تاریخ انتشار : یکشنبه 13 خرداد 1397 - 10:04
کد خبر : 2013

نوسان قیمت در بازار کالاهای دیجیتال

نوسان قیمت در بازار کالاهای دیجیتال

بازار کالاهای دیجیتال و فناوری اطلاعات مدتی است با حواشی‌هایی همراه است که از یک سو فروشندگان این صنف و از از سوی دیگر خریداران این کالاها را با مشکل رو به رو ساخته است. به گزارش مشرق، بازار کالاهای دیجیتال و فناوری اطلاعات مدتی است با حواشی نوسان قیمت و کمبود برخی کالاها در

بازار کالاهای دیجیتال و فناوری اطلاعات مدتی است با حواشی‌هایی همراه است که از یک سو فروشندگان این صنف و از از سوی دیگر خریداران این کالاها را با مشکل رو به رو ساخته است.

به گزارش مشرق، بازار کالاهای دیجیتال و فناوری اطلاعات مدتی است با حواشی نوسان قیمت و کمبود برخی کالاها در بازار مواجه است و متقاضی خرید این محصولات را با مشکل روبرو ساخته است. دامنه این مشکلات به وضوح تاثیر خود را بر روی قیمت‌ها و یا در دسترس نبودن برخی از انواع کالاها در مقایسه با قبل گذاشته است. در این میان به بازار خرید و فروش محصولات دیجیتالی سری زدیم تا از آخرین شرایط آن مطلع شویم.

آقای عابدی فروشنده‌ای که ۵ سال سابقه فعالیت در این صنف را دارد، در توضیح شرایط بازار فروش کالاهای آی تی گفت: محصولات دیجیتالی از جمله کالاهایی هستند از که سهم عمده آن از طریق واردات وارد بازار داخل می‌شود که در حدود یک ماه و نیم گذشته به دلیل موضوعات مطرح شده در حوزه ارز و واردات کالا و مشخص نشدن راه‌های تامین مالی برای آن واردکنندگان و به تبع آن فروشندگان با کمبود برخی کالاها در بازار مواجه هستند.

فروشنده دیگری که در زمینه واردات نیز فعالیت می‌کرد گفت: همزمانی تحویل بار محموله‌ای که از پیش سفارش داده شده بود با تغییرات ایجاد شده در نوع واردات کالا سبب آن شده کالاهای خریداری شده در گمرک ترخیص نشود و از سوی دیگر امکان ثبت سفارش کالای جدید وجود ندارد. همچنین تمام فروشندگان از مشخص نبودن تخصیص ارز با قیمت معین برای این صنف و عدم امکان برنامه ریزی در روند کاری خود گلایه داشتند. مشاهدات میدانی خبرگزاری میزان از بازار کالاهای آی‌تی خبر از ثبت سفارش نشدن محصولات جدید در وزارت صنعت، معدن و تجارت و ترخیص کالا از سوی گمرک تنها با مشخص شدن منابع ارزی آن بوده که این مسئله باعث تجمیع حجم قابل توجهی از کالاها در گمرک شده است. این موضوع را از گمرک جمهوری اسلامی ایران پیگیری کردیم که این ارگان مدعی شد بحث ساماندهی ارز که از سوی بانک مرکزی دستورالعملی به گمرک ابلاغ شده که از این پس کالاهایی که برای ترخضی وارد گمرک می‌شوند دارای منبع تامین ارز باشند. در این میان کالاهای وارداتی بدون انتقال ارز در گمرکات پذیرفته نمی‌شود و تنها در شرایطی که صادر کننده در قبال صادرات کالایی را وارد کند به دلیل مشخص بودن محل تامین ارز امکان ترخیص دارد. گمرک با اعلام اینکه تمام کالاهای موجود در این مرکز تا ۲۲ فروردین تماما ترخیص شده گفت: سایر کالاهای فناوری که در گمرک انبار شده و محل تامین ارز آن‌ها از طریق بازار آزاد صورت گرفته امکان ترخیص آن با توجه به بخشنامه بانک مرکزی از سوی گمرک وجود ندارد. گفتنی است آمار تجهیزات و کالاهای فناوری انبار شده تنها در زمانی که اظهار می‌شوند امکان محاسبه دارند. در میان تمام وسایل آی تی به تازگی اخذ شناسه کالا و ثبت نمایندگی برای تبلت دارای سیم‌کارت (فقط تعرفه ۸۴۷۱۳۰۴۰)، جهت ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت، اجباری شده است. تحت این شرایط که ثبت سفارش سایر کالاها حوزه فناوری با مشکل رو به رو است و از سویی گمرک حاضر به ترخیص کالا بدون مجوزهای قانونی نیست باید منتظر ماند تا مشخص شود بازار این صنف چه زمانی به روال گذشته باز می گردد و عرضه و تقاضا به تعادل خود می رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.