تاریخ انتشار : یکشنبه 11 شهریور 1397 - 16:10
کد خبر : 6491

نحوه تعیین قیمت کالا و خدمات اعلام شد

نحوه تعیین قیمت کالا و خدمات اعلام شد

نحوه تعیین قیمت کالاها و خدمات از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مشخص شد. به گزارش جیب نیوز، محمد شریعتمداری روز گذشته (۱۰ شهریور) طی ابلاغیه‌ای به حسن یونس سینکی معاون امور اقتصادی و بازرگانی و دبیر کارگروه تنظیم بازار نحوه تعیین قیمت کالاها و خدمات را مشخص کرد. در بند الف این دستورالعمل

نحوه تعیین قیمت کالاها و خدمات از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مشخص شد.

به گزارش جیب نیوز، محمد شریعتمداری روز گذشته (۱۰ شهریور) طی ابلاغیه‌ای به حسن یونس سینکی معاون امور اقتصادی و بازرگانی و دبیر کارگروه تنظیم بازار نحوه تعیین قیمت کالاها و خدمات را مشخص کرد.

در بند الف این دستورالعمل آمده است که ۲۵ ردیف کالای پیوست موضوع تبصره یک ماده یک تصویب نامه مورخ ۱۶ مردادماه سال جاری و سایر مواردی که اقتضا با تصویب کارگروه تنظیم بازار به فهرست اضافه خواهد شد مشمول تعیین قیمت توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب ستاد تنظیم بازار و توزیع در شبکه منتخب با قیمت تثبیتی- تصویبی و نظارت از زمان ترخیص کالا تا عرضه در شبکه خرده فروشی و آخرین زنجیره مصرف هستند.

در بند ب این دستورالعمل آمده است که قیمت خدماتی که حسب قانون تعیین نرخ آنها به کممیسیون، شورا یا یکی از دستگاه‌های اجرایی دولت از قبیل حمل و نقل مسافر درون و برون شهری، خدمات آموزش رسمی در مدارس و دانشگاه، خدمات آب و فاضلاب، برق و گاز از جمله حق انشعاب و خدمات نصب، تمامی خدمات پایه ارتباطی و فناوری اطلاعات (تلفن ثابت، همراه و خدمات اینترنت)، کلیه خدمات دفاتر اسناد رسمی، تعرفه مهدهای کودک، تعرفه اماکن ورزشی، تعرفه خدمات پلیس + ۱۰، تعویض پلاک انواع خودرو و خدمات دفاتر پیشخوان دولت، بیمه شخص ثالث، خدمات آموزش رسمی مدارس و دانشگاه‌ها، خدمات پستی، خدمات تشخیصی و درمانی با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر اشخاص حقوقی که حسب قوانین و مقررات مربوط مجاز به پیشنهاد قیمت هستند، پس از بررسی کارشناسی توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مستلزم اخذ مصوبه از کارگروه تنظیم بازار است.

اما در بند ج این دستورالعمل که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، آمده است؛ قیمت سایر کالاها و خدمات با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان (مصوبه هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها) و درصدهای سود عمده‌فروشی، خرده‌فروشی، پخش و دستورالعمل‌های مربوطه رسما توسط واحدهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی صورت می‌گیرد و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان‌های صنعت؛ معدن و تجارت استان‌ها موظفند همزمان با رصد و پایش مستمر بازار در صورت افزایش غیر متعارف قیمت‌ها با دریافت شکایت مراتب را رسیدگی و اعمال قانون کنند.

در بند د این دستورالعمل نیز تاکید شده تا اطلاع ثانوی کلیه کالاهایی که در بورس کالا پذیرش می‌شوند بر اساس مکانیزم بورس و دستورالعمل‌های صادره کارگروه تنظیم بازار در این خصوص تعیین قیمت شوند.

در عین حال قیمت کلیه کالا و خدمات صنفی مطابق بند هـ این دستورالعمل مطابق با نرخ‌گذاری کالاها و خدمات صنفی مصوب جلسه مورخ ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۱ کمیسیون هیات نظارت خواهد بود.

در ذیل تصویر مربوط به ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون امور اقتصادی و بازرگانی این وزارتخانه در خصوص نحوه تعیین قیمت کالاها و خدمات آمده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.