مزیت بالای پیوستن نانو تکنولوژی به صنایع کشور ایران جزو ده کشور اول در زمینه دانش نانو است

محمدرضا آقاصادقی، کارشناس بیو و نانوتکنولوژی در گفت وگو با خبرنگار صدای بانک اظهار کرد: نانو بحثی وسیع است و کاربردهای ویژه‌ای در پزشکی، صنایع شوینده، چیپ‌های مخابراتی و تمامی صنایع دارد، منوط به آنکه در تولید آن سرمایه‌گذاری شود.
طرح‌های تحقیقاتی در زمینه نانو باید وارد مراحل اجرایی شوند
آقاصادقی با اشاره به ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: طرح‌ها در زمینه نانو باید مشخص باشند و در سطح کلان پیگیری شوند .همچنین ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید برقرار شود و  نباید اینگونه باشد که طرحی تصویب شود پولی به محقق داده شود، اما پس از آن به فراموشی سپرده شود و وارد مراحل اجرایی و تولید صنعتی نشود.
عضو کمیته بین گروهی صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری ادامه داد: پزشکی، دارو و صنعت ظرفیت زیادی برای فعالیت در حوزه نانو دارد. نانو یک فعالیت بین‌رشته‌ای است و برخی از داروها در پزشکی با پایه نانو تولید می‌شود تا دوز آن کاهش یابد و اثربخشی بیشتری داشته باشد.
آقاصادقی با بیان اینکه پیوستن نانو به صنعت برای کشور دارای مزیت بالا است،  گفت: شرط اصلی رشد نانو در کشور، حمایت از محققان و پیوند دادن آنها با صنعت است. وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت و درمان می‌توانند در زمینه پیوند دادن محققان و دانشگاهیان فعال در این رشته‌ها با صنعت نقش فعالانه‌تری داشته باشند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر کارخانه‌ها و کسانی که حلقه آخر صنعت هستند باید سفارش‌های لازم در زمینه نانو را به محققان و دانشگاهیان ارایه دهند و معضلات تولیدرا مطرح کنند تا محققان با استفاده از دانش نانو بتوانند به سرمایه‌گذار یا سفارش‌دهنده متصل شود.
ضرورت اتصال صنعت و دانشگاه در تولیدات نانو
کارشناس بیو و نانوتکنولوژی تصریح کرد: با اعلام نیاز صنعت محقق می‌داند در چه زمینه‌ای برای فعالیت نانو متمرکز شود تا بتواند دانشی تولید کند که خریدار آن در بخش صنعت وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به وضع موجود کشور و اعمال تحریم‌ها مشکلاتی در زمینه تامین مواد، تجهیزات و غیره وجود دارد اما محققان آماده هستند که مطابق با نیاز سرمایه‌گذار و سفارش‌دهنده دانشی را تولید کنند که در صنایع کشور و در بهبود تکنولوژی ‌های تولید کاربرد دارد.
آقاصادقی عنوان کرد:‌ سازمان‌های دولتی باید ضمن تامین مالی به افزایش بهره‌وری و تولید محصولات نانو کمک کنند. درسالهای اخیر نانو نقش مهمی در تولید محصولات شوینده ایفا کرده است و در پزشکی و دارو به ویژه داروهای مخصوص سرطان، نانو کمک بزرگی به بیماران و جامعه پزشکی داشته است.
وی با اشاره به مشکلاتی که برای چاپ مقاله‌های علمی در زمینه نانو به وجود آمده است، اظهار کرد:‌ حمایت سیاستگذاران در کنار سفارش صنعت می‌تواند کشور را به این سمت هدایت کند که تولیدات نانو به تدریج جایگزین تولیدات کنونی شود.
کارشناس بیو و نانوتکنولوژی تصریح کرد: ستادهای مختلف نانو در جریان مشکلاتی که محققان و تولیدکنندگان به واسطه تحریم ها با آن مواجه هستند قرار دارند اما برخی از مشکلات نیز قابل حل نیست .
وی با اشاره به مشکلات کمبود نقدینگی اظهار کرد:‌ ارتباط بین صنعت و دانشگاه در زمینه تولیدات دانش نانو باید قوی‌تر شود و در این بخش مشکلات تحریم وجود ندارد، بلکه کم‌کاری دستگاه‌ها وجود دارد که باید به تدریج مرتفع شود.
کارشناس بیو و نانوتکنولوژی عنوان کرد: ارتباط بین سیستم دانشگاه و صنعت باید برقرار شود و حلقه واسطه این ارتباط بخش‌های دولتی از جمله وزارتخانه‌های مرتبط و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند.
وی افزود: نانو از جمله رشته‌هایی است که مقالات خوبی در این زمینه منتشر شده است و محققان در حد بضاعت خود در حال تلاش برای دانش نانو در کشور هستند.
گام‌های بلند جهان در نانو تکنولوژی
آقاصادقی گفت:‌ جهان گام‌های بلندی در زمینه نانو برداشته است و بسیاری از امکاناتی که در اختیار ایران نیست در این کشورها وجود دارد. ایران هم با وجود شرایط تحریم‌ها اقدام‌های مناسبی داشته است و اگر مشکلات تامین اعتبار به خوبی حل شود، تولید دانش در این زمینه می‌تواند کاربرد بیشتری در زمینه محصولات نانو ایفا کند.
وی افزود: با وجود تمام مشکلات محققان کشور در زمینه نانو حضور فعالی در سمینارهای خارجی و بین‌المللی در زمینه نانو دارند اما اگر مشکلات حل شود، حضور و همکاری بیشتری ایجاد می‌شود. برخی از محققان خارجی در سمینارهای دوطرفه شرکت نمی‌کنند و از تبعات تحریم هراس دارند.
کارشناس بیو و نانوتکنولوژی با بیان اینکه ایران جزو ده کشور اول در زمینه تولید دانش نانو در جهان قرار دارد، گفت: با توجه به تقویت دانشگاه‌ها ،ارایه پروپوزال‌های دانشگاهی و تربیت نیروی انسانی چشم انداز مناسبی برای تربیت نیروی انسانی فعال در این زمینه وجود دارد.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت از محققان دانش نانو اظهار کرد:‌ کشور با محدودیت‌های ارزی مواجه است و نقدینگی بیشتر بر تامین نیازهای اساسی مردم متمرکز شده است اما باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود تا با توجه به رشد سریع کشورها در تولید دانش و محصولات مبتنی بر نانو از این قافله عقب نمانیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا