افزایش مالیات سیگار و قلیان

حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: دخانیات ذاتاً کشش و جذابیت دارد و دسترس آسان افراد به آن باعث جذب بیشتر افراد به‌سوی آن می‌شود.

از طرف دیگر هزینه و یارانه افرادی که به‌واسطه مصرف دخانیات دچار مشکلاتی مثل عوارض ریوی می‌شوند از جیب دولت پرداخته می‌شود. در حالت عادی کسی که قصد استفاده از خدمات درمانی را دارد حق بیمه پرداخت می‌کند.

در اینجا هم بهتر است که استفاده‌کنندگان از دخانیات نوعی مالیات و حق بیمه پرداخت کنند. تمام این مبلغ باید در راستای پیشگیری و درمان عوارض ناشی از استعمال دخانیات استفاده شود.

بیست تا سی درصد از افزایش مالیات سیگار در حوزه آموزش‌وپرورش (جهت پیشگیری و آموزش کودکان)، چند درصد آن در بخش آموزش‌های عمومی و بخشی هم جهت درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات صرف شود. به‌عبارت‌دیگر محل هزینه این افزایش درآمد مشخص است.

عابدی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: بعد اول و مهم‌تر موضوع همین استفاده از مالیات دخانیات برای پیشگیری و درمان است. این‌که این اقدام تا چه حد آمار مصرف را کاهش می‌دهد بعد دیگری از موضوع است. البته به اعتقاد من تعیین و افزایش مالیات برای استعمال دخانیات حتماً باعث کاهش مصرف می‌شود.

بستن قهوه‌خانه‌ها اشتباه است. ارزان‌ترین تفریح سالم برای چند جوانان این است که در محلی بنشینند و در حین گپ و گفت چایی بنوشند. به‌جای بستن قهوه‌خانه و بیکار کردن تعددی از افراد بهتر است که مالکان این مراکز را به سوی عرضه خدمات جدید و سالم سوق داد.

هیچ کمیسیونی به اندازه کمیسیون بهداشت تخصصی نیست

وی در ارتباط با عملکرد کمیسون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمیسیون بهداشت درمان تخصصی‌ترین و موفق‌ترین کمیسیون مجلس است. تمام اعضای این کمیسیون متخصص هستند. برای بررسی این گفته کافی است آن را با کمیسون مای دیگر مقایسه کنید. چند نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی, اقتصاددان و متخصص اقتصاد هستند؟ چند نفر از اعضای کمیسیون اجتماعی متخصص این حوزه هستند؟

متخصصین می‌دانند که از وزارت بهداشت و درمان چه بخواهند و چگونه نظارت کنند. تخصصی بودن این کمیسیون باعث شده که نتوان از برنامه ششمی که ما تدوین کردیم نقدی اساسی کرد. برنامه بدون نقص وجود ندارد اما در مقایسه با سایر برنامه‌ها کمترین نقص را دارد.

کمیسیون در هر دو حوزه نظارت و قانون‌گذاری موفقی عمل کرده است. ما به‌طور مستمر (هر دو یا سه هفته یک‌بار) از مراکز بهداشتی و درمانی استان‌ها بازدید کرده‌ایم. در مقاطعی که صنعت داروی کشور و داروخانه‌ها با مشکل مواجه شده است کمیسون توانسته ارزیابی دقیقی انجام دهد، حساس سازی مسئولان رده‌های بالا را به‌خوبی انجام دهد، کمک‌های لازم را فراهم و نسبت به حل مشکل اقدام کند.

۲۰ تا ۳۰ هزار پرستار باید جذب شوند

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه افزود: متاسفانه با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه هستیم بنابراین برنامه‌های انجام‌نشده, زیادی داریم. ما هم کمبودها را می‌بینیم ولی باید شرایط ناشی از تحریم را هم در نظر داشت. یکی از مشکلات بزرگ ما وضعیت نابسامان پرستاران است. استاندارد پرستاری ما به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست. سالانه باید ۲۰ تا ۳۰ هزار پرستار استخدام شود. استخدام را همانند تامین کالاهای اساسی, اقدامی لازم و اجتناب‌ناپذیر می‌دانم. مردم از ناحیه کمبود پرستار آسیب می‌بینند.

مهم‌ترین دستاوردهای مجلس دهم

عابدی در ارزیابی عملکرد کلیت مجلس دهم اظهار داشت: تبلیغات زیادی علیه مجلس شد و بازار شایعه‌سازی علیه آن گرم بود اما واقعیت چیز دیگری است. در جلسه‌ای که چند وقت قبل با دکتر لاریجانی داشتیم گفتند که با تکیه بر چند دوره حضور در مجلس می‌گویم که مجلس دهم از بسیاری جهات بسیار موفق بوده است. کارهای خوبی انجام شد؛ ازجمله کاهش اعدام‌های مربوط به مواد مخدر. این موضوع در سطح جهانی همیشه مستمسکی برای ضربه زدن به وجه نظام بود اخیراً طرحی دادیم که زمینه کاهش جرائم کیفری را فراهم می‌آورد و الان در مراحل آخر است. تصویب لوایحی مثل FATF و پالرمو هم موجب تسهیل تعامل ما با جهان می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا