تاریخ انتشار : شنبه 30 تیر 1397 - 11:16
کد خبر : 4295

ادامه واردات نفت بزرگترین پالایشگاه ترکیه از ایران

ادامه واردات نفت بزرگترین پالایشگاه ترکیه از ایران

بزرگترین پالایشگاه ترکیه با وجود تهدید تحریم‌های آمریکا، به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد اما میزان خرید خود را در ماه‌های آینده کمتر خواهد کرد. به گزارش افکارنیوز، ترکیه که عضو ناتو است، برای تامین نیازهای انرژی خود به ایران به شدت وابسته است و ایران به دلیل نزدیکی، کیفیت نفت و قیمت مناسب،

بزرگترین پالایشگاه ترکیه با وجود تهدید تحریم‌های آمریکا، به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد اما میزان خرید خود را در ماه‌های آینده کمتر خواهد کرد.

به گزارش افکارنیوز، ترکیه که عضو ناتو است، برای تامین نیازهای انرژی خود به ایران به شدت وابسته است و ایران به دلیل نزدیکی، کیفیت نفت و قیمت مناسب، یکی از منابع اصلی تامین نفت ترکیه بوده است.

طبق گزارش دیده بان انرژی ترکیه (EPDK)، توپراس که بزرگترین پالایشگاه ترکیه است، در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۸ به طور متوسط ۱۸۷ هزار و ۱۹۶ بشکه در روز نفت ایران را خریداری کرد.

توپراس تنها در آوریل هشت محموله نفت معادل بیش از ۲۴۰ هزار بشکه در روز، از ایران وارد کرد.

اما از ماه مه که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج شد و بازگشت تحریم‌ها را اعلام کرد، خرید نفت توپراس از ایران کاهش یافته است.

بنا بر آمار کشتیرانی، ایران در ماه‌های مه و ژوئن، هر ماه چهار محموله نفت خام معادل حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز به توپراس ارسال کرده است که در مقایسه با شش تا هشت محموله در ابتدای سال کاهش داشته است.

توپراس از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون سه محموله نفت خام ایران را خریداری کرده است.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار است پس از پایان مهلت شش ماهه، در چهارم نوامبر به اجرا گذاشته شوند.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: تصمیم آمریکا دلیل اصلی افت خرید توپراس از ایران از ماه مه بوده اما این پالایشگاه احتمالا همانند دور قبلی تحریم‌ها، به خرید نفت ایران ادامه خواهد داد. توپراس در دوران تحریم‌های قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۱، هر ماه سه تا چهار محموله نفت ایران را خریداری می کرد و این بار نیز احتمالا به جای توقف کامل واردات، همچنان به خریدش ادامه خواهد داد. این نفت باید خریداری شود در غیراین صورت قیمت‌ها صعود خواهد کرد و هیچ کس چنین چیزی نمی خواهد.

پالایشگاه‌ها در سایر کشورها به دلیل نگرانی از قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا، خریدشان از ایران را کاهش داده اند. پالایشگاه‌های هندی برای اجتناب از مجازات آمریکا، ماه گذشته خرید نفت از ایران را محدود کردند.

ترامپ در ابتدا اعلام کرده بود هدفش به صفر رساندن صادرات نفت ایران است اما اخیرا از مواضع خود عقب نشینی کرده است. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اظهار کرده است که واشنگتن درخواست معافیت شماری از کشورها از تحریم‌های ایران را بررسی خواهد کرد.

اکثر تحلیلگران غربی می‌گویند تحریم‌ها باعث خواهد شد صادرات نفت ایران کاهش قابل توجهی پیدا کند و برخی از آنها حتی کاهش صادرات ایران به میزان دو سوم و رسیدن آن به ۷۰۰ هزار بشکه در روز را پیش بینی کرده اند.

ترکیه از تصمیم آمریکا انتقاد و اعلام کرده که آنکارا روابط تجاری خود با ایران را به خواست کشورهای دیگر قطع نمی‌کند.

وزارت خارجه ترکیه پس از دیدار هیات آمریکایی از آنکارا، اعلام کرد مقامات این کشور در تلاش برای اجتناب از آسیب دیدن ترکیه از تحریم‌های آمریکا هستند.

در گذشته هر زمان که ترکیه ناچار شد خرید نفت ایران را کاهش دهد، نفت عراق جایگزین شده بود و تحلیلگران می‌گویند احتمال دارد در ماه‌های آینده چنین اتفاقی روی دهد.

ترکیه در چهار ماه نخست امسال به طور میانگین ۳۹ هزار و ۷۶۸ بشکه در روز نفت عراق را وارد کرد. عراق در سال ۲۰۱۷ با صادرات هفت میلیون تن نفت معادل حدود ۱۴۱ هزار بشکه در روز، سومین صادرکننده بزرگ نفت به ترکیه پس از ایران و روسیه بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.