تاریخ انتشار : سه شنبه 23 دی 1399 - 17:48
کد خبر : 30816
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای افزایش سهم منابع ثابت در آلودگی هوا، منابع متحرک را تبرئه نمی‌کند/ صنایع مازوت و نیروگاه‌ها گازوئیل پرگوگرد می‌سوزانند بسته هستند

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با اقتصاد‌آنلاین؛

افزایش سهم منابع ثابت در آلودگی هوا، منابع متحرک را تبرئه نمی‌کند/ صنایع مازوت و نیروگاه‌ها گازوئیل پرگوگرد می‌سوزانند

افزایش سهم منابع ثابت در آلودگی هوا، منابع متحرک را تبرئه نمی‌کند/ صنایع مازوت و نیروگاه‌ها گازوئیل پرگوگرد می‌سوزانند

اقتصادآنلاین – فائزه مومنی؛ حسین شهیدزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هرسال اظهاراتی درباره اقدامات کاهنده آلودگی هوا مطرح می‌شود، اما بازهم نتیجه‌ای دربرندارد، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: با اقدامات کوتاه مدت یک یا چند روزه، نمی‌توان تغییر قابل ملاحظه‌ای در شرایط داد. سالها کارهایی را باید انجام می‌دادیم که ندادیم. راهکارهای کوتاه مدتی که داده می‌شود، اثرات کوتاه مدت

اقتصادآنلاین – فائزه مومنی؛ حسین شهیدزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هرسال اظهاراتی درباره اقدامات کاهنده آلودگی هوا مطرح می‌شود، اما بازهم نتیجه‌ای دربرندارد، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: با اقدامات کوتاه مدت یک یا چند روزه، نمی‌توان تغییر قابل ملاحظه‌ای در شرایط داد. سالها کارهایی را باید انجام می‌دادیم که ندادیم. راهکارهای کوتاه مدتی که داده می‌شود، اثرات کوتاه مدت دارد. وقتی می‌گوییم تردد خودروی دیزلی ممنوع شود؛ تازه اگر اجرایی شود، مانند مسکن است و نباید انتظار درمان یک بیماری صعب العلاج را از آن داشته باشیم.

او ادامه داد: پرسشی که شما مطرح کردید، دیروز در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شد و از دستگاه‌ها خواسته شد خیلی صریح درباره اقداماتی که انجام داده‌اند گزارش دهند.

شهیدزاده اضافه کرد: با یک مثال انجام نشدن برخی اقدامات را توضیح می‌دهم؛ خودروی انژکتوری که به مرکز معاینه فنی مراجعه کرده و تایید نمی‌گیرد، باید کاتالیست خود را تعویض کند، این کاتالیست‌ها باید استانداری داشته باشند اما هنوز استاندارد ملی برای این کاتالیست‌ها تعریف نشده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: یکی از وظایف وزارت نفت این است که در پمپ بنزین‌ها طرح کهاب « کاهش، هدایت و انتقال بخارات بنزین» را عملیاتی کند اما به صورت نصف و نیمه اجرایی شده است. یا بحث توسعه حمل و نقل عمومی در همه شهرها بسیار عقب است.

او با بیان اینکه راهکار موجود است و لازم نیست بارها و بارها آن‌ها را تکرار کنیم، تاکید کرد: موتور سیکلت‌ها معاینه فنی نمی‌گیرند و تعداد آن‌هایی که می‌گیرند به ۱۰۰ هم نمی‌رسد. این یعنی به سخره گرفتن قوانین. چرا باید آلودگی هوا کم شود وقتی کار زیادی انجام نشده است؟

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: میزان غلظت آلودگی هوا با سال گذشته فرقی ندارد و تغییر روش محاسبه شاخص کیفیت، تعداد روزهای آلوده را افزایش داده است. اینکه حساسیت مردم بیشتر شده چون اطلاعات در اختیار آن‌ها است و رصد می‌کنند.

شهیدزاده با اشاره به کارهایی که در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام شده است، اظهار کرد: یک زمانی سرب به عنوان یکی از منابع آلوده‌کننده هوا مطرح بود اما الان رفع شده، از زمانی که جلوی فعالیت خودروهای کاربراتوری گرفته شد، میزان  مونوکسید کربن به شدت کاهش پیدا کرد و در حال حاضر میزان آن پاک است.

او در پاسخ به این پرسش که بالاخره در تهران مازوت سوزانده می‌شود یا نه، گفت: وزارت نفت دیروز در جلسه اعلام کرد که نیروگاه‌های اطراف تهران مازوت نمی‌سوزانند. ما هیچ وقت ادعا نکردیم که به نیروگاه‌های اطراف تهران مازوت می‌دهند، ممکن است به صنایع غیر از نیروگاه‌ها مازوت داده شود، مثل ریخته‌گری‌ها. اما مطمئنا در برخی نیروگاهها گازوییل غیر یورو۴ داده شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه منابعی که سوخت پر گوگرد می‌سوزانند زیاد شده‌اند، اضافه کرد: در شرایط استاندارد یورو چهار، محتوای گوگرد گازوییل ۵۰ قسمت در میلیون است، طبق بررسی‌های سازمان محیط زیست این مقدار  در حال حاضر ۳هزار قسمت در میلیون است؛ یعنی ۶۰ برابر که باعث شده میزان so2 افزایش پیدا کند.  

شهیدزاده گفت: گازوئیل سوزانده شده از خودروها را بررسی کردیم و دیدیم تغییری در آن‌ها ایجاد نشده، پس این افزایش سوزانده شدن گازوئیل‌های پر گوگرد از منابع ثابت هستند. حالا وقتی میزان سوزانده شدن این گازوئیل‌های پرگوگرد افزایش پیدا می‌کند، ذرات معلق کم‌تر از ۲.۵ میکرون که علت اصلی آلودگی هوای تهران و سایر شهرها هستند، افزایش پیدا می‌کنند.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که سهم منابع متحرک یعنی خودروها در آلوده شدن هوا کم شده و این یعنی تاثیر زیادی به اندازه منابع ثابت در شرایط فعلی ندارند، گفت: مطابق با سیاهه انتشار سال ۹۶، سهم حمل و نقل حدود ۶۱درصد  و منابع ثابت ۳۹ درصد است اما در حال حاضر به دلیل سوخت پرگوگرد سهم منابع ثابت افزایش پیدا کرده است، این یعنی وضعیت بدتر شده نه اینکه خودورها تبرئه شدند.

شهیدزاده همچنین در پاسخ به پرسشی درباره از دسترس خارج شدن دستگاه‌های کنترل کیفیت هوای تهران، گفت: در تهران تعدادی از این دستگاه‌ها متعلق به ما و تعدادی دیگر متعلق به سازمان محیط‌زیست است که در اپلیکیشن تلفن همراه با لوگو قابل تشخیص هستند.

او ادامه داد: در نتیجه اینکه کدام دستگاه‌ها قطع باشند، از طریق لوگو قابل شناسایی‌ هستند. در روزی که خبر از دسترس خارج شدن مطرح شد، دستگاه‌های سازمان محیط‌زیست به دلیل قطعی اینترنت از مدار خارج شده بودند، در همه ایستگاه‌های ما دستگاه اندازه‌گیری pm2.5 نیست و فقط ۱۶ ایستگاه قابلیت تشخیص دارند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: از طرفی ممکن است به دلیل کالیبره کردن روزانه تعدادی از این دستگاه‌ها و برخی تعمیرات، برای مدتی از دسترس خارج شوند اما به معنی خاموش کردن عمدی آن‌ها به وسیله ما نیست. اگر می‌خواستیم آن‌ها را خاموش کنیم اصلا نمایش اطلاعات را آنلاین نمی‌کردیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.