تاریخ انتشار : سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 - 12:56
کد خبر : 499

داستان بی سرانجام “سیف ” و “نیما”برای سامان دهی نرخ ارز/ از سال ٨١ تا ٩٧ چه بر سر “جیب” خریداران ارز رفت؟/ منتظر افزایش هیجانی نرخ ارز باشیم

داستان بی سرانجام “سیف ” و “نیما”برای سامان دهی نرخ ارز/ از سال ٨١ تا ٩٧ چه بر سر “جیب” خریداران ارز رفت؟/ منتظر افزایش هیجانی نرخ ارز باشیم

رئیس کل بانک مرکزی مانند بسیاری دیگر از اشتباهاتی که صورت داده و اقتصاد کشور را با سیاستهای پولی غلط به اینجا رسانیده در این زمینه هم اشتباها ورود پیدا کرده است. مستخدمین حسینی در گفتگو با جیب نیوز ضمن تشریح فضای فعلی بازار ارز گفت: ورود هیجانی مردم به بازار ارز نشان می دهد

رئیس کل بانک مرکزی مانند بسیاری دیگر از اشتباهاتی که صورت داده و اقتصاد کشور را با سیاستهای پولی غلط به اینجا رسانیده در این زمینه هم اشتباها ورود پیدا کرده است.

مستخدمین حسینی در گفتگو با جیب نیوز ضمن تشریح فضای فعلی بازار ارز گفت: ورود هیجانی مردم به بازار ارز نشان می دهد که اگر خریداران، در بازارهای مختلف به سود مورد نظر دست یابند، مسلما به بازار ارز هجوم نمی آورند.

وی افزود: در سال ٨١ که یکسان سازی نرخ ارز صورت گرفت مردم دنبال خرید ارز به عنوان یک جایگزین برای پس انداز نبودند بلکه زمانی برای تدارک ارز مراجعه می کردند که نیاز جدی وجود داشت مانند نیازهای مسافرتی، دانشجویی، درمانی، اشتراک مجلات علمی و تخصصی بین المللی و … این در حالی است که دولت دوازدهم پس از اعلام نرخ ۴٢٠٠تومانی تدارکی برای برخی موارد مذکور از جمله آبونمان مجلات خارجی ندیده است.

مستخدمین حسینی ضمن مرور روند نرخ ارز از سال ٨١تا ٩١ عنوان کرد: در سال ٨١ ارز طی یک وفاق ملی و همراه با تضارب آراء و همفکری کارشناسان و مقامات مسوول به صورت تک نرخی درآمد و پروژه موفقی هم بود اما در سال ٩٧ به دلیل چالش های اقتصادی شاهد تزلزلی در ارکان تصمیم گیری دولت بودیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در شرایط فعلی حوزه های مختلف اقتصادی از مالیات گرفته تا بورس اوراق بهادار دچار تنش بودند و روح تازه ای در بازار سرمایه دمیده نشد تا سرمایه گذاران خرد را به سرمایه گذاری امیدوار کند، از سوی دیگر تصمیم گیری های دولت و بانک مرکزی در خصوص سود بانکی سبب شد تا مردم کسب سود را در جای دیگری جستجو کنند

این کارشناس بازارهای مالی معتقد است،تا زمانی که دولت تلاش نکند ثبات اقتصادی در بازارهای مالی ایجاد کند هر آن ممکن است مردم به سمت بازار ارز هجوم برند.

به گفته وی ایجاد آرامش در بازار ارز با این راهکارها عملیاتی نمی شود، اینکه فکر کنیم با ایجاد نرم افزاری مثل “نیما” خیلی هنر کردیم ومی شود اوضاع را سروسامان داد همچین چیزی امکان پذیر نیست .

مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه دلار ۴٢٠٠تومانی یکسان سازی نرخ ارز نیست در ادامه افزود:سال ٨١ که یکسان سازی نرخ ارز صورت گرفت دقیقا بیش از یکسال پیش از آن بحث و تبادل نظر در میان اقتصادانان ، دولت ، بانک مرکزی و مجلس آغاز شد تا در نهایت ارکان نظام و دولت به اجماع رسیدند و جامعه نیز این تصمیم را پذیرا شد این در حالی است که تصمیم ارز ۴٢٠٠ تومانی بدون طی طریق بوده است.

وی با اشاره به سخن رییس کل بانک مرکزی که عنوان داشته مردم مسافرت خارج از کشور زیاد می روند و خروج ارز بالاست، افزود: عنوان این مطلب از سوی بالاترین مقام نظارت پولی مورد انتقاد قرار گرفته و مورد انتقاد نیز هست و چه بسا این مقامات باید خیلی هم از سفر کردن مردم خوشحال باشند ضمن اینکه این نوع اظهار نظرها نمی تواند توجیه کم کاری مسؤولان در ایجاد ثبات بازار ارز باشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی استقبال مردم از سفر نشان دهنده کاهش دغدغه های اجتماعی و سلامت روح و روان مردم است ضمن اینکه مقایسه میزان سفر در ایران با کشورهای مختلف نشان می دهد حتی میزان سفر در ایران در مقابل کشورهایی چون چین و هند و اروپایی ها کم است. ضمن اینکه بیش از دو میلیون سفرهایی که انجام می شود سفرهای مذهبی است.

مستخدمین حسینی اذعان داشت: رئیس کل بانک مرکزی مانند بسیاری دیگر از اشتباهاتی که صورت داده و اقتصاد کشور را با سیاستهای پولی غلط به اینجا رسانیده در این زمینه هم اشتباها ورود پیدا کرده است.

به گفته وی باید این ملاحظه را داشت که شاخص های کلیدی اقتصاد کشور وقتی در تعادل باشد قطعا مردم فقط به سراغ ارز و یا طلا به عنوان یک پس انداز نمی روند.

مستخدمین حسینی متذکر شد: در اقتصادهایی که مردم پول جیب خود را صرفا در بازار هایی مانند ارز و طلا خرج می کنند و با خرید طلا و ارز به دنیال کسب سود هستند ، دولت این کشورها نتوانسته ثبات افتصادی را محقق و بین بازار های مالی تعادل ایجاد کند.

مسئول سابق در وزارت اقتصاد ضمن انتقاد بر عدم تعادل در بازار پولی گفت: دولت باید وضعیت بانک ها را هر چه زودتر مشخص کند و با اتخاذ سیاستهای درست از سیر زیان دهی بانک ها بکاهد.

به گفته وی همه این سیاستهای غلط دست بدست هم داده تا مردم به دنبال سود آنی باشند و کسب سود را در بازار طلا و ارز ببینند.
این کارشناس اقتصادی تصریح می کند ، سامان دهی بازار ارز به هیچ وجه جدا از اصلاح ساختار بانک ها بیمه ها ، بورس اوراق بهادار ، ساختار تولید و .. نیست پس با این مسکنهای کوتاه مدت نمی توان بازار ارز را تثبیت کند.

مستخدمین حسینی ضمن پیش بینی اوضاع ارز طی ماههای اتی گفت: با وضع موجود قیمت ارز سیر صعودی خواهد گرفت چرا که خریداران ارز برای تامین نیازهای ارزی خود به صرافی های زیر زمینی مراجعه می کنند.

وی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی سیاست تکلیفی است که شکست خورد ،تصریح کرد :ارز با این اوضاع با ثبات نخواهد بود و همچنان باید شاهد افزایش قیمت ارز باشیم.

مستخدمین حسینی با پیشنهاد ضرورت ایجاد بورس ارز گفت: ایجاد بورس ارز پیشنهادی است که ارایه شد تا تمام مردمی که ارز در اختیار انهاست در اینجا عرضه بدارند تا دولت هم بتواند روی آن کنترل و نظارت کند.

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.