تاریخ انتشار : دوشنبه 23 دی 1398 - 21:30
کد خبر : 22631
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای بومی‌سازی ۱۲ هزار قطعه در چادرملو بسته هستند

بومی‌سازی ۱۲ هزار قطعه در چادرملو

بومی‌سازی ۱۲ هزار قطعه در چادرملو

مهم‌ترین بحث در صنایع معدنی و فولادی بومی‌سازی است. در جشنواره و نمایشگاه ملی فولادسازی طی یک سخنرانی محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به بیان اقدامات مربوط به بومی‌سازی در این مجموعه پرداخت.

گسترش‌نیوز: محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سخنان خود در جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد گفت: چادرملو این افتخار را دارد تا به عنوان یک دانشگاه علمی، کاربردی معرفی شود چرا که بسیاری از شرکت‌های سازنده داخلی در این مجموعه رشد پیدا کرده‌اند و توانمند شده‌اند. قطعات این شرکت در زمانی که امکان صادرات وجود داشت حتی به شرکت متسو که یک شرکت معروف سوئدی هست نیز صادر شد.

وی در ادامه عنوان کرد: ما تقریبا از روزهای اول که شرکت چادرملو به بهره‌برداری رسید کار قطعه‌سازی و بومی‌سازی آن را شروع کردیم و در جهت پیشبرد کار شرکت فعالیت‌های زیادی داشتیم که از داخل این فعالیت‌ها شرکت‌های بزرگی به‌وجود آمدند. به عنوان نمونه می‌توان به شرکت فکور صنعت اشاره کرد که از داخل چادرملو به این توانایی رسید و هم‌اکنون نیز بسیاری از خطوط تولید کنسانتره کشور را این شرکت طراحی و اجرا می‌کند.

نوریان اظهار کرد: در هر خط تولید چادرملو یک چهارم تولید داشتیم که ظرفیت اسمی آن یک و هفت دهم بود و با توجه به اینکه عیار سنگ آهن ما کمتر از این مقدار بود ما با فعالیت‌هایی که داخل شرکت صورت گرفت به دو و یک دهم رسیدیم. این الگویی شد برای خطوط بعدی و کلیه خطوطی که در ایران توسط فکور صنعت و بقیه طراحی شده و اجرا می‌شود.

وی با اشاره به بومی‌سازی ۱۲ هزار قطعه در چادرملو افزود: ما در فولاد و معدن قطعاتی که از شرکت‌های بزرگ مثل تیسن گروپ، متسو، والمن سندویک و… را خریداری می‌کردیم را تقریبا بومی‌سازی کرده‌ایم.

نوریان در ارتباط با ساخت قطعه شافت سنگ‌شکن با وزن بیش از ۳۰ تن برای نخستین بار در داخل کشور اظهار کرد: این اقدام سبب شد تا با استقبال دیگر شرکت‌ها مواجه شویم و در حال حاضر دیگر نیازی به ساخت این قطعه در خارج از کشور نداریم چرا که قبلا از شرکت متسو خریداری می‌شد.

وی یک از دستاوردهای چادرملو را ساخت لاینرهای آسیای AG دانست و گفت: این لانرها کارکردی سه برابر نمونه خارجی دارند و مزیت آن‌ها افزایش ظرفیت خطوط تولید و عمر بیشتر قطعات است.

مدیرعامل چادرملو کار مهمی که در این شرکت انجام شد را طراحی و ایجاد پایگاه کنترل ناوگان عملیات معدن (دیسپاچینگ) در داخل کشور عنوان کرد و گفت: درحال‌حاضر بالغ بر سه سال است که این ناوگان در حال بهره‌برداری بوده به نحوی که شرکت‌های دیگر داخلی نظیر مس میدوک، گهرزمین و اوپال کانی و چند شرکت دیگر در مرحله بهره‌برداری و یا انعقاد قرارداد با شرکت طراح این موضوع است.

وی این اقدام را ثمره تلاش تعدادی از دانشجویان نخبه دانشگاه یزد دانست که این کار را به سرانجام رساندند و با این کار بیش از ۲/۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه آورد.

نوریان یکی دیگر از دستاوردهای چادرملو را مهندسی و ساخت استمین‌تراک برای گل‌گذاری مکانیزه چال‌های انفجاری ۲۵۰ میلی‌متری و ژل‌تراک حمل امولایت در داخل شرکت چادرملو عنوان کرد

وی در پایان به مصرف آب در چادرملو اشاره و تصریح کرد: مصرف آب در منطقه ما از اهمیت بسیار زیادی برخودار است از این رو باید صرفه‌جویی کنیم. در بخش فولاد برای خنک کردن از روش‌های رادیاتور استفاده شده و تا ۳۵ درصد مصرف آب پایین آمده است. در معدن چادرملو نیز به دلیل داشتن آب بسیار سنگینی که وجود دارد و قبلا قابل استفاده نبود سیستم RO تعبیه شده که أب را تصفیه می‌کند. این اقدام سبب شده تا میزان برداشت ما از بهاباد که در نزدیکی معدن چادرملو است کم شود و همچنین ما از پساب‌ها نیز استفاده می‌کنیم

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.