تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 دی 1398 - 11:21
کد خبر : 21693

راهکاری جدید برای تنظیم بازار فولاد ایران

راهکاری جدید برای تنظیم بازار فولاد ایران

عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران استفاده از روش القایی ذوب در تولید شمش را نوید بخش یک راه جدید در تنظیم بازار معرفی کرد و گفت: به جای روش‌های دستوری از روش‌های حمایتی برای تنظیم بازار استفاده شود. سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران راهکار جدیدی برای تنظیم بازار فولاد

عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران استفاده از روش القایی ذوب در تولید شمش را نوید بخش یک راه جدید در تنظیم بازار معرفی کرد و گفت: به جای روش‌های دستوری از روش‌های حمایتی برای تنظیم بازار استفاده شود.

سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران راهکار جدیدی برای تنظیم بازار فولاد ایران به دولت پیشنهاد داد و گفت: روز گذشته پس از جلسه‌ای که در انجمن فولاد برگزار شد، این نتیجه به‌دست آمد که استفاده از کوره‌های القایی ذوب به یک روش اصلی در تولید شمش فولاد تبدیل شده است.

وی ادامه داد: جمع بندی اطلاعات به‌دست آمده از این جلسه ما را به این نتیجه رساند که بیش از ۹۰ شرکت از این طریق تولید شمش انجام می‌دهند. یعنی رقمی بالغ بر ۷ میلیون تن شمش از این راه ظرفیت ثبت شده تولید دارد.

وی توضیح داد: استفاده از کوره‌های القایی برای تولید شمش، آن را تبدیل به یک اهرم برای ثبات نرخ و تنظیم بازار می‌کند. وقتی که تعداد شرکت هایی که تولید یک محصول را دارند زیاد شود، احتمال اینکه با یکدیگر هماهنگ شوند تا نرخ را تغییر دهند پایین است. به این صورت بین شرکت‌ها رقابت شکل می‌گیرد که باعث می‌شود قیمت‌ها هم رقابتی تر شوند.

عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران در مورد نقش دولت در این معادله گفت: اگر دولت بتواند تولید در این بخش را حمایت کند و مواد اولیه مورد نیاز برای آنها را تأمین کند، قیمت‌ها به خودی خود در جهت منافع مصرف‌کنندگان تنظیم می‌شود. بنابراین به جای اینکه دولت به روش‌های دستوری متوسل شود و بخواهد با فشار قیمت‌ها را کاهش دهد، با تأمین مواد اولیه این اتفاق به صورت خودکار روی می‌دهد.

شهرستانی تصریح کرد: درحال‌حاضر دسترسی به آهن اسفنجی محدود شده و با توجه به اینکه قراضه هم تابعی از آهن اسفنجی است، افزایش نرخ این مواد اولیه اصلی باعث افزایش نرخ فولاد شده است.

وی سیاست هایی را که دولت می‌تواند در این زمینه در پیش بگیرد، اینگونه تشریح کرد: سیاست دولت در کوتاه مدت حمایت از این بخش و تخصیص سهمیه مواد اولیه به آن است. در درازمدت هم دولت می‌تواند راه را برای ورود فعالان این بخش به حوزه معدن، اکتشاف و تولید کنستانتره باز کند. این مسئله می‌تواند توازنی را در کل تولید و بازار فولاد ایجاد کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.