تاریخ انتشار : سه شنبه 26 تیر 1397 - 15:52
کد خبر : 4131

بحرانی که نوشیدنی‌ها را گران کرده است

بحرانی که نوشیدنی‌ها را گران کرده است

فعالان صنعت آب‌های معدنی و تولیدکنندگان ماءالشعیر معتقد هستند که بحران مواد پت (PET) باعث شده که بنگاه‌های صنعتی به مرز تعطیلی کشانده شوند. ماه‌های ابتدایی سال جاری قیمت آب‌ معدنی و ماء‌الشعیر به طور چشم‌گیری افزایش یافت. برخی در راستای افزایش یک باره قیمت‌ها براین باور بودند که بحران آب بر قیمت آن تاثیر

فعالان صنعت آب‌های معدنی و تولیدکنندگان ماءالشعیر معتقد هستند که بحران مواد پت (PET) باعث شده که بنگاه‌های صنعتی به مرز تعطیلی کشانده شوند.

ماه‌های ابتدایی سال جاری قیمت آب‌ معدنی و ماء‌الشعیر به طور چشم‌گیری افزایش یافت. برخی در راستای افزایش یک باره قیمت‌ها براین باور بودند که بحران آب بر قیمت آن تاثیر گذاشته درحالی که بررسی‌ها‌ نشان می‌دهد نوسانات نرخ ارز و به دنبال آن کمبود مواد اولیه تولید بطری (PET) دلیل اصلی این گرانی است. از طرف دیگر در اردیبهشت امسال نیز گرانی در مولفه‌های تولید باعث شد تا جمعی از تشکل‌های صنایع غذایی و آشامیدنی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند که «گرانی و کاهش عرضه مواد اولیه بطری وضعیت تولیدکنندگان صنایع غذایی و آشامیدنی را بحرانی کرده است.»

در این نامه سرگشاده که به امضای انجمن صنایع لبنی ایران، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران، انجمن مالت و ماءالشعیر ایران، انجمن صنایع تولید و صادرکنندگان کنسانتره و آبمیوه ایران و انجمن صنفی نوشابه‌های گازدار رسیده آمده «متاسفانه طی ماه‌های اخیر همزمان با افزایش نرخ ارز در کشور شرایطی در تامین مواد اولیه تولید بطری PET در صنایع نوشیدنی و آشامیدنی حاکم است که موجب تعطیلی برخی از کارخانه‌ها شده و در صورت تداوم آن شاهد تعطیلی قریب‌الوقوع همه واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ در صنایعی همچون لبنی، روغن، بسته‌بندی آب، ماء‌الشعیر، نوشابه و آب میوه، بهداشتی و… در کشور خواهیم بود.»

در همین حال دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران درباره بحران کمبود مواد اولیه به تجارت‌نیوز می‌گوید: به دلیل نایاب شدن مواد اولیه در بسته‌بندی آب، ما شاهد تعطیلی بنگاه‌های صنعتی در این حوزه هستیم. کمبود مواد اولیه از جمله مواد پت (PET) باعث افزایش هزینه‌ها شده و از سوی دیگر بسیاری از بنگاه‌ها نیز به دلیل نایاب و گران شدن این مواد قیمت‌هایشان را در سطح بازار افزایش داده‌اند که همین روند صعودی قیمت‌ها نیز آسیب‌های دیگری از جمله کاهش ظرفیت تولید و تقاضا را به همراه داشته است.

ابراهیم فروهر در پاسخ به این پرسش که آیا مواد اولیه صنعت آب معدنی نیز در لیست ممنوعیت ۱۴۰۰ قلم کالا قرار دارد؟ می‌افزاید: کمبود یا نبود مواد اولیه صنعت آب و آشامیدنی ارتباطی به ممنوعیت وارد ندارد، بلکه برخی افراد سودجو به دلیل نوسانات و بحران‌های ارزی قیمت‌های خود را به یک باره افزایش داده‌اند. البته برخی تولیدکنندگان آب و ماء‌الشعیر نیز مواد پت (PET) را از کشورهایی همچون کره‌جنوبی، عمان، هند و مالزی تهیه می‌کردند که امروز نیز این صادرکنندگان خارجی اعلام کردند که به دلیل تشدید تحریم‌های غرب دیگر کالایی به ایران صادر نخواهند کرد.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا با توجه به ظرفیت‌های بالقوه در صنعت پتروشیمی متولیان این بخش نتوانسته‌اند نیاز بازار را تامین کنند؟ پاسخ می‌دهد: تنها یک پتروشیمی تولیدکننده این مواد است. متولیان این امر نیز قول داده‌اند که تمام توانشان را برای افزایش ظرفیت‌ها به کار بگیرند درحالی که مواد مورد نظر توسط شرکت‌های پتروشیمی داخلی تولید می‌شود اما معلوم نیست که در حوزه توزیع به دست چه کسی می‌رسد؟ به‌واقع شرکت‌های پتروشیمی در ایران تولیدکننده واقعی نیستند.

فروهر با اشاره به تفاوت قیمت مواد اولیه از سال گذشته تاکنون می‌گوید: مقایسه قیمت‌های امسال نسبت به مشابه سال گذشته تفاوت چشمگیری دارد؛ چرا که مواد اولیه صنعت بسته‌بندی سال گذشته هر کیلو به قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسید اما امسال این کالا حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.
مواد اولیه وجود دارد اما نمی‌فروشند

از آنسو دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت ماء‌الشعیر در سال جاری خبر می‌دهد و دلیل این افزایش قیمت را نیز کمبود مواد اولیه پت (PET) و نوسانات ارزی می‌داند.

حمیدرضا کمال علوی با اشاره به بحران مواد اولیه پت (PET) به تجارت‌نیوز می‌گوید: در این بازه زمانی کار از احصا بحران‌ها و چالش‌ها گذشته چرا که مواد پتروشیمی مورد نیاز بنگاه‌ها نیز حتی در بازار آزاد هم تامین نمی‌شود. در این شرایط تولیدکنندگانی پتروشیمی نیز در حال فعالیت هستند اما به دلیل نوسانات نرخ ارز کالای خود را به قیمت گزافی به فروش می‌رسانند. سال گذشته نیز ما چنین وضعیتی را تجربه کرده‌ایم و اصلی‌ترین بحران ما کمبود مواد اولیه بود اما امسال بحران نوسانات نرخ ارز اضافه شده که تعطیلی بسیاری از بنگاه‌ها را به دنبال داشته است.

او با اشاره به آخرین وضعیت قیمت و تولید ماءالشعیر می‌افزاید: هرساله با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هزینه مربوط به مواد اولیه و نیز حقوق و دستمزد شاهد افزایش قیمت در این بخش هستیم و امسال نیز مجبور شدیم که علی‌رغم میل باطنی در دو مرحله افزایش دهیم. بنابراین با وجود نوسان قیمت ارز و کمبود مواد اولیه و پتروشیمی قیمت ماءالشعیر نیز حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

کمال علوی در پاسخ به پرسشی که آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت را در جریان این بحران گذاشته‌اید یا خیر؟ اظهار می‌کند: کارگروهی در وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره جلوگیری از این بحران تشکیل دادیم و حتی درباره وضعیت این صنایع نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشتیم اما متاسفانه هیچ اقدامی جهت مقابله با این بحران از سوی وزارت خانه انجام نشده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.