قیمت فروش خودروسازان بدون شک عرضه خودرو به بازار افزایش پیدا می‌کند.

درخصوص احتمال افزایش ارزش سهام خودرویی‌ها، حامد مددی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در حال حاضر فروش خودروسازان کاهش پیدا کرده و هنوز قیمت نهایی هر خودرو مشخص نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین هزینه تمام شده خودروسازان به دلیل رشد قیمت قطعات بسیار افزایش پیدا کرده است،بنابراین اگر نرخ فروش خودروسازان افزایش هم پیدا کند خودروسازان تنها می‌توانند هزینه‌های تمام شده تولید را پوشش دهند.

مددی تصریح کرد: نمی‌توان نگاه و رویکرد مثبتی نسبت به افزایش سودآوری صنعت خودروسازی در شرایط فعلی داشت و افزایش نرخ فروش تنها از ضرر و زیان مالی شدید خودروسازان به دلیل افزایش شدید هزینه‌های تولید جلوگیری می‌کند، بنابراین شرکت‌های خودروسازی سودده نبوده و ارزش سهام خودرویی‌ها افزایش پیدا نمی‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.