در یک جنگ تمام عیار اقتصادی بودیم

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به عدم حضورش در مجلس جهت تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار کرد: اینکه می‌گویند امروز بنده به دلیل مصوبه روز گذشته مجلس نرفتم،  درست نیست. البته دولت با این مصوبه مخالف است و آن را برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند.

وی افزود: عدم حضور بنده در مجلس شورای اسلامی صرفا برای رعایت پروتکل های بهداشتی بوده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایرنا بخوانید؛

* سال آینده سال پایانی قرن هست و قرن چهاردهم پایان می‌پذیرد و در آستانه ورود به قرن جدید و قرن پانزدهم خواهیم بود. از طرف دیگر این بودجه در زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که ما احساس می‌کنیم شرایط سال آینده با دهه‌ای که گذشت از آغاز سال ۹۰ تا امروز، کمی متفاوت خواهد بود.

* دشمنان ما در این دهه همه توان خودشان را برای فشار به مردم و تسلیم شدن مردم به‌کار گرفتند و به‌ ویژه در سه سال اخیر در سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ تحریم را به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند.

* در عین حال ما فکر می‌کنیم با شکست این جنگ و فشار حداکثری شرایط در سال آینده شرایط متفاوتی خواهد بود. نه تنها به خاطر اینکه ترامپ با سیاست‌های غلط وی نسبت به ایران و جهان شکست خورد بلکه هر دولتی روی کار می‌آمد، در آمریکا به خاطر شکست جنگ اقتصادی و فشار حداکثری ناچار بود در برابر ملت ایران سر تسلیم فرود آورد.

* مردم عزیز ما مستحضر باشند که دولت ما در شرایطی کار خود را در سال ۹۲ آغاز کرد که برای نخستین بار بعد از جنگ تحمیلی ما شرایط رکود تورمی عمیقی را در کشورمان شاهد بودیم.

* با تورم بیش از ۳۴ درصدی و با رشد اقتصادی منهای ۷.۷ درصد که یک شرایط رکود توام با تورم مواجه شدیم برای نخستین بار بود که بعد از جنگ تحمیلی دولت چنین شرایطی را تحویل می‌گرفت و کار خود را آغاز می‌کرد. دولت در تلاش ۶ ماهه اول خود و با ورود به سال ۹۳ در هر دو مساله یعنی تورم و رکود، تغییرات اساسی را ایجاد کرد.

* در زمینه تورم در همان سال ۹۳ به عدد ۱۵.۶ رسیدیم، ما تورم را از آن رشد بی‌سابقه مهار کردیم و همزمان در سال ۹۳ به رشد اقتصادی رسیدیم. یعنی شرایطی که ما در سال ۹۱ و ۹۲ داشتیم در سال ۹۳ کاملاً تغییر کرد و رشد اقتصادی ما مثبت ۳.۲ دهم شد.

* دولت زمانی کشور را در دست گرفت که  کشور تورم بیش از ۳۴ درصدی و با رشد اقتصادی ۷.۷- درصدی را تجربه می‌کرد و این شرایط رکود توام با تورم نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم در کشور بود که دولتی آن را تحویل می‌گرفت و کار خود را آغاز می‌کرد.

* دولت در ۶ ماهه نخست فعالیت خود در سال ۹۳ در دو مساله تورم و رکود تغییرات اساسی ایجاد کرد، در زمینه تورم در همان سال ۹۳ به تورم ۱۵.۶ رسیدیم و تورم را از آن رشد بی سابقه‌اش مهار کردیم و همزمان در سال ۹۳ به ر شد اقتصادی رسیدیم؛ یعنی شرایطی که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ داشتیم در سال ۹۳ کاملا تغییر کرد و رشد اقتصادی ما ۳.۱ شد.

* علی رغم اینکه در نیمه دوم سال ۹۳ با سقوط شدید قیمت نفت مواجه شدیم که  قیمت نفت ۱۲۰ دلاری به تدریج به ۳۰ دلار رسید و به یک چهارم قیمت کاهش یافت. اما  در این شرایط توانستیم کشور را بدون تکانه اقتصادی اداره کنیم و در عین حال مذاکره هسته‌ای را هم در سال‌های ۹۳ و ۹۴ ادامه دادیم.

* در سال ۹۴ که به توافق هسته‌ای دست یافتیم، گشایش‌هایی در کشور ایجاد شد و اقتصاد شرایط جدیدی پیدا کرد و در این شرایط توانستیم فازهای بوشهر را انجام داده و پتروشیمی‌ها را تکمیل کنیم و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افتتاح کنیم .

ادامه دارد …

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا