تاریخ انتشار : شنبه 25 آبان 1398 - 9:16
کد خبر : 20635
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای طرح ملی مسکن به بازار جان می‌دهد؟ بسته هستند

طرح ملی مسکن به بازار جان می‌دهد؟

طرح ملی مسکن به بازار جان می‌دهد؟

حسام عقبایی، نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران مسکن تهران هم گرفتن کمیسیون بالاتر از مقدار مقررشده در قانون را تخلف می‌داند اما معتقد است که این امر اگر با رضایت طرفین انجام شود تخلف به شمار نمی‌آید. حسام عقبایی در این‌ باره اظهارکرد: طبق قانون، کمیسیون مشاوران مسکن تهران در معاملات کمتر از ۵۰۰ میلیون نیم ‌درصد

حسام عقبایی، نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران مسکن تهران هم گرفتن کمیسیون بالاتر از مقدار مقررشده در قانون را تخلف می‌داند اما معتقد است که این امر اگر با رضایت طرفین انجام شود تخلف به شمار نمی‌آید. حسام عقبایی در این‌ باره اظهارکرد:

طبق قانون، کمیسیون مشاوران مسکن تهران در معاملات کمتر از ۵۰۰ میلیون نیم ‌درصد و بالاتر از آن ۲۵ صدم درصد است. بدیهی است که گرفتن مبلغ بیشتر، خلاف است. البته اگر طرفین معامله راضی باشند قضیه فرق می‌کند. حتی اگر خریدار و فروشنده، راضی باشند سه دانگ ملک را به اسم مشاور کنند تخلفی روی نداده است.

تعداد باید بالای ۵۰۰ هزار واحد باشد

ثبت‌نام طرح ملی مسکن در ۴ استان سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی آغاز شد. آیا اجرای این طرح می‌تواند به رکود بازار مسکن پایان دهد و به خانه‌دار شدن اقشاری از جامعه کمک کند؟ نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران مسکن در پاسخ این سوال اظهارکرد: کل تعهد دولت کنونی ۴۰۰ هزار واحد است. تازه نیمی از این مقدار به مسکن مهر مربوط می‌شود. در ارتباط با کمیت و تعداد دقیق واحدهایی که قرار است در قالب این طرح ساخته شود آمار دقیقی وجود ندارد. در نبود این آمار نمی‌توان گفت که این اقدام تا چه حد می‌تواند موثر واقع شود. اگر تعداد واحدها بیشتر از ۵۰۰ هزار واحد باشد و در این دو سال باقیمانده از دولت به مرحله اجرا برسد تاثیر مثبتی خواهد داشت و به ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا کمک می‌کند. البته رقم ۵۰۰ هزار واحد باید جدای از تعهدات مسکن مهر و آن ۴۰۰ هزار واحدی باشد که دولت قول داده است به اتمام برساند. در غیراین صورت تاثیر مثبتی در تنظیم بازار نخواهد داشت.

مسکن اجتماعی، ایده‌ای که هیچ‌وقت عملی نشد

وی در تکمیل سخنان خود گفت: این طرح اگر صرفاً نوعی گفتاردرمانی و کاغذ درمانی باشد و به مرحله اجرا نرسد هیچ تاثیری نخواهد داشت. ۶ سال از عمر دولت یازدهم و دوازدهم می‌گذرد. وقتی دولت یازدهم به سرکار آمد گفته شد که مسکن مهر به درد نمی‌‌خورد و ما مسکن اجتماعی خواهیم داشت. ۶ سال گذشته ولی یک مسکن اجتماعی هم نساخته است. وقتی در این ۶ سال هیچ اقدام عملیاتی انجام نشده، نمی‌توان امیدوار بود که در دو سال باقیمانده کار خاصی انجام شود. اگر این طرح برای دولت بعدی، برنامه‌ریزی شده است یک مقوله جداگانه خواهد بود. در مجموع بعد از بررسی عملکرد شش ساله و کم و کیف طرح‌هایی که پیشنهاد شده است می‌توان به این نتیجه رسید که تعداد این واحدها، بعید است زیاد و کافی است.

سالانه به یک‌میلیون واحد نیاز داریم

وی در ادامه افزود: باید توجه داشت که ما سالانه، حداقل به یک‌میلیون مسکن نیاز داریم. هرسال بین ۸۰۰ هزار تا یک‌میلیون ازدواج در کشور انجام می‌شود. می‌خواهند طی دو سال به‌اندازه نیاز یک سال مسکن تولید کنند. خود فرآیند صدور پروانه ساختمانی، پیدا کردن زمین، آغاز پروژه، تامین بودجه آن و انجام امور مربوط به پیمانکاری پروژه و ساخت نهایی مدت‌ها طول خواهد کشید. ممکن است معجزه‌ای رخ داد و همه این اقدامات با یک عملیات کاملاً جهادی و مدرن، انجام شود اما در آن صورت هم اگر تعداد واحدها کمتر از ۵۰۰ هزار باشد به‌جای خاصی نخواهد رسید. وقتی در سه سال نتوانستند وعده ۴۰۰ هزار تایی خود را بسازند چطور نمی‌توانند سالانه ۵۰۰ هزار مسکن تولید کنند. ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ هزار واحد تاثیری در رفع مشکلات بازار مسکن نخواهد داشت.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.