تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 بهمن 1398 - 15:50
کد خبر : 23713
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای حذف قیمت مسکن از سایت‌ها التهاب بازار را کم می‌کند؟ بسته هستند

حذف قیمت مسکن از سایت‌ها التهاب بازار را کم می‌کند؟

حذف قیمت مسکن از سایت‌ها التهاب بازار را کم می‌کند؟

یک کارشناس مسکن معتقد است: حذف قیمت‌ها منطقی نیست و باید به مردم حق انتخاب داد.

اردیبهشت امسال بود که قیمت خودرو و مسکن از سایت‌های مجازی حذف شد. حالا دوباره زمزمه‌های حذف قیمت مسکن از سایت‌های مجازی به گوش می‌رسد، و برخی از کارشناسان بر این باورند اقدام هماهنگ برخی افراد در زمینه درج آگهی خودرو و مسکن با قیمت‌های غیرواقعی و بالا در سایت‌های خریدوفروش اینترنتی خودرو و مسکن و اصطلاحاً قیمت‌سازی، منجر به التهاب قیمتی در بازار خودرو و مسکن می‌شود.

البته سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا تهران هم در این زمینه گفته بود: دفعه قبل نیز، پلیس فتا این موضوعات را به مرجع قضایی (دادستانی) گزارش و مرجع قضائی نسبت به حذف قیمت‌ها از سایت‌های ارائه‌دهنده قیمت، دستور صادر کرد. آن زمان نیز ما اعلام نکردیم که این دستور فقط برای یک هفته اجرا شود اما مسئولان این سایت‌های اینترنتی، با مکاتبه و پیگیری با مرجع قضائی، نسبت به لغو این دستور (حذف قیمت‌ها از سایت‌ها) اقدام کردند. حالا که دوباره بحث مناقشه برانگیز حذف قیمت‌ها را پیش رو داریم، ممکن است این سؤال برای هرکسی پیش بیاید که آیا حذف قیمت‌ها موجب کاهش التهاب بازار می‌شود؟مهدی سلطان محمدی کارشناس و فعال حوزه مسکن در رابطه با عدم درج قیمت در سایت‌ها به گسترش‌نیوز می‌گوید: به نظر می‌رسد چنین مسئله‌ای، تصور کسانی که فکر می‌کنند، اگر هوا گرم است به خاطر دماسنج است که دما را بالا نشان می‌دهد به همین جهت دماسنج را از بین می‌برند. حذف قیمت‌ها هم‌ریشه در چنین تفکری دارد. زیرا وجود قیمت‌های بالا در سایت‌های مجازی دلیل بر آن نیست که با چنین قیمت‌هایی معامله انجام می‌شود.

او در ادامه توضیح داد: معمولاً خریدار در بازار مسکن با جست‌وجوی فراوان، آگاهی و کمک متخصصین این حوزه وارد بازار می‌شود و مدت‌زمانی را صرف جست‌وجو می‌کند و درنهایت مطلوب‌ترین واحدی که بهترین قیمت را عرضه می‌شود انتخاب می‌کند، نه آنکه هر قیمتی در سایت‌های مجازی خریداری کند.

خریداران ملک باید آزادانه انتخاب کند

این کارشناس مسکن توضیح می‌دهد: همچنین قیمت‌های بی‎ربط به‌خودی‌خود در بازار حذف می‌شوند چراکه برفرض مثال اگر ماشین ۱۰۰ میلیون تومانی را یک میلیارد تومان به بازار ارائه دهیم، مسلماً خریداری ندارد. بنابراین نباید چنین شفافیت‌هایی را از بین برد و در بازار مداخله کرد. زیرا در این صورت گردش آزاد اطلاعات از بین می‌رود. درصورتی‌که بازار کالای مؤثر بازاری است که گردش اطلاعات به بهترین نحو در آن جریان داشته باشد. به همین جهت هرچه بیشتر در گردش آزاد اطلاعات مداخله کنیم، کارآیی بازار از بین می‌رود و به ضرر خریدار و فروشنده است.

سلطان محمدی در خاتمه اضافه کرد: اگر اجازه داده شود که گردش آزاد اطلاعات وجود داشته باشد در صورتی که ۱۰ واحد نزدیک به خواسته خود در همین اطلاعات داشته باشید می‌توانید انتخاب بهتری هم داشته باشید چراکه از تنوع بیشتری برخوردار است. کسی که خرید خانه می‌کند از خردی برخوردار است که انتخاب بهتری می‌تواند داشته باشد نه اینکه حق‌های انتخاب از او سلب شود. بهترین راه این است که گردش بهتر اطلاعات را فراهم کرد و اجازه دهیم به بهترین نحو ممکن و با حق انتخاب‌های بیشتری انجام شود. همچنین باید در نظر داشت که قیمت‌گذاری‌های مجازی موجب جهش قیمت نمی‌شود و این رویکرد، رویکرد افرادی است که از اقتصاد چیزی نمی‌دانند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.