تاریخ انتشار : دوشنبه 25 آذر 1398 - 8:18
کد خبر : 21453

افزایش قیمت‌ها تنها روش کاهش مصرف حامل‌های انرژی نیست

افزایش قیمت‌ها تنها روش کاهش مصرف حامل‌های انرژی نیست

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید وزارت نفت، سیاست‌های غیرنفتی برای کاهش مصرف انرژی را به اجرا نمی‌گذارد و فقط بلد است قیمت‌ها را افزایش دهد. به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت: غلامحسین حسنتاش به روزنامه وطن امروز درباره سیاست‌های انرژی و کنترل مصرف سوخت، به روزنامه وطن امروز گفت: این سیاست‌ها بسیار گسترده

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید وزارت نفت، سیاست‌های غیرنفتی برای کاهش مصرف انرژی را به اجرا نمی‌گذارد و فقط بلد است قیمت‌ها را افزایش دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

غلامحسین حسنتاش به روزنامه وطن امروز درباره سیاست‌های انرژی و کنترل مصرف سوخت، به روزنامه وطن امروز گفت: این سیاست‌ها بسیار گسترده و متنوع است. افزایش بهره‌وری در تولید و انتقال حامل‌های انرژی، افزایش بازدهی نیروگاه‌ها، تدوین و اعمال استانداردهای اجباری برای ورود تجهیزات انرژی‌بر و بسیاری موارد دیگر در زمره سیاست‌های غیرقیمتی در حوزه انرژی جای دارند اما یکی از مهم‌ترین این نوع سیاست‌ها، حمایت مالی و فراهم کردن تسهیلات بانکی برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی است که توسط خود مردم و بخش خصوصی اجرا می‌شود.

وی افزود: وزارت نفت تامین‌کننده بیش از ۹۵ درصد انرژی اولیه کشور است و بیشترین نقش و مسئولیت را در این زمینه داشته و دارد. حتی وزارت نفت به‌عنوان تامین‌کننده سوخت نیروگاه‌ها می‌توانست آنها را وادار کند راندمان خود را بالا ببرند و سوخت کمتری از وزارت نفت بخواهند.

هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد تولید برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی و گازی تولید می‌شود که راندمان آنها بسیار پایین است.

اگر در این نیروگاه‌ها برای تبدیل شدن به سیکل ترکیبی با هدف افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری شود، بعد از اجرای طرح‌ها سوخت کمتری از وزارت نفت درخواست خواهند کرد.

وی درباره عملکرد زنگنه گفت: در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آبان ۱۳۹۵ تحت عنوان «بررسی عملکرد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و…» تهیه کرده است، پیشرفت این پروژه‌ها را در حد نزدیک به صفر ارزیابی کرده و بعد از آن هم بعید است که اتفاق چشم‌گیری افتاده باشد. بنده بارها نوشته و گفته‌ام هزینه آزاد کردن یک واحد انرژی از طریق بهینه‌سازی و صرفه‌جویی، از هزینه تولید یک واحد انرژی جدید کمتر است؛ ضمن اینکه هر اقدامی در این زمینه آلاینده‌ها را هم کاهش می‌دهد. همچنین بنده همیشه توضیح داده‌ام در ساختار تورمی اقتصاد ایران سیاست قیمتی به تنهایی برای کنترل مصرف پاسخگو نیست و حتما باید مؤخر بر اقدامات غیرقیمتی باشد.

ضمنا باید بگویم موانع و مشکلاتی هم در این زمینه وجود داشته است که در گزارش مرکز پژوهش‌ها ذکر شده اما اگر در وزارتخانه‌های نفت و نیرو اعتقاد جدی نسبت به مسئله راهکارهای غیرقیمتی بود، طبعا سال به سال به دولت گزارش می‌دادند و رفع موانع را پیگیری می‌کردند. متاسفانه دولت هم گزارش نخواسته است. آن وقت آقایان مرتبا می‌گویند راهی جز افزایش قیمت وجود ندارد!
باید عرض کنم متاسفانه حتی سازمان برنامه و بودجه گزارش‌های نظارتی در این باره ارائه نداده است اما بهترین شاخص برای ارزیابی موفقیت اقدامات صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، شاخص شدت انرژی است که طی سال‌های گذشته بهبود نیافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.