تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 آذر 1398 - 12:56
کد خبر : 21368
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای رانندگان متخلف‌‌ هم دیه می‌گیرند بسته هستند

رانندگان متخلف‌‌ هم دیه می‌گیرند

رانندگان متخلف‌‌ هم دیه می‌گیرند

از این پس رانندگان متخلف نیز در تصادفات، شخص ثالث محسوب شده و به آنها دیه تعلق خواهد گرفت.

تصمیم‌گیری در این مورد، با توجه به قانون مصوب سال ۱۳۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه و قانون ۱۳۹۵ بیمه، چندین سال به محل اختلاف نظر تصمیم گیرندگان تبدیل شده بود و تصمیم‌گیرندگان نمی‌دانستند آیا باید راننده متخلف را شخص ثالث تلقی کرده و به وی دیه پرداخت نمود، یا خیر.

در متن رای وحدت رویه صادره از سوی دیوان عالی کشور، آمده است: “نظر به اینکه مقررات بند (ب) ماده ۱۱۵ قانون «برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران» مصوب سال ۱۳۸۹ وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرده است در مورد راننده وسیله نقلیه همچون سرنشین، بیمه شخص ثالث را اعمال کند.”

براین اساس با توجه اینکه طبق بند (الف) ماده یک «قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه» مصوب سال ۱۳۹۵ خسارت بدنی شامل هر نوع صدمه به بدن ولو منتهی به نقص عضو و فوت نشده می‌شود و با عنایت به اینکه به موجب حکم مقرر در ماده ۶۵ این قانون احکام موضوع مواد مصرح در آن ماده نسبت به بیمه‌نامه‌های صادره پیش از لازم‌الاجرا شدن قانون که خسارت تحت پپوشش آنها پرداخت نشده نیز لازم‌الرعایه است؛ بنابراین حکم این ماده با توجه به اطلاق آن نسبت به بیمه‌نامه‌های موضوع بند (ب) ماده ۱۱۵ قانون مورد اشاره نیز که بعد از تصویب آن قانون تنظیم شده ولی خسارات بدنی راننده پرداخت نشده قابل تسری و تعمیم است.

در بخشی از این حکم به صراحت ذکر شده است: رای شعبه دهم دیوان عالی کشور در حدی که با این نظر انطباق دارد، صحیح و موافق قانون تشخیص داده می‌شود. این رای طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم‌الاتباع است.

یدالله علیزاده رئیس شعبه ۴۲ دیوان عالی کشور، در خصوص رای صادر شده گفت: مطابق تصمیم هیات عمومی دیوان عالی کشور، راننده متخلف هم در تصادفات به عنوان شخص ثالث در نظر گرفته شده و به او دیه پرداخت خواهد شد. در صورت فوت وی نیز این دیه به خانواده اون تعلق خواهد گرفت. وی به اختلاف قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بیمه اشاره کرد. و در ادامه افزود: با توجه به آن‌که تصمیم گرفته شده تا قانون برنامه پنجم توسعه بر تمامی قوانین کشور حاکم شود، اجرای تمامی قوانین مخالف با قانون برنامه پنجم توسعه، بایستی متوقف گردد. به همین دلیل، تمامی رانندگانی که از سال ۹۰ الی ۹۵ محتمل خسارت جانی یا مالی شده‌اند، به عنوان شخص ثالث، قادر خواهند بود تا از شرکت بیمه مذکور، خسارت و دیه دریافت کنند. بر این اساس این رای حتی چنانچه از سال ۹۰ به بعد رانندگانی که پرونده‌شان مختومه شده باشد و برای خود و نه راننده خسارت دریافت کرده‌اند ولو اینکه راننده خودش هم بیمه ثالث نشده باشد، قابل تسری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.