تاریخ انتشار : سه شنبه 9 مرداد 1397 - 9:10
کد خبر : 4924

مدیریت بازار ارز سکه را کاهشی می‌کند

مدیریت بازار ارز سکه را کاهشی می‌کند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت مدیریت بازار ارز، قیمت سکه نیز کاهش می‌یابد. محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه «بازار ثانویه فعلی جوابگوی نیاز ارزی نیست»، گفت که در صورت عرضه کافی، بازار ارز مدیریت می‌شود و سایر بازارها نیز متاثر از آن تعدیل خواهد شد. به گزارش تجارت‌نیوز، وی با بیان

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت مدیریت بازار ارز، قیمت سکه نیز کاهش می‌یابد.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه «بازار ثانویه فعلی جوابگوی نیاز ارزی نیست»، گفت که در صورت عرضه کافی، بازار ارز مدیریت می‌شود و سایر بازارها نیز متاثر از آن تعدیل خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با بیان این مطلب اظهار کرد: بازار ثانویه‌ای که ما می‌گفتیم باید راه‌اندازی شود این بازار ثانویه نیست. آنچه پیش‌بینی می‌شد این بود که کل درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی در این بازار عرضه شود که در این صورت ۴۵ میلیارد دلار منابع ارزی در بازار ثانویه می‌آمد.

همچنین از مجموع ۵۰ میلیارد دلار میانگین واردات، ۲۰ میلیارد دلار مربوط به کالاهای اساسی است که برای دریافت ارز دولتی به بازار اولیه می‌رود و ۳۰ میلیارد دلار مابقی باید به بازار ثانویه می‌رفت. اگر این اتفاق می‌افتاد در شرایطی که ۴۵ میلیارد دلار عرضه می‌شود و ۳۰ میلیارد دلار تقاضا وجود دارد، التهاب برای کاهش نرخ ارز مدیریت می‌شد.

وی اضافه کرد: ‌در حال حاضر دولت گفته ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی در بازار ثانویه عرضه می‌شود و این یعنی حدودا ۹ میلیارد دلار عرضه است در حالیکه تقاضا همچنان ۳۰ میلیارد دلار است. طبق گزارش‌ها نیز از زمان تاسیس بازار ثانویه کلا ۳۰۰ میلیون دلار معاملات انجام شده است که همین از عوامل التهاب بازار ارز است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این نحوه توزیع ارز در شرایطی است که اگر کسی خارج از این بازارها اقدام به خرید و فروش کند نام قاچاق به خود می‌گیرد و متخلف بازداشت می‌شود. در چنین شرایطی اقتصاد قفل می‌کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه «در صورت مدیریت بازار ارز، قیمت سکه نیز کاهش می‌یابد»، اضافه کرد: ریشه تمام التهابات در تمام بازارهای ما اعم از خودرو، طلا، لوازم خانگی و … متاثر از ارز است و راهکار آن این است که ارز با عددهای منطقی در بازار ثانویه عرضه شود و تعدیل شود، وقتی نرخ واقعی شد بازار طلا و سایر بازارها نیز تعدیل خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.