رئیس جمهور: با بنزین ۵ هزار تومانی مخالفت کردیم/ همتی: تورم گرانی بنزین ۴ واحد درصد/ نوبخت: تورم یکی دو درصد/ قائم مقام وزیر صنعت: دلیلی برای گرانی وجود ندارد؛ مردم هرگونه گران‌فروشی را اعلام کنند

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش بینی ارتفاع ۴۰۰ هزار واحدی برای شاخص کل بورس، صعود بازار‌های بورس آسیا بجز چین، حضور ۱۴ ساله ایران در بین بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان، اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور: هیچ گونه افزایش کرایه نداریم، طلای سیاه کمی گران شد، سخنگوی دولت: آثار اصلاح قیمت بنزین در میان مدت مشخص می‌شود و نفت سنگین ایران در مهرماه ۵۸ دلار فروخته شد را در بر دارد.
رئیس جمهور: با بنزین ۵ هزار تومانی مخالفت کردیم

حسن روحانی روز جمعه در دیدار برخی اعضای دولت و مسئولان کشور به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق(ع)، با اشاره به اقدام اخیر دولت در افزایش نرخ بنزین که از شب گذشته اجرا شده است، گفت: دولت مدت ها به دنبال آن بود تا از طریقی بتواند از قشرهای ضعیف کشور که به واسطه شرایط اقتصادی در فشار هستند، حمایت و به آنها کمک کند، اما به دلیل کمبود منابع درآمدی و بودجه توان اجرای آن وجود نداشت. رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز قشرهایی در جامعه هستند که در زندگی خود مشکلات دارند، گفت: فشارهای اقتصادی شدید در سال ۹۷ و ۹۸ به زندگی مردم وارد شد و دولت می خواهد در حد تأمین نیازمندی های ضروری، حمایتی از مردم کرده و به خانواده هایی که احساس می کنیم در فشار بیشتر هستند کمکی کرده باشیم.

روحانی با بیان اینکه برای تعیین قشرهای ضعیف جامعه نیاز به آمار و ارقام دقیق داریم اما در همین حدی که امکان تشخیص وجود دارد می توانیم جامعه را به دو بخش تقسیم کنیم، گفت: بنابراین، حدود ۷۵ درصد در شرایط فشار قرار دارند و حدود ۲۵ درصد هم شرایط زندگی شان خوب است و بر مبنای محاسبات ۱۸ تا ۱۹ میلیون خانوار و جمعیتی حدود ۶۰ میلیون مشمول طرح حمایتی دولت خواهند بود و این مبلغ هم کمک به فرد نبوده و کمک به خانوار به شمار می رود. تلاش ما این است بتوانیم این مبلغ را ماهیانه به حساب خانوارها پرداخت کنیم و در اوایل آذر ماه اولین نوبت آن پرداخت شود. این اقدام برای اقشار مستضعف جامعه کمک کوچکی به شمار می رود و در مجموع اصل این کار ضروری است. برخی معتقد بودند که قیمت انرژی در ایران با قیمت آن در کشورهای منطقه فاصله زیادی دارد که البته این موضوع موجب ایجاد مفاسدی از جمله قاچاق خواهد بود و اگر بخواهیم این معضل را از بین ببریم باید به گونه ای قیمت را افزایش دهیم که تقریبا با قیمت انرژی در کشورهای همسایه برابری داشته باشد و ما با آن مخالفت کردیم. روحانی افزود: البته این اقدام از سوی دولت انجام نشد به خاطر این بود که معتقد بودیم این افزایش قیمت به نرخ هایی مثل ۵ هزار تومان برای هر لیتر بر زندگی مردم تأثیر مستقیم داشته و موجب افزایش تورم خواهد بود.
پیش بینی ارتفاع ۴۰۰ هزار واحدی برای شاخص کل بورس

محمدرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک، با بیان اینکه شاخص بورس تا خردادماه کانال ۴۲۰ هزار واحدی را تجربه خواهد کرد، در خصوص افزایش قیمت بنزین و تأثیر آن بر نماد‌های پالایشی گفت: این موضوع تأثیر بر این نماد‌ها نخواهد داشت و نفع و ضرری برای این نماد‌ها ندارد، چون دولت نفت را با قیمت فوب خلیج فارس به پالایشگا‌ها می‌دهد و بنزین، گازوئیل و سایر مشتقات و فراورده‌ها را نیز با نرخ فوب خلیج فارس تحویل می‌گیرد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت‌ها در بودجه سال آینده دلار را ۱۱ هزار تومان پیش بینی می‌کنند و در تحلیل هایشان برای سال آتی با دلار ۱۱۰۰۰ تا ۱۱۵۰۰ هزار ریالی، سود شرکت‌ها ۱۰ درصد بیشتر خواهد شد و شاخص تا محدوده ۳۴۰ و ۳۵۰ هزار واحدی از این نظر امکان رشد خواهد داشت و حدود ۵۰ هزار واحد نیز به دلیل تقسیم سود اردیبهشت تا خرداد ماه رشد کرده و پیش‌بینی می‌شود تا ارتفاع ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار واحدی افزایش یابد. قاسمی ارتفاع ۴۲۰ هزار واحدی برای شاخص کل را در دی ماه تنها با رشد دلار محتمل دانست و تاکید کرد: در اینصورت دلار نیمایی باید افزایش یابد چرا که در صورتی که دلار نیمایی افزایش نیابد، شرکت‌های بزرگ که شاخص را تکان می‌دهند حرکتی نخواهند کرد. به گفته قاسمی بازار سرمایه حرکت صعودی را در بهمن‌ماه تجربه خواهد کرد و به هر بهانه‌ای بازدهی خوبی را در آن مقطع زمانی ثبت خواهد کرد.
صعود بازارهای بورس آسیا بجز چین

شاخص‌های اصلی بازارهای بورس کشورهای آسیایی (روز جمعه ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹) به جز چین سیر صعودی در پیش گرفتند. ارزش شاخص ترکیبی شانگهای چین با کاهش ۰,۴۳ درصدی در سطح ۲.۸۹۷,۳۷ واحد قرار گرفت. بازار بورس ژاپن نیز با رشد ۰,۷۰ درصدی به ۲۳.۳۰۳,۳۲ واحد رسید. همچنین شاخص «سانسکس» بورس هند با رشد ۰,۵۱ درصدی به ۴۰.۴۹۵,۸۷ واحد و شاخص «هنگ سنگ» بورس هنگ کنگ با رشد ۰,۲۵ درصدی به ۲۶.۳۸۹,۱۱ واحد رسیدند. شاخص «کوسپی» بازار بورس کره جنوبی با رشد ۱,۰۷ درصدی به ۲.۱۶۲,۱۸ واحد دست یافت.
حضور چهارده ساله ایران در بین بزرگ ترین اقتصادهای جهان

یورونیوز: برآورد صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ایران از نظر رقم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ میلادی در جایگاه بیست و هشتم جهان قرار خواهد گرفت. ایران برای نخستین بار در سال ۱۹۶۵ میلادی به جمع ۳۰ اقتصاد برتر جهان از نظر میزان تولید ناخالص داخلی ملحق شد. اقتصاد ایران اواخر دهه ۸۰ میلادی و پس از پایان جنگ هشت ساله با عراق تا رتبه دوازدهم بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان صعود کرد، ولی سپس طی یک روند نزولی از اوایل دهه ۹۰ تا سال ۲۰۰۵ از جمع ۳۰ اقتصادی که بالاترین تولید ناخالص داخلی را داشتند، خارج شد. اما مجددا طی ۱۴ سال گذشته همواره در جمع ۳۰ اقتصاد بزرگ جهان قرار داشته و این حضور مطابق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.
همتی: تورم گرانی بنزین ۴ واحد درصد

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در پیامی در فضای مجازی نوشت: متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در سه ماه گذشته با ثبات نسبی معادل ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است. محاسبات اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تاثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم در حدود ۴ واحد درصد در سال خواهد بود. در این چند روز، تحت تأثیر انتظارات ناشی از تقاضای فصلی ارز عوامل سیاسی و نیز اخبار افزایش قیمت بنزین در مقایسه با نرخ میانگین سه ماه گذشته افزایش قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۳ درصد بوده است. اگر همان طور که قبلاً تأکید کردم به وضعیت مطلوب ذخایر ارزی بانک مرکزی و نیز مازاد عرضه نسبت به تقاضای ارز در بخش اسکناس و حواله را هم در نظر بگیریم نظریه بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری در ارز همچنان پابرجا خواهد بود. تأکید این نکته نیز ضروری است که نرخ فعلی ارز تحت تاثیر بیشر جهش قبلی ناشی از عوامل انتظاری و تداوم تحریم ها بوده و پشتوانه عوامل بنیانی ندارد.
نوبخت: تورم گرانی بنزین یکی دو درصد

رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت و گوی ویژه خبری گفت: آنچه مدل‌های اقتصادسنجی و تجربه ما در چند سال گذشته نشان می‌دهد، اصلاح قیمت بنزین و حامل‌های انرژی اثر تورمی زیادی ندارد، به طوری که حتی در سال ۹۳ که قیمت بنزین و حامل‌های انرژی افزایش یافت نرخ تورم به روند کاهنده خود ادامه داد. هرچند تورم یکی دو درصدی خواهد داشت؛ اما آنچه می‌تواند موجب افزایش قیمت‌ها شود سوءاستفاده‌هایی است که برخی از شرایط به وجود آمده می‌کنند.
اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور: هیچ گونه افزایش کرایه نداریم

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در رابطه با افزایش کرایه تاکسی‌ها بیان داشت: در حال حاضر هیچ گونه افزایش کرایه نداریم. با عنایت به تخصیص سهمیه سوخت به تاکسی‌ها از رانندگان محترم درخواست می‌شود تا ضمن ارایه خدمات مناسب از هرگونه افزایش کرایه خارج از چارچوب قانونی آن جدا خودداری کنند. قیمت سی ان جی هیچ گونه افزایش و تغییری ندارد و همچنین تاکسی‌های اینترنتی به شرط فعالیت در چهارچوب دستورالعمل ساماندهی و نظارت شهرداری‌ها بر این حوزه، مطابق با پیمایش انجام شده تا سقف مشخص اعتباری معادل سهمیه مورد نظر دریافت می‌کنند. تامین سوخت خودروهای سرویس مدارس که در سامانه سپند ثبت‌ نام کردند در کارگروه مربوطه این موضوع در دست بررسی است که نتیجه آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
طلای سیاه کمی گران شد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تأثیر دورنمای اوپک از تقاضا برای نفت در سال آینده که امیدها نسبت به تداوم محدودیت عرضه این گروه را برانگیخت، افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۸ سنت (۰.۵ درصد) افزایش یافت و به ۶۲ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه ۹ سنت کاهش داشت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۸ سنت (۰.۵ درصد) افزایش یافت و به ۵۷ دلار و ۵ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا روز گذشته با ۰.۶ درصد کاهش قیمت بسته شده بود. اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد انتظار دارد تقاضا برای نفت این گروه در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کند.
نفت سنگین ایران در مهرماه ۵۸ دلار فروخته شد

سازمان کشورهای تولید کننده و عرضه کننده نفت، اوپک در جدیدترین گزارش اعلام کرد، متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه اکتبر ۲۰۱۹ (مهر ۹۸) با ۲ دلار و ۳۸ سنت کاهش نسبت به ماه پیش از آن به ۵۷.۹۴ دلار رسید. بر اساس این گزارش، هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه سپتامبر ۶۰.۳۲ دلار به فروش رسیده بود. متوسط قیمت نفت ایران طی سال ۲۰۱۷ برابر با ۴۹.۶۰ دلار به ازای هر بشکه و در سال ۲۰۱۸ نیز ۶۹.۵۹ دلار در هر بشکه عنوان شده است. همچنین متوسط قیمت نفت ایران در ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۹ برابر با ۶۱.۷۷ دلار برآورد شده است. متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه اکتبر با ۲ دلار و ۴۵ سنت کاهش نسبت به ماه قبل از آن به ۵۹.۹۱ دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه سپتامبر ۶۲.۳۶ دلار در هر بشکه بوده است. نفت عربستان نیز با یک دلار و ۷۵ سنت کاهش ۶۰.۹۹ دلار در هر بشکه فروخته شد.
وزیر صنعت: گرانی به بهانه تغییر نرخ بنزین به هیچ وجه پذیرفته نیست

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه افزایش قیمت تولیدات به بهانه تغییر نرخ بنزین به هیچ وجه پذیرفته نیست، گفت: تولید صنایع غذایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش دارد.

رحمانی افزود: تولید امسال بیشتر از سال قبل است در عین حال تولیدکنندگان فشار می‌آورند که مجوز صادرات بدهیم اما باز به دلیل اینکه اولویت ما تأمین نیازهای داخل است میزان صادرات را محدود می‌کنیم گرچه ما وظیفه رونق صادرات هم داریم، ملاحظه بازار داخلی در اولویت است. وی این را هم گفت: هیچ کس نباید نگرانی از تأمین کالاها نداشته باشد و اگر در جایی می‌خواهد تصمیمی گرفته شود با هماهنگی وزارت کشور به عنوان فرمانده عملیات اقتصاد مقاومتی و وزارت نفت که در خط مقدم اقتصاد مقاومتی قرار دارد باید تنظیم بازار با کمک اصناف و بازار صورت گیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین روی تولید داخل اثر ناچیزی دارد،‌ گفت: عمده تولیدات مثل آهن و کاشی که متأثر از حمل‌ونقل است آن هم عمدتاً بر حمل‌ونقل گازوئیلی مبتنی است که ربطی به بنزین ندارد و اگر عده‌ای بخواهند از افزایش قیمت بنزین سوءاستفاده کنند، برخورد می شود.
سخنگوی دولت: آثار اصلاح قیمت بنزین در میان مدت مشخص می‌شود

علی ربیعی عصر جمعه در جمع خبرنگاران درباره اجرای طرح اصلاح قیمت و سهمیه بندی بنزین و بسته حمایت دولت از خانوارهای کم درآمد، اظهار داشت: قرار شد از تمام درآمدهای حاصل از طرح اصلاح قیمت بنزین به ۱۸ میلیون خانوار کمک کنیم. سخنگوی دولت تصریح کرد: سال‌ها اقتصاددان‌ها در مورد یارانه‌های پنهان صحبت می کردند، البته برخی در مورد زمان اجرای آن نظرهایی دارند، بالاخره اصلاح ساختار سخت و دردناک است، اما آثار مثبت آن در میان مدت مشخص می‌شود. ربیعی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم با تصمیم گیری درست، این اصلاحات در زندگی مردم اثر منفی نگذارد و با اجرای این طرح هم اصلاح ساختار انجام شود و هم درآمد حاصله از آن به معیشت ۶۰میلیون نفر از طبقات متوسط رو به پایین جامعه کمک شود.
قائم مقام وزیر صنعت: دلیلی برای گرانی وجود ندارد؛ مردم هرگونه گران‌فروشی را اعلام کنند

حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به اینکه نرخ کالا عمدتا تأثیرپذیر از حمل‌ونقل بوده و حمل‌ونقل نیز با گازوئیل بوده و در این بحث افزایش قیمت‌ها، به هیچ وجه افزایش قیمت گازوئیل مطرح نیست؛ بنابراین افزایش قیمت کالاها نباید رخ دهد. اما لازم است که مراقبت‌هایی صورت گیرد تا افزایش قیمت و سوءاستفاده‌هایی در مبادی تولید، مبادی عرضه و حتی فروشگاه‌ها، از دو جنبه مهم افزایش قیمت‌ها و احتکار صورت نگیرد. مردم می‌توانند هرگونه افزایش قیمت رابه سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.
استقبال فرانسه از ادغام پژو و فیات
دنیای اقتصاد: شاید بتوان دولت فرانسه را عامل اصلی برهم خوردن مذاکرات برای ادغام رنو و فیات-کرایسلر لقب داد، اما به‌نظر می‌رسد دولت مکرون این‌ بار با ادغام پژو و فیات-کرایسلر مخالفتی ندارد. ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه در این‌باره معتقد است پیشنهاد‌های مناسبی برای ادغام گروه خودروسازی پژوسیتروئن با همتای ایتالیایی آن مطرح شده و پژو می‌تواند از این فرصت استفاده کند. حمایت اولیه دولت فرانسه که مالک ۱۲ درصد از سهام پژو است، کمک می‌کند تا مسیر پر پیچ و خم مذاکرات با فیات برای ادغام هموارتر شود. براساس توافقات اولیه قرار است دو خودروساز توافقی را تا پایان سال جاری میلادی به‌ امضا برسانند که بر اساس آن هر یک با سهم ۵۰ درصدی در شرکت جدید از ادغام موافقت کنند. قرار است این برنامه بدون آنکه موجب تعطیل شدن هر یک از کارخانه‌های آنها شود، ۷/ ۳ میلیارد یورو از هزینه‌های سالانه را برای این دو شرکت کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا