گرانی بنزین تاثیر خود را بر تورم گذاشت/ اثر تورمی بنزین در روستاها شدیدتر از شهرها بود (+جدول)

در حالی که از اواسط امسال، ‌ نرخ تورم ماهانه رو به کاهش گذاشته بود در آذرماه به شدت افزایش یافته است. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه آذر ١٣٩٨ به ٣,٢ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ۲ برابر شده است.

تورم نقطه به نقطه هم که از اردیبهشت‌ماه نزولی شده بود، از آذرماه دوباره صعودی شد. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد.

نرخ تورم نقطه‌ای در آذرماه ١٣٩٨ به عدد ٢٧,٨ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٧.٨ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای آذرماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ٠,٨ واحد درصد افزایش یافته است. نکته مهم‌تر آن‌که نرخ تورم مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری با شدت بیشتری افزایش یافته است.

نرخ تورم ماهانه مناطق شهری در آذرماه امسال به ۳ درصد رسیده که ۲ برابر نرخ تورم ماهانه آبان (۱.۵ درصد) است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه مناطق روستایی ۲.۳ برابر شد و از ۱.۸ درصد در آبان به ۴.۲ درصد در آذر افزایش یافت.

نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی هم با سرعت بیشتری نسبت به مناطق شهری افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی در آبان ۲۷.۳ درصد بود که در آذر به ۲۸.۹ درصد افزایش یافت یعنی ۱.۶ واحد درصد بیشتر شد.



این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق شهری در این مدت فقط ۰.۶ درصد بیشتر شد و از ۲۷ درصد در آبان به ۲۷.۶ درصد آذر افزایش یافت. این آمارها بیانگر آن است که در مناطق حاشیه‌نشین و روستایی فشار تورم بنزین بیشتر از مناطق شهری بوده است.

علت این تفاوت را می‌توان تمرکز دولت بر کنترل بازار و قیمت‌ها در شهرها و مراکز استان‌ها دانست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا