تاریخ انتشار : دوشنبه 8 اردیبهشت 1399 - 15:56
کد خبر : 25110
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تولیدکنندگان پارچه در آستانه ورشکستگی بسته هستند

تولیدکنندگان پارچه در آستانه ورشکستگی

تولیدکنندگان پارچه در آستانه ورشکستگی

اوضاع اقتصادی برای صنفی که تأمین‌کننده چند صنف دیگر است و چندین هزار بنگاه خرد عرضه به آن مرتبط می‌شود در شرایط قرمز و ورشکستگی قرار گرفته است. اینکه صنف بزازان در چه شرایطی به سر می‌برد، با وجود شرایط فعلی چقدر می‌تواند دوام بیاورد و چه زمانی می‌تواند روزهای خوش را تجربه کند را

اوضاع اقتصادی برای صنفی که تأمین‌کننده چند صنف دیگر است و چندین هزار بنگاه خرد عرضه به آن مرتبط می‌شود در شرایط قرمز و ورشکستگی قرار گرفته است. اینکه صنف بزازان در چه شرایطی به سر می‌برد، با وجود شرایط فعلی چقدر می‌تواند دوام بیاورد و چه زمانی می‌تواند روزهای خوش را تجربه کند را در گفت‌وگو با تولیدکنندگان و کسبه این صنف بررسی کرده‌ایم.

گسترش‌نیوز: اقتصاد بیماری که ویروس کرونا حالش را وخیم تر کرده است امان بنگاهها و صنف‌های مختلف را بریده و نفس هایشان را به شماره انداخته و یک بحران تمام عیار برای بازارها رقم زده است؛ بازارهایی که سالشان را با کلی اتفاق ناگوار شروع کرده و فروش شب عید را از دست داده‌اند و بازگشایی کسبشان با ۸۶درصد چکهای برگشتی و ۷۰درصد کالاهای برگشتی مواجهه شده. اوضاع اقتصادی برای صنفی که تأمین‌کننده چند صنف دیگر است و چندین هزار بنگاه خرد عرضه به آن مرتبط می‌شود در شرایط قرمز و ورشکستگی قرار گرفته است. اینکه صنف بزازان در چه شرایطی به سر میبرد، با وجود شرایط فعلی چقدر می‌تواند دوام بیاورد و چه زمانی میتواند روزهای خوش را تجربه کند را در گفت‌وگو با تولیدکنندگان و کسبه این صنف بررسی کردهایم.

روزگاری که با ۱۰درصد فروش سپری شد

ناصرخسرو و تمام پس‌کوچه‌ها و حتی راسته‌های بازار جان دوباره گرفته‌اند و کسبه درحال دادوستد هستند. اما در دالان‌های بزازان از این هیاهو هیچ خبری نیست و سکوت در آن حکمفرماست. «رضا کاویانی» یکی از بازاریها می‌گوید: «اوضاع ما خیلی خراب است. بعد از چند ماه تعطیلی حجره هایمان را باز کرده‌ایم. شرایط قبل از کرونا زیاد جالب نبود. روزگاری که تنها با ۱۰درصد فروش سپری شد و جنس‌هایمان در انبارها مانده است. برای تولید بهاره زمان زیادی باقی نمانده و تولید کارهای تابستانه هم آغاز نشده. اعدادی که اگر بخواهیم دربارهاش صحبت کنیم به صفر نزدیک است و این اصلاً خبر خوبی برای بازار ما نیست. در همین بازار تهران بیش از ۶هزار بزاز هستند که همه آنان واردکننده و تولیدکننده‌های اصلی بازار هستند. البته ۹۰درصد از همکاران ما در شهرهای مختلف هم چنین وضعیتی دارند.»

۹۰۰هزار بنگاه تولید و عرضه زیر فشار اقتصادی

اغلب کاسبان بازار بزازان دستانشان زیر چانه شان است و منتظر رهگذری هستند تا سفارشی برایشان داشته باشد. بیش از ۷۰ درصد از اجناس به دلیل چک برگشتی مرجوع شده‌اند و به دلیل اولویت بندی‌های گمرک برای واردات کالاهای اساسی، پارچه‌های جدید هنوز وارد نشده است. تولیدکننده‌ها هم کارشان را شروع نکرده‌اند. به گفته «مجتبی غلامی شاهی» نایب رئیس این صنف بیشتر صنف بزازان با بحران اقتصادی و مشکلات تأمین کالا روبه رو هستند. صد درصد صنف بزازان در جریان ویروس کرونا و تعطیلات ضرر کرده­اند. تمام اعضای صنف درخواست حذف مالیات سال گذشته و پرداخت وام قرض الحسنه یا با سود ۴درصد را دارند. البته برای جبران این ضررها به زمان زیاد و همکاری دلسوزانه مسئولان اقتصادی و نظارتی نیاز است تا موارد مدنظر درست و بجا اجرا شود. او می‌گوید: «حدود ۹۰۰هزار صنف اصلی و خرد به پارچه مرتبط می‌شود که تمام این بنگاه‌ها تحت فشار هستند. جنس برگشتی برای صنف ما یعنی صد در صد ضرر. پارچه به صورت فصلی تولید می‌شود و برگشت آن حکم نابودی جنس را دارد. یک پارچه وقتی برمیگردد در جابه جایی‌ها ضایعاتش بیشتر می‌شود و دلایلی مثل مد، رنگ، کیفیت و بافت و طرح باعث از رده خارج شدن پارچه می‌شود. قیمت پارچه هایی که برای زمستان تولید شده به یک سوم میرسد. فروش پارچه‌های بهاره هم نصف است و نصف دیگر هم همان بلایی به سرشان میآید که پارچه‌های زمستانه به سرشان آمد. ضرری که ارزش آن هزاران میلیارد تومان است و جبرانش سال‌ها زمان میبرد.»

تقریباً ۶۰درصد تولیدکننده کوچک پارچه خواهند شد

غلام شاهی می‌گوید: «صنف بزازها نیازمند شوک اقتصادی است. نگاه جزیی دولت برای جبران مشکل اقتصادی می‌تواند نجات دهنده باشد. سال‌ها طول می‌کشد تا زیان اقتصادی که ویروس کرونا به بازار ما وارد کرده است جبران شود. موضوعی که دولت می‌تواند با عنایت‌های ویژه به ما کمک کند تا بتوانیم دوباره روی پای خودمان بایستیم. جنس هایمان که نیاز بازار کشور را تأمین می‌کند و رونق اقتصادی را سبب می‌شود تبدیل به محصولات فصل قبل شده و تنها ۱۵درصد آن به فروش رفته است. ما یک ماه مانده به فصل جدید جنس هایمان را با چک‌های چند ماهه به تولیدکننده می‌فروشیم و تولیدکننده محصولاتش را در اختیار بنگاه‌های عرضه می‌گذارد. اکنون ما کار فروش جنس هایمان را برای تولید بهاره شروع نکرده‌ایم. یعنی یک فصل را ضرر داده‌ایم و از فصل بهار هم یک ماه باقی مانده و بعد هم که فصل تابستان است.» او می‌افزاید: «کاهش توان خرید مردم و مشکلات اقتصادی حاکم بر اقشار مختلف را هم باید محاسبه کرد. برآورد ما از سال جدید اصلاً خوب نیست و نیازمند همراهی دولت هستیم. صحبت درباره این هم سخت است؛ چون دولت فشار زیادی را تحمل می‌کند. متأسفانه باید گفت که تقریباً ۶۰درصد تولیدکننده‌ها ورشکست می‌شوند و ۴۰درصد در مرز ورشکستگی قرار خواهند گرفت.»

رکود ۵۰درصدی تهدیدمان می‌کند

از یک طرف گرانی­هایی که با آن روبه رو هستیم و از طرفی مد و تغییراتی که در بازار تقاضا ایجاد شده است صنف بزازان را با مشکلات بسیاری مواجه می­کند. باید توجه داشت صنف بزازان صنفی است که ذاتاً فروشی بر مبنای اعتبار دارد. چون تولیدکننده، پارچه را تبدیل می­کند و می‌فروشد و بعد چک­ها و حساب دفتری‌اش را تسویه می­کند. «علی خدایی» یکی از تولیدکنندگان پارچه با فشارهایی که صنف پارچه زیربار آن است می‌گوید: «قدم به قدم برای صنف پارچه و به خصوص تولیدکنندگان زیان آور است. اکنون و مدتهاست که تحریم برای تأمین مواد اولیه ما را تحت فشار قرار داده. بحران‌های متعدد اقتصادی کشور و گرانی‌ها و نوسانات نرخ ارز، رکود بیش از ۵۰درصدی را برای صنف ما به همراه داشته است. ویروس کرونا هم کارمان را تمام کرد. کارخانه من بیش از ۲۲۰نفر کارگر دارد؛ امسال برای پرداخت بخشی از حقوق کارگران ماشینم را فروختم.»

دولت باید با تولیدکننده همراه شود

این تولیدکننده می‌گوید که تصمیمات غیرکارشناسانه اقتصادی که جزیی نگری در آن وجود ندارد بحران اقتصادی را تشدید می‌کند: «همین مسئله کرونا نمونه بارز آن است. بازاری هایی که در تمام عرصه‌ها کنار دولت بوده‌اند را کنار گذاشتند و برای تولید گان و تجهیزات پزشکی طور دیگری عمل کردند. وقتی به سراغ ما آمدند که تجهیزات را به چند برابر قیمت به آنها فروخته بودند. وقتی به آنان قیمت تجهیزات را گفتیم خودشان اعتراف کردند تا قبل از آن چند برابر قیمت می‌خریدند. ما به عنوان تولیدکننده و بازاری هیچ وقت به ضرر کشورمان عمل نمی‌کنیم. این را رهبر معظم انقلاب در سخنانشان بارها و بارها گفته و تأکید کرده‌اند که به تولید داخلی اعتماد و تکیه کنید. اکنون ما، بازاری‌ها تجهیزات بهداشتی را در اختیار مسئولان می‌گذاریم؛ آن هم با حداقل سودی که حتی مخارجمان را هم جبران نمی‌کند. اما اکنون این مهم نیست که ما چقدر سود می‌کنیم. آن چیزی که مهم است نجات کشور از شر این ویروس است. مسئولان هم باید نسبت به ما که تولیدکننده هستیم چنین نگاهی داشته باشند.» سکوت همچنان مشتری ثابت صنف بزازان است؛ صنفی که بیش از پیش نیازمند توجه مسئولان نیازمند است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.