تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 - 12:01
کد خبر : 19239

افزایش ۲۰ درصدی یارانه معلولان

افزایش ۲۰ درصدی یارانه معلولان

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: مدتی است مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داده است یارانه دهک‌های بالا و پردرآمد کشور را قطع کرده و مبلغ آن را به دهک‌های پایین و کم درآمد جامعه و همچنین معلولان اختصاص دهد. وی افزود: البته همان‌طور که دکتر جهانگیری نیز

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: مدتی است مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داده است یارانه دهک‌های بالا و پردرآمد کشور را قطع کرده و مبلغ آن را به دهک‌های پایین و کم درآمد جامعه و همچنین معلولان اختصاص دهد.
وی افزود: البته همان‌طور که دکتر جهانگیری نیز اعلام کردند اطلاعات درستی از دهک‌های پردرآمد جامعه در دسترس نیست و همین امر به مانعی جدی در مسیر هدفمند‌سازی یارانه‌ها تبدیل شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یارانه باید به قشر نیازمند جامعه اختصاص یابد تا از آن در جهت حمایت، توانمند‌سازی و ایجاد اشتغال برای آنها استفاده شود، موضوعی که متأسفانه تاکنون اجرایی نشده است. بر این باورم که اگر پرداخت یارانه مدیریت شود هم دهک‌های بالای جامعه رضایت خواهند داشت و هم دهک‌های کم درآمد توانمند خواهند شد.

این روزها بحث حذف یارانه‌های افراد سه دهک بالا به یکی از موضوعات مهم جامعه تبدیل شده، چرا که دولت مصمم است مبالغ واریزی برای دهک‌های پردرآمد جامعه را حذف و آن را در راستای توانمند‌سازی دهک‌های کم درآمد کشور صرف کند. درحالی که بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیاری در این خصوص در میان موافقان و مخالفان این برنامه به راه افتاده اعلام خبری خوش از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری بارقه امیدی در دل خانواده‌های دارای معلول که بیشتر در گروه دهک‌های کم‌درآمد جامعه قرار گرفته‌اند، ایجاد کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین کمیته نظارت و هماهنگی بر قانون حمایت از معلولان از موافقت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر اختصاص یارانه‌های ۳ دهک پردرآمد به جامعه معلولان کشور خبر داد. محمد شریعتمداری اظهار امیدواری کرد، با این اقدام می‌توان بسیاری از مشکلات و مسائلی را که معلولان کشور با آن دست به گریبان هستند، حل و فصل کرد.

رئیس سازمان بهزیستی نیز با استقبال از اختصاص درآمد ناشی از حذف یارانه دهک‌های پردرآمد به معلولان، گفت: منتظر هستیم هر چه زودتر این مسئله عملیاتی شود. چرا که ارزیابی‌های انجام شده نشان داد برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، در سال گذشته به مبلغی در حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در امسال به بودجه‌ای در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم اما مجلس و دولت مجموعاً هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه به اجرای این قانون اختصاص داده‌اند.

وحید قبادی دانا افزود: مشخص نیست درآمد حاصل از قطع یارانه‌های دهک‌های پردرآمد جامعه چه میزان است اما به نظر نمی‌رسد این پول بتواند تمام نیاز ما برای اجرای قانون حمایت از معلولان را تأمین کند، البته با همه اینها ما از هر بودجه‌ای برای کمک به اجرای این قانون، استقبال می‌کنیم. چرا که معلولیت و هزینه‌های ناشی از آن می‌تواند خانواده‌هایی را که در دهک‌های میانی قرار دارند هم به سطح دهک‌های کم‌درآمد بکشاند.

وی با بیان اینکه معلولان مورد حمایت ویژه سازمان بهزیستی قرار دارند، ادامه داد: این اقدام مفید دولت می‌تواند تا حدودی بار هزینه‌های رو به رشد خانواده‌های دارای معلول را کاهش دهد. درحال‌حاضر آمار نشان می‌دهد در حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند. تعداد زیادی از این افراد ماهانه مبلغی را تحت عنوان مستمری دریافت می‌کنند. مبلغ این مستمری براساس بعد خانوار برای خانوارهایی که یک معلول دارند تا خانوارهای ۴ یا ۵ نفره متفاوت است.

قبادی دانا با اشاره به تفاوت شدت معلولیت در افراد دارای معلولیت گفت: ۴۰ درصد این افراد یعنی ۶۲۶۶۲۱ نفر به معلولیت جسمی و حرکتی، ۲۵ درصد یعنی ۳۸۳۹۴۰ نفر به معلولیت ذهنی، ۸۱۳۴۲ نفر به معلولیت روانی مزمن، ۷۳۷۸۲ نفر به معلولیت صوت و گفتار، ۱۸۴۴۴۲ نفر به معلولیت از نوع بینایی و ۲۱۱۴۴۶ نفر به معلولیت شنوایی دچار هستند. از این تعداد حدود ۱۸۷ هزار فرد دارای معلولیت، خود سرپرست خانوار هستند که با مساعدت و همراهی دولت در میزان مستمری که به آنها تعلق می‌گرفت تجدیدنظر شد.

وی اظهار کرد: از آنجایی که این قانون به مسائلی مانند مناسب‌سازی، دسترس‌پذیری و تردد و تحرک، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی، حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایت‌های اداری و استخدامی و برنامه‌ریزی، نظارت و منابع مالی می‌پردازد، تزریق بودجه حاصل از حذف یارانه دهک‌های فوقانی جامعه می‌تواند به تقویت بخش‌هایی که نیازمند توجه بیشتر است منجر شود.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در راستای دستیابی به اهداف قانون حمایت از معلولان، گفت: درحال‌حاضر ۸۱۲۲۹۰ خانوار از کمک هزینه معیشت ماهانه برخوردار هستند، اما با توجه به اعتبارات پیش‌بینی شده برای قانون حمایت از حقوق معلولان در نظر است ۱۵۰۰۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت فاقد شغل و درآمد با شدت معلولیت شدید و خیلی شدید تحت پوشش دریافت کمک هزینه معیشت قرار گیرند.

به‌گفته قبادی دانا، یارانه مراکز غیردولتی تحت نظارت با افزایش ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته مورد تصویب هیأت دولت قرار گرفته است، اما با وجود این افزایش، یارانه مصوب کماکان با نرخ تمام شده خدمات در مراکز فاصله دارد. از این‌رو تزریق بودجه مناسب می‌تواند به برداشتن گام‌های مؤثری در این زمینه منجر شود.

وی در ادامه به اقدامات شاخص انجام شده برای دستیابی به اهداف این قانون در پنج ماهه نخست سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: تعمیم پرداخت کمک هزینه معیشت در بعد خانوار برای ۱۸۷ هزار فرد دارای معلولیت، تعمیم پرداخت کمک هزینه شهریه دانشگاه‌های غیردولتی به فرزندان دانشجوی افراد دارای معلولیت، برنامه‌‌ریزی برای پرداخت ودیعه مسکن به ۳۰۰۰ فرد دارای معلولیت، برنامه‌ریزی برای پرداخت کمک هزینه خرید لوازم ضروری برای ۴۸۰۰ فرد دارای معلولیت و هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش برای استخدام ۵۴۳ فرد دارای معلولیت برای مشاغل آموزشی از اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است.

علی همت محمود‌نژاد، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق معلولان یکی دیگر از افرادی بود که در جلسه کمیته نظارت و هماهنگی بر قانون حمایت از معلولان حضور داشت.

وی در این باره گفت: دکتر جهانگیری در این جلسه از حذف یارانه ۳ دهک بالای جامعه و اختصاص آن به حمایت از معلولان خبر داد این درحالی است که علاوه بر اینکه شناسایی و حذف این افراد نه تنها سخت است بلکه جمعیت آنها بیش از ۲۰۰ هزار نفر نخواهد بود.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق معلولان افزود: یارانه این تعداد در مقابل جمعیت یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفری معلولان رقم قابل توجهی نیست. البته اثر‌گذاری اختصاص این مبلغ قابل انکار نیست اما اگر مسئولان مبلغی را که سال گذشته برای اجرایی شدن این قانون تخمین زده شده بود یعنی مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برای اجرای این قانون در امسال هم اختصاص دهند بسیار مفید‌تر خواهد بود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.