تاریخ انتشار : یکشنبه 3 تیر 1397 - 12:16
کد خبر : 2932
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پای وزارت نفت در کفش وزارت نیرو/آیا تشکیل وزارت انرژی کلید خورده؟ بسته هستند

پای وزارت نفت در کفش وزارت نیرو/آیا تشکیل وزارت انرژی کلید خورده؟

پای وزارت نفت در کفش وزارت نیرو/آیا تشکیل وزارت انرژی کلید خورده؟

حدود ۱۰ روز پیش، طرح تشکیل وزارت انرژی و وزارت آب و محیط زیست از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد؛ با ورود دوباره مجموعه وزارت نفت به وظایف حاکمیتی مجموعه وزارت نیرو، این سوال مطرح می شود که آیا تشکیل وزارت انرژی در مجموعه دولت در حال بسترسازی است؟ به گزارش تسنیم، سال

حدود ۱۰ روز پیش، طرح تشکیل وزارت انرژی و وزارت آب و محیط زیست از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد؛ با ورود دوباره مجموعه وزارت نفت به وظایف حاکمیتی مجموعه وزارت نیرو، این سوال مطرح می شود که آیا تشکیل وزارت انرژی در مجموعه دولت در حال بسترسازی است؟

به گزارش تسنیم، سال ۹۴ بود که وزارت نفت به موضوع صادرات برق ورود کرد. در حالی که برنامه ریزی های کلان در صنعت برق در معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو و معاونت برق و امور انرژی این وزارتخانه در حال پیگیری بود، وزارت نفت اقدام به امضای تفاهم نامه برای صادرات برق می کرد. تفاهم نامه هایی که هیچ گاه به امضای قرارداد و مرحله اجرا نرسید.

مطالعات و آینده نگری همه جانبه شرایط محیطی و جهانی صنعت برق، مطالعات و بررسی بازار بین المللی برق و نظارت بر قراردادهای مرتبط با صنعت برق از وظایف حاکمیتی وزارت نیرو است، اما شرکت ملی صادرات گاز ایران در سال ۹۴ با امضای تفاهم نامه های صادرات برق، به این وظایف حاکمیتی وزارت نیرو ورود کرده بود.

از آن زمان حدود ۳ سال می گذرد و امروز حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهاراتی را مطرح کرده که حاکی از ورود دوباره شرکت ملی گاز به صنعت برق است.

معاون وزیر نفت درباره فروش برق دریافت شده از ارمنستان به گرجستان گفت: ارمنستان در ازای گاز صادراتی ایران، برق تولید می‌کند و به شرکت ملی گاز تحویل می‌دهد که احتمال دارد بخشی از این برق را به گرجستان بفروشیم.

وی درباره مذاکره بین ایران و گرجستان برای فروش برق به این کشور، افزود: مذاکره میان دو کشور برای فروش برق تولیدی ارمنستان به گرجستان از سوی ایران، انجام شده است که به زودی قرارداد آن امضا می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز اظهار کرد: از همه حجم برقی که از ارمنستان تحویل می‌گیریم، حدود ۱۰ درصد را برای فروش به گرجستان در نظر گرفته‌ایم.

اگرچه وزارت نفت در خصوص این خبر اعلام کرده “مطابق قرارداد امضا شده میان ایران و ارمنستان، روزانه بیش از یک میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر می‌شود و این کشور در مقابل به ایران برق تحویل می‌دهد و همه برق ارمنستان در اختیار شرکت ملی گاز قرار گرفته و سپس به توانیر تحویل داده می‌شود”؛ اما نکته قابل تأمل این است که چرا شرکت ملی گاز ایران به موضوع فروش برق دریافتی از ارمنستان به گرجستان ورود کرده و آیا قرار است همچون سال ۹۴ شاهد امضای تفاهم نامه ها و قراردادهای خرید و فروش برق بدون دخالت مجموعه وزارت نیرو و توسط مجموعه وزارت نفت باشیم؟

بیست و سوم خردادماه ۹۷ یعنی حدود ۱۰ روز پیش، طرح تشکیل وزارت انرژی و وزارت آب و محیط زیست از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد؛ با ورود دوباره مجموعه وزارت نفت به وظایف حاکمیتی مجموعه وزارت نیرو، این سوال مطرح می شود که آیا تشکیل وزارت انرژی در مجموعه دولت در حال بسترسازی است؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.