تاریخ انتشار : سه شنبه 5 فروردین 1399 - 13:36
کد خبر : 24384

دستور صادرات شیرخشک به گمرک ابلاغ نشده است/تا پایان تابستان برای صادرات شیر خشک فرصت داده شود‌

دستور صادرات شیرخشک به گمرک ابلاغ نشده است/تا پایان تابستان برای صادرات شیر خشک فرصت داده شود‌

به گزارش عصرخبر ،  تابستان سال ۱۳۹۷ وزارت صمت دستور توقف صادرات شیر خشک را صادر کرد. دستوری که با اعتراض تولید کنندگان شیرخشک، دامداران و نمایندگان مجلس روبرو شد. آنها معتقد بودند دستور توقف صادرات شیرخشک خارج از اختیارات وزارت صمت و دستوری غیرقانونی است که در نهایت، روند پیشرفت و توسعه این صنعت

به گزارش عصرخبر ،  تابستان سال ۱۳۹۷ وزارت صمت دستور توقف صادرات شیر خشک را صادر کرد. دستوری که با اعتراض تولید کنندگان شیرخشک، دامداران و نمایندگان مجلس روبرو شد. آنها معتقد بودند دستور توقف صادرات شیرخشک خارج از اختیارات وزارت صمت و دستوری غیرقانونی است که در نهایت، روند پیشرفت و توسعه این صنعت را دچار مشکل می‌کند، بازارهای صادراتی حذف و کشور از درآمدهای ارزی محروم می‌شود.

سیاوش سلیمی رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان شیر خشک ایران با اشاره به روند تعجب برانگیز ممنوعیت صادرات شیرخشک گفت: متاسفانه روند عجیب ممنوعیت صادرات شیرخشک در سال ۱۳۹۸ ادامه داشت؛ در واقع با سستی عجیب حجتی وزیر مستعفی کشاورزی، وزارت صمت با وارد کردن تولید کنندگان فرآوردهای لبنی به چرخه تصمیم  گیری؛ حیات صنعت شیر خشک را با چالش عمده ای مواجه کرد چرا که تولید کنندگان صنایع لبنی به دلیل منافع اقتصادی خود مانع صادرات این محصول هستند.

سلیمی افزود: بالاخره پس از کشمکش های اواخر اسفند سال ۱۳۹۸ معاون اقتصادی رئیس جمهور فرصتی یک ماهه را برای صادرات شیر خشک در اختیار تولید کنندگان قرار داد. درپی این دستور ۲۶ اسفند مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت درنامه‌ای صادرات موقت و محدود ۴۰ روزه  شیرخشک را اعلام کرد. دستوری که البته هنوز در پیچ و خم کارهای اداری باقی مانده و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک درباره موانع ایجاد شده در صادرات شیر خشک گفت: ما در زمینه صادرات شیر خشک با دو مشکل اساسی روبرو هستیم، مشکل اول تاخیر در ابلاغ دستور العمل صادرات شیر خشک به تمامی ارگان های مربوط و موضوع دوم شیوع کروناست. علی رغم بیش از گذشت یک ماه از دستور آقای نهاوندیان معاون رئیس جمهور برای صادرات ده هزار تن شیر خشک که به منظور کاهش انباشت شیر خشک و ادامه فعالیت واحدهای تولید کننده شیر خشک صورت گرفت متاسفانه تا این تاریخ یعنی ۵ فروردین ۱۳۹۹ دستورالعمل به نهادهای ذیربط ازجمله گمرک ابلاغ نشده است.

سلیمی هشدار داد: به سبب شیوع کرونا و تعطیلی مرزها ما فرصت کمی برای صادرات شیر خشک  تا پایان فروردین ماه داریم. اگر تولید کنندگان شیر خشک نتوانند محصولات انبار شده خود را صادر کنند قطعاً با بحران مالی روبرو شده و قادر نخواهند بود به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.

وی تاکید کرد: چه بسا تولید کنندگان تصمیم بگیرند برای صادرات قیمت ها را کاهش دهند بنابراین ارزش تولیدات کشور پایین میاید. بنابراین انجمن صنفی تولید کنندگان شیر خشک کشور از مسئولان می خواهد به صادر کنندگان تا پایان تابستان برای صادرات شیر خشک فرصت دهند.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک افزود: ما همچنان رایزنی ها و‌ پیگیری‌های خود را برای حذف محدودیت و ممنوعیت بی دلیل و بی توجیه شیرخشک ادامه می‌دهیم و امیدواریم با تشکیل مجلس جدید، نمایندگان نیز بیش از گذشته حقوق ما را پیگیری کنند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.