تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 اردیبهشت 1399 - 11:10
کد خبر : 25368

چرا قیمت سهام‌های بورس صعودی شد/ آرگون: سهامداران با کوچکترین نوسان از بورس نروند

چرا قیمت سهام‌های بورس صعودی شد/ آرگون: سهامداران با کوچکترین نوسان از بورس نروند

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: اقبال به بازار سرمایه بهترین فرصت برای تامین مالی طرح‌های نیمه تمام زیادی است که در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس آرگون افزود: دولت می‌تواند طرح‌های نیمه تمام را در غالب شرکت سهامی تعریف و در بورس عرضه کند و از این طریق با تامین مالی و اتمام این طرح‌ها گامی در تحقق جهش تولید بردارد.

وی اضافه کرد: اکنون بهترین فرصت است تا حجم بالای نقدینگی به بخش‌های مولد اقتصادی هدایت شود که می‌تواند عاملی برای ظرفیت سازی در تولید و اشتغال پایدار باشد.

وی با بیان اینکه دولت هم می‌تواند از این فرصت برای خود تامین مالی داشته باشد گفت: البته دولت به جای دخالت کردن باید از بازار سرمایه حمایت کند.

آرگون افزود: در شرایطی که کمبود عرضه در مقابل تقاضا در بازار سرمایه وجود دارد بنگاه‌های بزرگ می‌توانند با عرضه سهام خود در این بازار، سرمایه‌های خود را از بازار ثانویه به بازار اولیه منتقل کنند و با ظرفیت سازی‌ها و ایجاد اشتغال، به افزایش تولید کمک کنند.

وی ادامه داد: هر قدر شرکت‌های بیشتری در بازار سرمایه داشته باشیم از آنجا که بازار سرمایه نماد شفافیت در کشور است این امر به ارتقاء شفافیت در اقتصاد کمک می‌کند ضمن اینکه ورود شرکت‌های بیشتر در بازار سرمایه، به تقاضای بازار هم پاسخ خواهد داد.

رشد ۹۰ درصد شاخص سهام از ابتدای سال تا کنون

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون شاخص سهام در بازار سرمایه حدود ۹۰ درصد رشد داشته است گفت: درحالی که رشد اقتصادی ما منفی است این میزان رشد شاخص با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی ندارد بلکه این رشد ناشی از عدم رونق در سایر بازار‌های موازی مانند ارز، طلا، سکه، خودرو و مسکن است که موجب شده حجم بالای نقدینگی به بازار سرمایه وارد شود البته به نسبت تقاضای ایجاد شده در بازار سرمایه، عرضه‌ها شکل نگرفته است.

آرگون افزود: یکی دیگر از عوامل رشد شاخص را می‌توان انتظارات تورمی دانست به طور نمونه سال گذشته ۴۱ درصد تورم داشتیم، اما پیش بینی افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند از تورم امسال بیش از این رقم است که موجب شده برای حفظ ارزش پول خود اقبال بیشتری به بازار سرمایه داشته باشند.

وی مکانیزم بازار سرمایه را دیگر عامل رشد شاخص این بازار برشمرد و گفت: دامنه نواسان ۵ درصدی که دراین بازار دیده شده خود عامل تحریک کننده برای رشد شاخص و صف نشینی‌های طولانی برای خرید سهام است.

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: باید با تسهیل و سرعت بخشی به افزایش سرمایه شرکت ها، نقدینگی جامعه را جذب و آن را به طور مستقیم به بنگاه‌های اقتصادی تزریق کنیم ضمن اینکه باید بتوانیم عرضه‌های اولیه جدید هم در بازار سرمایه داشته باشیم.

آرگون با اشاره به اینکه در برخی سهام‌ها رشد‌های چند درصدی در روز‌های اخیر داشتیم افزود: اگر بازار‌ها را با هم مقایسه کنیم در بازار‌های دیگر هم شاید چنین حباب‌هایی وجود داشته باشد به طور نمونه در بازار سرمایه، شاخص کاملا مشخص است و روزانه ثبت می‌شود، اما در بازار‌هایی مانند مسکن شاخص‌ها به این دقت و ظرافت، بیان نمی‌شود.

سهامداران باکوچکترین نوسان از بازار سرمایه خارج نشوند

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامدارانی که وارد بازار سرمایه می‌شوند حتماً با کار کارشناسی به خرید سهام اقدام کنند و به جای سهم تکی، حدالامکان سبدی از سهام را با مشورت گیری از افراد متخصص و کارشناس از جمله کارگزاری‌ها و شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری تهیه کنند ضمن اینکه به صورت هیجانی وارد بورس نشوند و با کوچکترین نوسانی از آن خارج نشوند.

آرگون با بیان اینکه نوسان جزء ذات بازار سرمایه است گفت: سهامداران با یک نگاه میان مدت و بلند مدت وارد بازار سرمایه شوند و دارایی‌های مازاد خود را وارد بازار سرمایه کنند و سفارش اکید ما این است از فروش دارایی‌های موجود خود و وارد کردن آن به بازار سرمایه خودداری کنند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.