بازگشت سود سهام شرکت‌های انگلیسی به سطح قبل از کرونا تا ۶ سال طول می‌کشد

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، سودهای سهام پرداخت شده توسط شرکتهای انگلیسی ممکن است تا شش سال طول بکشد تا به سطح قبل از دوران شیوع ویروس کرونا که منجر به کاهش بی سابقه آنها شد، برسد.

براساس گزارش موسسه “لینک گروپ”، در بدترین حالت، پرداخت های امسال به سهامداران شرکت ها ممکن است نصف شود و به ۵۶.۷ میلیارد پوند (۷۱ میلیارد دلار) برسد.

اگرچه در این گزارش پیش بینی شده است که روند صعودی سود سهام شرکت ها در سال آینده رخ دهد، اما ممکن است رسیدن سودها به سطح قبل از کرونا یعنی در سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۶ به طول بیانجامد.

این آسیب به سود سهام شرکت ها در سه ماهه دوم سال جاری میلادی رخ داد، هنگامی که دولت انگلیس محدودیت های قرنطینه را در این کشور اجرا کرد. قرنطینه ای که انگلیس را به عمیق ترین رکود اقتصادی در ۳۰۰ سال اخیر فرو برد.

براساس این گزارش ، در مجموع ۱۷۶ شرکت انگلیسی پرداخت سود سهام خود را لغو کردند و ۳۰ شرکت دیگر آن را کاهش دادند. این کاهش سود سهام به مراتب شدیدتر از دوران آخرین بحران مالی این کشور است.

موسسه لینک گروپ در گزارش خود نوشت: سه ماهه دوم ۲۰۲۰ واقعاً یک رکورد زده شد، نه یک رکورد مویی و یا به اندازه نوک بینی، بلکه به فاصله یک مایل. پس از آنکه بیماری همه گیر کووید-۱۹ موجب تعطیلی کسب و کارها در جهان شد، شرکت های انگلیسی با سرعت بی سابقه ای پرداخت سودهای خود را کاهش دادند.

بزرگترین شوک وقتی روی داد که شرکت نفتی رویال داچ شل، که بزرگترین پرداخت کننده سود در میان شرکت های بورس لندن بود، برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم سود سهام خود را کاهش داد.

تصمیمات اخیر شل و بانکهای بزرگ انگلیس و سایر شرکتهای بزرگ برای کاهش سود سهام، سؤالاتی را در مورد پایداری پرداخت های سخاوتمندانه که مدتهاست سرمایه گذاران را به بازار سهام انگلیس جذب کرده، مطرح کرده است.

بانک های بزرگی مانند “اچ اس بی سی” و سایر موسسات مالی تحت فشار بانک مرکزی انگلیس قرار گرفتند تا پرداخت های خود را کاهش دهند. براساس این گزارش ، اکثر بانک ها با این کاهش موافقت کردند به طوری که این بخش بیش از نیمی از کل کاهش سود سهام در سه ماهه دوم را به خود اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا