تاریخ انتشار : شنبه 17 اسفند 1398 - 8:28
کد خبر : 24084
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تغییر روند بازار خودرو / خرید و فروش نصف شد! بسته هستند

تغییر روند بازار خودرو / خرید و فروش نصف شد!

تغییر روند بازار خودرو / خرید و فروش نصف شد!

یک کارشناس حوزه خودرو گفت: خرید خودرو برای مردم در حال حاضر جزو اولویت‌های آخر است و به خاطر تورم تقریبا خرید و فروش خودرو نصف شده است.

مدتی است که نه تنها بازار خودرو بلکه سایر حوزه‌ها در شرایط عجیب و غریبی به سر می‌برند. از یک طرف نزدیک شدن به شب عید باعث می‌شد وضعیت بازار خودرو و قیمت‌ها متحول شود اما از طرفی دیگر امسال با یک مهمان ناخوانده یعنی کرونا نیز در بازار مواجه شدیم. تمامی این موارد روی میزان خرید و فروش خودرو تاثیر گذاشته است و خریداران همچنان در حالت ابهام و تردید به سر می‌برند. در رابطه با آخرین وضعیت بازار خودرو گفت‌و‌گویی با فربد زاوه کارشناس این حوزه انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

خودرو اولویت آخر مردم است

زاوه ابتدا آماری جالب از وضعیت خرید‌و‌فروش‌ها داد و گفت: به طور کلی میزان خرید و فروش خودرو نسبت به سال ۹۶ تقریبا نصف شده است. دلیل نیز این بوده که مردم قدرت خرید ندارند. اشکالی که تورم دارد این است که بازارها را از حالت تعادل خارج می‌کند. مردم در این شرایط تورمی ابتدا سراغ نیازهای اولیه خود نظیر خوراک و پوشاک و بعد از آن‌ها سراع مسکن و دارو می‌روند؛ اما خودرو جزو آخرین نیازهاست. در نتیجه این بازارها سقوط بیشتری نسبت به بازار خوراک و پوشاک و… دارند.

پیش‌فروش‌ها، راهی برای حیات خودروسازان

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌فروش‌ها چه تاثیری بر روند بازار و قیمت‌ها دارد؟ گفت: پیش‌فروش‌ها سال‌هاست به عنوان راه‌حلی برای زنده نگه‌داشتن خودروسازان استفاده می‌شود. اگر پیش‌فروش‌ها متوقف شود، خودروسازان منابع مالی برای ادامه حیات نخواهند داشت و به صورت کلی تولید مختل می‌شود. این پیش‌فروش‌ها تاثیری در بازار ندارد زیرا همچنان فاصله قیمتی زیادی میان کارخانه و بازار وجود دارد.

فروش در حاشیه بازار و تورم ثانویه

وی در خصوص فروش خودرو در حاشیه بازار نیز به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: فروش خودروها در حاشیه بازار نیز منجر به کاهش قیمت‌ها نمی‌شود چراکه کاهش قیمت معلول تورم است. این کار باعث می‌شود که تورم ثانویه ایجاد نشود. تورم ثانویه بدین معنی است که به یک بنگاهی الزام می‌کنید ضرر کند و چون این بنگاه ضرر می‌کند نتیجتا پول شبکه بانکی را عودت نمی‌دهد. در نتیجه بانک نیز تمایلی به دریافت این پول‌ها ندارد و از بانک مرکزی اضافه برداشت می‌کند که این نیز باعث خلق نقدینگی مجهول می‌شود. همین کار نیز در نهایت منجر به ایجاد یک تورم ثانویه خواهد شد. اگر ما قیمت‌ها را به حاشیه بازار برسانیم تنها کاری که کرده‌ایم این است که جلوی ایجاد تورم ثانویه را گرفته‌ایم.

ترخیص خودروها تاثیری بر قیمت‌ها ندارد

زاوه در رابطه با ترخیص خودروهای وارداتی و تاثیر آن‌ها بر قیمت‌ها در بازار گفت: ترخیص خودروهای وارداتی هیچ تاثیری بر قیمت‌ها در بازار ندارد. حتی ۳هزار خودرو نیز اگر به بازار وارد شود قیمت‌ها دچار تغییر نمی‌شود چرا که می‌دانیم بعد از آن قرار نیست خودروی وارداتی جدیدی به بازار بیاید. در حال حاضر نیز حجم عرضه در حوزه واردات بسیار پایین است و انتظار این که بتوانیم با این تعداد خودرو بازار را متحول کنیم کاملا اشتباه است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز که چندی پیش با گسترش‌نیوز مصاحبه داشت این موارد را تایید کرد و گفت: ترخیص خودروها هیچ تاثیری در قیمت‌های بازار نخواهد داشت و حتی نرخ خودروهای وارداتی رو به افزایش است. قیمت خودروهای وارداتی هم با توجه به این که یک سال و نیم عرضه آن‌ها متوقف بوده به شدت بالا رفته است. با توجه به این که قیمت خودروهای وارداتی در حال افزایش است، همین الان بهترین زمان برای خرید است. پیش‌بینی می‌کنم که قیمت خودروهای وارداتی تا شب عید بالا برود چرا که وضعیت بازار خودرو هیجانی شده است. نرخ ارز به شدت در حال افزایش است و تمامی این موارد نیز به قیمت ارز بستگی دارد. بسته بودن واردات نیز در این قضیه بی تاثیر نیست. اگر واردات خودرو آزاد شود همان روز قیمت‌ها حداقل ۳۰ درصد افت پیدا خواهد کرد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.