تاریخ انتشار : شنبه 16 شهریور 1398 - 8:32
کد خبر : 18651

چرا کاهش نرخ دلار منجر به ارزانی نشد؟

چرا کاهش نرخ دلار منجر به ارزانی نشد؟

تقوی معتقد است: نرخ دلار پس از فراز و نشیب‌های بسیار‌ی، اکنون به کانال ۱۱ هزار تومانی رسیده اما این کاهش نرخ‌‌ها هنوز منجر به کاهش قیمت‌ها نشده است.

مهدی تقوی اقتصاددان در مورد چرایی گرانی قیمت اجناس در بازار، اظهار کرد: بانک مرکزی با در پیش گرفتن سیاست ساماندهی صرافی‌ها و فروش ارز از طریق بانک‌ها، نرخ ارز را کنترل کند.

تقوی ادامه داد: اکنون دلار در کانال ۱۱ هزار تومانی قرار دارد و طی ماه‌های گذشته نتوانسته از این آستانه فراتر رود.

وی بیان کرد: چندی پیش ظریف مذاکره‌های جدیدی را در پیش گرفت که هنوز نتایج قطعی در مورد آن شنیده نشده است؛ با بهبود وضعیت سیاسی کشور فروش نفت افزایش یافته و در چنین شرایطی نرخ ارز دچار کاهش قیمت بیشتری می‌شود.

این اقتصاددان توضیح داد: در گذشته نرخ دلار به مرز ۲۰ هزار تومان رسیده بود که این نرخ وضعیت وخیمی را برای اقتصادمان رقم زد اما نرخ کنونی متناسب با شرایط کشورمان بوده چراکه ضمن خو گرفتن بازار به این نرخ و آرامش موجود در آن، قاچاق بی‌‌صرفه و واردات بی‌رویه نیز تا حد زیادی کنترل شده است.

تقوی مطرح کرد: در این برهه زمانی که بازار داخلی و خارجی دارای حاشیه‌‌امنی است دولت مردان باید به فکر فروش محصولات رقابتیمان همانند پتروشیمی و گاز باشند تا به این واسطه بتوانیم ذخایر ارزی خود را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: البته نباید در این حین از تقویت توانمندی‌های صادرات غیرنفتی نیز قافل شد. چراکه ضعف اصلی اقتصاد کشورمان و اصل تحریم مربوط به این موضوع می‌شود.
تقوی گفت: هرچند که سیاست‌‌های فعلی بانک مرکزی توانسته آرامش نسبی را در بازار ایجاد کند اما ایفای نقش آن به تنایی کارساز نیست و دیگر نهاد‌ها نیز باید برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی گام بردارند.اکنون با وجود ایده آل بودن نرخ دلار، قیمت محصولات همچنان گزاف است، چراکه در این میان تنها بانک مرکزی به فکر ساماندهی بوده و دیگر نهاد‌ها از این امر سر باز زده‌اند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.