تاریخ انتشار : دوشنبه 19 اسفند 1398 - 9:43
کد خبر : 24116

روند قیمتی دلار تغییر کرد / بی‌توجهی سکه به جهش طلا

روند قیمتی دلار تغییر کرد / بی‌توجهی سکه به جهش طلا

دلار که دو هفته پیش پرواز ۹ درصدی را تجربه کرده و به بالاترین قیمت سال ۹۸ رسیده بود، در هفته گذشته روند متمایزی را در پیش گرفت.

این ارز در ابتدای هفته سقوطی ۸۰۰ تومانی را به ثبت رساند و از روز دوشنبه کم‌کم، رنگ آرامش را به خود در کانال ۱۵ هزار تومانی دید؛ حجم معاملات از میانه‌های هفته کاهش یافت و معامله‌گران کمتری تمایل به خرید و فروش داشتند؛ گفته می‌شد، برخی صرافی‌ها ساعت کاری خود را کاهش دادند و دیگر کمتر تقاضای افراد عادی در بازار مشاهده می‌شد که نتیجه آن کاهش تغییرات قیمتی در بازار ارز بود.

دلار، قصه پرواز، سقوط و آرامش

قیمت بسته شده دلار از روز یکشنبه نه توانست بالای سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی خود را تثبیت کند و نه توان پایین رفتن از نقطه حمایتی ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی داشت. همین روند نشان می‌دهد که بازار به یک آرامش نسبی رسیده بود و دیگر خبری از تغییرات شدید قیمتی دو هفته قبل نبود. دو روز آخر کاری بازار نیز چنین روندی داشت. دلار که روز پنج‌شنبه با ۱۲۰ تومان کاهش به بهای ۱۵ هزار و ۲۸۰ تومان رسیده بود، در اولین روز هفته جاری نیز تغییر قیمت قابل‌توجهی را تجربه نکرد و تنها با ۲۰ تومان افزایش به بهای ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

سکه هم‌داستان با روند دلار

سکه در هفته گذشته بیشتر مطابق با رفتار دلار، نوسانات خود را تنظیم می‌کرد و به جهش شدید طلای جهانی زیاد توجه نشان نداد. فلز گرانبهای داخلی روز پنج‌شنبه ۳۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۵ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسید. در اولین روز هفته، همان‌طور که دلار افزایشی شد، سکه نیز ۱۳۰ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و روی مرز ۶ میلیونی قرار گرفت. بیشتر معامله‌گران بازار باور داشتند، سکه در روز شنبه تا حدی سعی کرد به رشد اونس نیز توجه کند، ولی اگر تغییر مسیر دلار رخ نمی‌داد، فلز گرانبهای داخلی نیز مرز ۶ میلیونی را دوباره در برابر خود نمی‌دید. اگر این دیدگاه را قبول کنیم، باید اذعان کنیم که در هفته جاری آنچه بیشتر برای معامله‌گران سکه اهمیت دارد، نوسانات قیمتی دلار است تا تغییرات طلای جهانی. البته از آنجایی که انتظارات نسبت به روند طلا در بازارهای جهانی افزایشی است، می‌توان گفت در صورتی که دلار نیز صعودی شود، احتمال جهش بیشتر سکه وجود دارد و این موضوع می‌تواند فلز گرانبهای داخلی را برنده رالی بازدهی بازارها در هفته جاری کند.

نگاه دلار به بازار سهام

برای بازیگران بازار سکه نوسانات قیمت دلار مهم است؛ برای معامله‌گران بازار ارز نیز تغییرات شاخص سهام اهمیت زیادی دارد. برخی فعالان باور داشتند، علت رشد قیمت دلار در روز اول هفته همین تضعیف بازار سهام بود. آنها باور دارند زمانی که این بازار موازی دلار از فاز صعودی خارج شود، چنین سیگنالی را به بازار ارز مخابره می‌کند که نقدینگی جدیدی در راه است، نقدینگی که می‌تواند قیمت را دچار هیجانات جدیدی کند. با این حال، بیشتر فعالان باور داشتند، تقاضای نقدی خاصی اکنون در بازار وجود ندارد و اگر هم نوسانی در بازار به‌وجود می‌آید، ناشی از تقاضاهای حواله‌ای و جا به جایی‌های نرخ حواله درهم است. هر زمان قیمت درهم بالا می‌رود، قیمت دلار نقدی نیز در بازار تهران افزایش پیدا می‌کند و هرگاه درهم راه کاهشی را در پیش می‌گیرد، معامله‌گران داخلی نیز با قیمت‌های پایین‌تری حاضر به فروش دلار می‌شوند. در واقع نسبت مستقیم درهم و دلار این روزها بیش از هر عامل دیگری در بازار ارز خودنمایی می‌کند؛ در این مسیر، کاهش دلار به زیر مرز ۱۵هزار تومانی و ثبت اعدادی چون ۱۴هزار و ۷۰۰ و ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان در صورتی می‌تواند صورت بگیرد که نرخ حواله درهم از مرز ۴ هزار تومانی پایین برود. قیمت حواله درهم در آخرین روز کاری بازار در محدوده ۴ هزار و ۱۸۰ تومان قرار داشت و با این قیمت ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست در محدوده ۱۵ هزار و ۳۴۰ تومانی قرار داشته باشد.

علامت بازدهی منفی در برابر دلار و سکه

دلار دو هفته پیش از قیمت ۱۴ هزار و ۳۹۰ تومان به بهای ۱۵ هزار و ۷۱۰ تومان جهش کرد. این به معنای رشد ۱/ ۹ درصدی شاخص ارزی بود؛ چنین رشدی حتی بعد از وقایع سیاسی و شدید شدن تنش‌ها بین ایران و آمریکا در دی ماه نیز رخ نداده بود. از سوی دیگر بیشتر معامله‌گران انتظار داشتند، با آغاز اسفندماه دلار بیشتر به واسطه افزایش عرضه ارز در مسیر نزولی حرکت کند، ولی برخلاف انتظار آنها دلار در اوایل اسفندماه به رکوردهایی دست یافت که حداقل در سال ۹۸ نتوانسته بود به ثبت برساند. رسیدن به بالاترین قیمت از پاییز سال ۹۷ و ثبت رشدهای بالای ۵۰۰ تومان طی یک روز بخشی از رکوردزنی‌های دلار بود. برخی از معامله‌گران چنین افزایشی را ناشی از بازگشت ایران به لیست سیاه FATF دانسته بودند.

با این حال، پس از این نوسانات افزایشی، برخی از معامله‌گران انتظار تخلیه اثرات روانی تصمیم FATF در بازار و اصلاح قیمت دلار را داشتند و همین اتفاق نیز در هفته گذشته رخ داد. دلار در اولین روز هفته گذشته، سنگین‌ترین افت از آذر ۹۷ را تجربه کرد و نه‌تنها از کانال ۱۶ هزار تومانی فاصله گرفت، بلکه بار دیگر وارد کانال ۱۴ هزار تومانی شد. شاخص ارزی در دهمین روز اسفندماه، ۸۱۰ تومان، معادل ۱/ ۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت. جدا از تخلیه هیجان، گروهی از فعالان، تاکتیک بازارساز و شیوه او در عرضه ارز را در افت قیمت موثر ‌دانستند. بازارساز با نزدیک کردن قیمت خود به نرخ‌های بازار توانست تقاضای کاذب و آربیتراژی را حذف کند وهمین مساله کمی به آرامش بازار کمک کرد.

با این حال، به نظر می‌رسد نااطمینانی‌هایی در بازار وجود داشت که موجب شد قیمت روز یکشنبه به کانال ۱۵ هزار تومانی بازگردد. به گفته برخی فعالان، یکی از این نگرانی‌ها، گسترش ویروس کرونا و هزینه‌های اقتصادی بود که معامله‌گران باور داشتند این ویروس بر بازار داخلی می‌گذارد.

به‌رغم نوسانات شدید دو روز ابتدای هفته گذشته، از روز دوشنبه فضای بازار آرام شد و دیگر خبری بر روند قیمت‌ها تاثیری نداشت. دلار در کانال ۱۵ هزار تومانی نوسانات آرام رفت و برگشتی را تجربه کرد و سکه تمام بهار آزادی در حوالی کانال ۶ میلیونی تغییرات قیمتی خود را به ثبت رساند. بیشتر فعالان نیز عنوان می‌کردند فضای بازار آرام‌تر شده و از حجم معاملات نیز کاسته شده است. در مورد مبادلات مصنوعات طلا نیز رئیس اتحادیه طلای تهران عنوان کرد«متاسفانه با شیوع ویروس کرونا فعلا داد و ستدی در بازار مصنوعات طلا وجود ندارد، امیدواریم با بهبود شرایط وضعیت برای فعالان اقتصادی نیز بهتر شود».

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.