تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مرداد 1397 - 8:18
کد خبر : 4505
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای راهکاری برای کم اثر کردن تحریم های آمریکا بسته هستند

راهکاری برای کم اثر کردن تحریم های آمریکا

راهکاری برای کم اثر کردن تحریم های آمریکا

مبادلات تجاری ایران با ۸ کشوری که در امضای پیمان پولی دوجانبه با کشورمان در اولویت هستند، معادل ۶۰ درصد کل ارزش مبادلات تجاری ایران است، یعتی با امضای این قرارداد ۶۰درصد مشکل تحریم انتقالات ارزی ما حل می شود. به گزارش تسنیم؛ تهدید تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان از سوی آمریکا یکبار دیگر مباحث مربوط

مبادلات تجاری ایران با ۸ کشوری که در امضای پیمان پولی دوجانبه با کشورمان در اولویت هستند، معادل ۶۰ درصد کل ارزش مبادلات تجاری ایران است، یعتی با امضای این قرارداد ۶۰درصد مشکل تحریم انتقالات ارزی ما حل می شود.

به گزارش تسنیم؛ تهدید تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان از سوی آمریکا یکبار دیگر مباحث مربوط به راهکارهای بی اثر کردن این تهدیدات را داغ کرده است.

استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهایی که بیشترین مبادلات تجاری را با آنها داریم یکی از راهکارهایی است که اکثر اقتصاددان روی آن اتفاق نظر دارند. این قبیل پیمان‌ها به صورت دو یا چند جانبه می‌تواند بین ایران و ۸ کشوری که فعلا در اولویت هستند منعقد شود و اقدام موثری برای بی نیاز شدن کشور به مبادله با دلار می‌شود.

با وجود مزیت‌های انکارناپذیر پیمان‌های پولی دوجانبه برای کشور، اما تاکنون بانک مرکزی به این راهکار روی خوش نشان نداده است، البته این امیدواری وجود دارد با ترمیم کابینه و تغییر و تحولات تیم اقتصادی دولت رویه بانک مرکزی نسبت به این ماجرا تغییر کند.

به هر حال بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد در سال ۹۶، ۸ کشور چین، هند، کره جنوبی، ترکیه، امارات، تایوان، پاکستان و روسیه که در انعقاد پیمان پولی دوجانبه با ایران در اولویت هستند، مجموعا ۳۴ میلیارد دلار به ایران صادرات انجام داده‌اند. بر این اساس چین ۱۳.۲ میلیارد دلار، هند ۲.۲، کره جنوبی ۳.۷، ترکیه۳.۲، امارات متحده عربی ۱۰ میلیارد دلار، تایوان ۵۳۴ میلیون دلار، پاکستان ۴۰۰ میلیون دلار و روسیه نیز ۷۴۳ میلیون به کشورمان صادرات داشته‌اند.

در مقابل سال گذشته ایران حدود ۹ میلیارد دلار صادرات به چین، ۲.۷ میلیارد دلار به هند، ‌۴.۳ میلیارد دلار به کره جنوبی، ۴ میلیارد دلار به ترکیه، ۶.۸ میلیارد دلار به امارات، ۵۳۷ میلیون دلار به تایوان، ۹۳۰ میلیون دلار به پاکستان و ۲۹۳ میلیون دلار به روسیه و در مجموع ۲۸.۶ میلیارد دلار صادرات داشته است.

مجموع مبادلات تجاری (واردات و صادرات) کشورمان با ۸ کشور مذکور ۶۲.۶ میلیارد دلار طی سال ۹۶ بوده است.

از سوی دیگر حجم کل مبادلات کشور در ۱۲ ماه سال گذشته حدود ۱۰۱.۱ میلیارد دلار با ۱۰۳ کشور بوده است. در واقع مبادلات ایران و ۸ کشور ذکر شده حدود ۶۰ درصد کل مبادلات تجاری را شامل می‌شود. این رقم قابل توجه فرصت بسیار مناسبی است تا با استفاده از راهکار پیمان‌های دو یا چند جانبه بین ایران و کشورهای مذکور تهدیدات آمریکا در خصوص تحریم‌ها را به حداقل رساند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.