تاریخ انتشار : دوشنبه 8 مهر 1398 - 9:39
کد خبر : 19349

ظرفیت نگهداری غلات در استان به ۸۰۰ هزار تن رسید

ظرفیت نگهداری غلات در استان به ۸۰۰ هزار تن رسید

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان با اشاره به خرید تضمینی ۴۱۰ هزار تن گندم در سال ۹۸ از افزایش ظرفیت مراکز نگهداری غلات استان به ۸۰۰ هزار تن خبر داد.

به گزارش موج همدان، با توجه به آغاز سال زراعی جدید و درکنار آن آغاز و یا اتمام برداشت عمده محصولات با مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان به گفت و گو نشستیم؛
ظرفیت نگهداری غلات در استان به ۸۰۰ هزار تن رسید

رضا عباسی با اشاره به اتمام برداشت گندم، جو و کلزا، ضمن ابراز خوشحالی از خرید تضمینی ۴۱۰ هزار تن گندم گفت: با تلاش بهره برداران و همه مرتبطین این میزان خرید به صورت تضمینی انجام شد و حدود ۲۰ هزار تن نیز جهت تامین بذر خریداری شد؛

بیش از نیمی از حجم محصول خریداری شده توسط شبکه های تعاونی در روستاها خریداری و تحویل داده شد، به طوریکه محصول در فضای مناسب و بدور از آسیب قرار گرفت و این محصول استراتژیک از گزند باران و سایر عوامل دور ماند.

وی افزود: سال های گذشته برای حمل و جابجایی محصول خریداری شده به نقاط مطمئن مشکلاتی وجود داشت اما خوشبختانه امسال همزمان با خرید مدیریت و ساماندهی شد.

عباسی اظهار کرد: امسال حدود ۶۰ هزار تن به ظرفیت مراکز نگهداری مکانیزه استان برای نگهداری گندم و غلات افزوده شد و باعث بهبود در حوزه جمع آوری این محصولات شد؛

این مراکز توسط شبکه تعاون روستایی در نقاط گندم خیز مانند رزن و نقاط شمالی استان احداث شد و در هفته دولت رسما به بهره برداری رسید و اکنون در هرکدام از این مراکز بیش از ۲۰ هزار تن گندم نگهداری می شود.

وی ادامه داد: قبل از احداث این مراکز، ظرفیت نگهداری ۷۰۰ هزار تن در سیلوهای دولتی و خصوصی و همچنین واحدهای تولید آرد بود که با احداث این مرکزها، ظرفیت نگهداری به ۸۰۰ هزار تن ظرفیت رسمی و صنعتی و مکانیزه در استان رسید و امیدواریم پس از این مشکلات این حوزه کمتر شود.

این مقام مسئول پراکنش این مراکز را نامناسب دانست و افزود: این مراکز عمدتا در اطراف مرکز استان احداث شده اند، مانند : واحدهای نظیر کارخانه آرد، سیلوی دولتی کوریجان، و سیلوی با ظرفیت بالا در اسدآباد که متعلق به بخش خصوصی است.

عباسی افزود: این امر سبب می شود در زمان خرید مجبور به احداث مراکز موقت شویم تا دسترسی کشاورز به محل بهتر شود و کشاورز مجبور به طی مسافت طولانی نشود؛

هرچند که دولت هزینه حمل را نیز پرداخت می کند اما کشاورز انتظار دارد محصول را در نزدیکترین نقطه تحویل دهد. به همین دلیل امسال بیش از ۴۳ مرکز فرعی به این منظور احداث شد. عوامل حاضر در این مراکز نیز روی خرید نظارت رسمی داشتند.

عباسی با بیان اینکه کیفیت محصول نسبت به سنوات قبل از کیفیت بالاتری برخوردار است، افزود: محصول امسال از تمامی جهات، چه از نظر سن زدگی، و چه آلودگی و سایر موارد کیفیت مطلوبی داشت و ۲۰ هزار تن گندمی که به منظور تامین بذر خریداری شده است پس از فرآوری به عنوان بذر گواهی شده به دست کشاورزان خواهد رسید.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان بیان کرد: در سال زراعی پیش رو منتظر اعلام قیمت تضمینی محصولات استراتژیک زراعی هستیم و پس از تصویب در شورای اقتصاد، اعلام خواهد شد. مطمئنا نرخ خرید تضمینی و اقتصادی بودن آن در تصمیم کشاورز برای کشت محصول بسیار تاثیر گذار است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.