تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 14:42
کد خبر : 5436

هیچ راهی جز افزایش قیمت خودرو نداریم

هیچ راهی جز افزایش قیمت خودرو نداریم

احمد نعمت بخش در خصوص سیاست‌های جدیدی ارزی دولت و تاثیر آن بر بازار خودرو گفت: ما از قبل پیشنهاد کرده بودیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی و دارو تخصیص پیدا کند و باقی کالاها از بازار آزاد ارز خود را تامین کنند تا جلوی رانت و فساد گرفته شود که خوشبختانه سرانجام

احمد نعمت بخش در خصوص سیاست‌های جدیدی ارزی دولت و تاثیر آن بر بازار خودرو گفت: ما از قبل پیشنهاد کرده بودیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی و دارو تخصیص پیدا کند و باقی کالاها از بازار آزاد ارز خود را تامین کنند تا جلوی رانت و فساد گرفته شود که خوشبختانه سرانجام آقایان به این نتیجه رسیدند. دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: همین کار باید در حوزه خودرو نیز انجام شود و آزادسازی قیمت‌ها صورت بگیرد یعنی همانطور که آقای همتی گفته قیمت ارز بازار ثانویه براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود قیمت خودرو نیز براساس حاشیه بازار تعیین شود تا دست دلال‌ها از این بازار قطع شده و بازار خودرو به آرامش برسد.

نعمت بخش اظهار داشت: خواسته ما این است حالا که همه چیز آزاد شده و ارز سوبسیدی نمی‌دهند برای اینکه بساط رانت و فساد جمع شود اجازه بدهند قیمت را حاشیه بازار تعیین کند.

وی گفت: هفته گذشته گروه خودروسازی بهمن قرار بود نزدیک به ۲۵۰ خودرو را بفروشد اما در لحظه اول حدود ۲۵۰ هزار نفر ثبت نام کردند یعنی امکان موفقیت هر فرد یک در هزار بود الان هم اگر خودروسازی قصد فروش داشته باشد با همین اتفاق روبرو می‌شود زیرا پول‌های سرگردان در بازار زیاد است و برای صاحبان آنها خودرو یک بازار جذاب است این یعنی احتمال اینکه مصرف کننده بتواند به قیمت کارخانه خودرو تهیه کند خیلی ضعیف است و مجبور هستند از دست دلال با قیمت گران‌تر بخرند!

وی خاطرنشان کرد: اکنون که قیمت ارز افزایش پیدا کرده بهترین فرصت است که آزادسازی صورت بگیرد تا قیمت خودرو برای مصرف کننده علاوه بر اینکه خودرو سازها از زیان دهی خارج می‌شوند قیمت‌ها تعدیل شود و بازار براساس عرضه و تقاضا قیمت نهایی را مشخص کند.

نعمت بخش افزود: دلال‌ها نیز عملا از بازار خودرو خارج می‌شوند که در نتیجه خودرو با قیمت ارزان‌تری به دست مصرف کننده می‌رسد البته این کاهش قیمت در بازار است و در واقع با توجه به افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده خودرو بالاتر می‌رود.

وی گفت: وقتی سایت از سوی خودروساز باز می‌شود بیشترین تعداد ثبت نام توسط دلال‌ها صورت می‌گیرد. کار آنها این است که هر روز اخبار مربوطه را دنبال کنند و از تاریخ و ساعت دقیق باز شدن سایت خودروسازها مطلع هستند در نتیجه این افراد یک پله جلوتر از مصرف کننده‌ای هستند که هر سه یا چهار سال می‌خواهند خودروی خود را تعویض کنند و از روال ثبت نام خبر ندارند.

نعمت بخش ادامه داد: اگر آزاد سازی صورت بگیرد خودرو ۲۰۶ که امروز در بازار ۷۰ میلیون و در کارخانه ۵۰ میلیون است به طور حتم کمتر از قیمت بازار دست مصرف کننده می‌رسد و از آن طرف خودروسازها هم با ضرر محصول خود را نمی‌فروشند.

وی در پاسخ به این سوال که شورای رقابت در حوزه خودروهای ارزان قیمت (کمتر از ۵۰ میلیون ) ورود می‌کند اما وضعیت دیگر خودروها نیز مناسب نیست، گفت: آزادی قیمت گذاری وجود ندارد و دولت و وزیر صنعت دخالت می‌کنند و نمی‌گذارند هر قیمتی که خودروساز در نظر دارد اعمال بکند در واقع اینطور می‌توان گفت دولت در قیمت گذاری تمام خودروهای ساخت داخل نقش اصلی را دارد.

وی در مورد افزایش قیمت مجدد خودرو و کشش بازار گفت: این واقعیت که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده غیر قابل کتمان است ضمن آنکه درآمدها نیز همگام با تورم هفته‌های اخیر افزایش پیدا نکرده که بایستی راه‌های جایگزین ارایه شود.

وی با بیان اینکه بسته به ارز بری هر خودرو، قیمت آن به همان تناسب افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: الان هیچ پیش بینی در خصوص میزان افزایش قیمت‌ها نمی‌توان کرد.

نعمت بخشی در خصوص وضعیت شرکای اروپایی خودرو سازها گفت: بعید است که این شرکت‌ها به همکاری خود با ایران ادامه دهند هرچند قرار است بسته اروپایی‌ها در این خصوص راهکاری ارایه بدهد اما نمی‌توانیم الان به طور قطع در این خصوص اظهار نظر کنیم.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص شروع تحریم خودرو از سوی آمریکا و آمادگی خودروسازها گفت: ما یک سری تمهیداتی در این خصوص انجام داده‌ایم به طور مثال سطح داخلی سازی را بالاتر بردیم ضمن آن که در برخی قطعات کشورهای چین و هند و ترکیه را جایگزین اروپایی‌ها کرده‌ایم و هر اقدامی که توانستیم انجام دادیم هر چند در برخی از حوزه‌ها بانک مرکزی همکاری لازم را با ما نکرد، ما ۸/۱ میلیارد یورو درخواست دادیم و می خواستیم تا قبل از ۱۶ آگوست گشایش اعتبار را انجام دهیم اما فقط ۹۰۰ میلیون یورو به ما دادند.

وی ادامه داد: تا پیش از این شرکت‌های ایرانی سفارش قطعه می‌دادند و بعد از تحویل کالا، بستگی به میزان اعتبار با طرف خارجی تصفیه می‌کردند اما با متنوع شدن واردات بدون انتقال ارز جنس‌ها در گمرک ماند و نتوانستیم آنها را ترخیص کنیم که همین باعث شد نزد طرف خارجی بدقول شویم و این بار باید پول حواله شود بعد به ما جنس بدهند.

نعمت‌بخش گفت: خودرویی مانند پژو پارس هنوز ۲ هزار یورو ارزبری دارد. الان ۵۰ هزار خودروی ناقص در ایران خودرو و سایپا وجود دارد که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو می شود.

وی افزود: به هر حال تحریم ها باعث کاهش تولید خودرو خواهد شد وافت خواهیم داشت و تلاش داریم تا تولید امسال ما حداقل به یک میلیون دستگاه برسد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.