تاریخ انتشار : دوشنبه 20 مرداد 1399 - 8:56
کد خبر : 27489
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای برنامه های بورس برای اصلاح مدیریت سهام عدالت بسته هستند

برنامه های بورس برای اصلاح مدیریت سهام عدالت

برنامه های بورس برای اصلاح مدیریت سهام عدالت

نخستین شرکت سرمایه‌گذاری استانی در بورس اوراق بهادار تهران درج شد. روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی با نماد معاملاتی «وسخراج» با سرمایه ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در تابلوی دوم بورس تهران درج شد. براین اساس، دارایی ۴۰۰ هزار نفر از مردم استان خراسان جنوبی از قابلیت نقدشوندگی برخوردار شد تا این

نخستین شرکت سرمایه‌گذاری استانی در بورس اوراق بهادار تهران درج شد. روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی با نماد معاملاتی «وسخراج» با سرمایه ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در تابلوی دوم بورس تهران درج شد.

براین اساس، دارایی ۴۰۰ هزار نفر از مردم استان خراسان جنوبی از قابلیت نقدشوندگی برخوردار شد تا این سهامداران به‌صورت شفاف ارزش سهام خود را در تابلوی بورس تهران مشاهده کنند.

این شرکت‌ها با قیمت‌هایی نزدیک به NAV توسط صندوق توسعه بازار، بازارگردانی می‌شوند و بابت عدم فروش، سهامداران جای نگرانی ندارند. از ۴۹ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت ۱۹ میلیون نفر سرمایه‌گذاری مستقیم و ۳۰ میلیون نفر نیز روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کردند. بر این اساس ۳۰ میلیون نفری که اقدام به انتخاب روش غیر مستقیم برای مدیریت سهام عدالت کردند در ۳۰ استان کشور توزیع شدند. ۳۶ شرکت منتخب از صنایع بورسی که در بورس و فرابورس پذیرش شده‌‌اند در پرتفوی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار گرفته‌اند. سرمایه این شرکت‌ها نیز با مصوبه ستاد سهام عدالت و شورای‌عالی بورس به ارزش پرتفوها به تاریخ یکم تیرماه امسال افزایش پیدا کرد.

براین اساس، هر یک از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ملزم هستند گزارش حسابرس به همراه صورت پرتفو در کنار ثبت سرمایه خود را به‌صورت مشخص به بورس ارائه دهند تا در گروه شرکت‌های ثبت‌شده در این بازار درج شوند.

پس از طی مراحل فوق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تحت ضوابط و مقررات قانون تجارت اداره خواهند شد. به گفته مدیرعامل شرکت بورس تهران، ارکان اداره شرکت شامل مدیرعامل، هیات مدیره و بازرس قانونی می‌شود. ارکان اجرایی از قدرت تصمیم‌گیری درخصوص سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ملی و بین‌المللی نیز برخوردار خواهند بود و دیگر محدود به استان خاص نیستند. سهامداران شرکت‌های استانی نیز مسوول مدیریت سهام خود هستند و در صورت تمایل می‌توانند تصمیم به فروش بگیرند.

به گفته او مذاکراتی با بانک ملی ایران صورت گرفته است.‌ بر این اساس افراد در صورت نیاز می‌توانند سهام سرمایه‌گذاری استانی را به‌عنوان وثیقه نزد بانک قرار دهند و در مقابل کارت اعتباری دریافت کنند. این اتفاق به نوعی پشتوانه‌ اعتبار‌گیری و امتیازی برای افرادی محسوب می‌شود که روش مدیریت غیر مستقیم را برگزیده‌اند. به گفته صحرایی از این پس مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید فرآیند پذیرش شرکت‌های استانی مربوط به خود را تسریع کنند. بنابراین شرایط حداقلی که در مقررات مشخص شده است باید توسط این مدیران فراهم شود تا سریعا سهام این شرکت‌ها در تابلوی بورس تهران درج شود. شرکت‌ها باید آخرین صورت‌های مالی به همراه اظهار نظر حسابرس را ارائه کنند و سرمایه شرکت هم باید بر اساس ارزش دارایی‌ها به تاریخ یکم تیر ماه سال ۱۳۹۹ ثبت شود و در ادامه شرکت قابلیت حضور در بورس را پیدا می‌کند. در ادامه علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از جزییات تازه‌ای درباره فرآیند‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت.

مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با توجه به اینکه از سازوکار معاملاتی در بازار سرمایه کشور اطلاعات چندانی ندارند به چه صورتی می‌توانند سرمایه هنگفت سهامداران سهام عدالت را مدیریت کنند و شرایط احراز صلاحیت مدیران به چه ترتیبی است؟

با توجه به آیین‌نامه‌های موجود، مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی طبق قانون تجارت تعیین می‌شوند و در نخستین مجمع باید توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مورد تایید صلاحیت قرار بگیرند. همان طور که مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری غیر استانی باید از حداقل دانش مربوطه برخوردار باشند، در این نوع از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم که در مصوبه اخیر شورای‌عالی بورس مورد تایید قرار گرفته است، مدیران باید از دانش بازار سرمایه و شناخت ریسک برخوردار باشند.

درحال‌حاضر تایید صلاحیت مدیران شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی توسط سازمان بورس انجام شده است؟

خیر، در نخستین مجمعی که این شرکت برگزار کند تایید صلاحیت مدیران توسط سازمان بورس صورت خواهد گرفت. درحال‌حاضر مدیران فعلی پذیرفته شده‌اند اما در ادامه ممکن است همین افراد یا افراد دیگری که از شرایط لازم برخوردارند مسوولیت مدیریت را بپذیرند.
برگزاری مجامع و پرداخت سود چگونه خواهد بود؟

تقسیم سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بر اساس قانون تجارت خواهد بود. در صورت برگزاری مجمع و تعیین سود برای پرداخت به سهامداران، می‌توان طبق سازوکار سجام یا هر سازوکار دیگری که مورد تایید در مجمع قرار بگیرد سود پرداخت شود. این در حالی است که تفاوتی بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و شرکت‌هایی که هم‌اکنون در بورس مورد معامله قرار می‌گیرند وجود نخواهد داشت.

فرآیند پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از سازوکار خاصی تبعیت می‌کند یا به‌صورت تدریجی شاهد پذیرش این دست از شرکت‌ها در بازار سرمایه خواهیم بود؟

پذیرش شرکت‌ها بر اساس دستورالعمل‌های مشخص صورت می‌گیرد. شرکت‌ها پس از موافقت مجمع برای ورود به بورس و ارائه آخرین صورت‌های مالی به همراه گزارش حسابرس، امید‌نامه شرکت، ریسک‌های مترتب بر صنعت، ارائه برنامه‌‌های بلندمدت و چشم‌انداز آتی به واسطه هیات پذیرش با توجه به قواعد و مقررات موجود مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در صورتی که شرایط مشروط توسط هیات پذیرش تعیین شد شرکت باید سریعا در راستای رفع موانع با توجه به مهلت مشخص اقدامات لازم را انجام داده و در اختیار هیات پذیرش قرار دهند. در ادامه نیز یک شرکت تامین سرمایه اقدام به قیمت‌گذاری کرده و در نهایت شرکت وارد بورس خواهد شد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.