تاریخ انتشار : دوشنبه 7 مرداد 1398 - 9:38
کد خبر : 17602

رشد تولید نفت آمریکا تا پایان ۲۰۱۹ صفر می‌شود

رشد تولید نفت آمریکا تا پایان ۲۰۱۹ صفر می‌شود

رشد تولید نفت آمریکا از ژانویه سال جاری کند شده و سرعت کاهش رشد تولید آنقدر بالاست که تا پایان سال جاری به زیر صفر می رسد.

به گزارش تسنیم به نقل از فوربز، یکی از مهمترین مسائل در بازار جهانی نفت ، تولید نفت آمریکاست. احتمالاً بهترین چیزی که اوپک دوست دارد بفهمد این است که تولید نفت آمریکا چه زمانی رو به کاهش می رود.

رونق تولید نفت آمریکا طی دهه گذشته کنترل اوپک بر بازارهای نفت جهان را تضعیف کرده است. طی کمتر از ۸ سال، تولید نفت آمریکا از کمتر از ۶ میلیون بشکه در روز به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز رسید. این رونق مطمئناً تنها دلیل بالا نرفتن قیمت نفت تا بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه است.

به نظر می رسد استراتژی اوپک در حال حاضر منتظر ماندن برای آغاز افول تولید نفت آمریکاست تا بتواند دوباره کنترل بازارهای نفت را به دست آورد.

شاید مجبور نباشد چندان هم منتظر بماند. رشد تولید نفت در حوزه پرمین کاهش یافته است. پرمین مهمترین منطقه تولید نفت در آمریکا است ولی مطمئناً تنها حوزه نفتی آن نیست. در حالیکه بیشتر رونق تولید نفت آمریکا مربوط به نفت شیل بوده است، تولید نفت دریایی این کشور هم بالا رفته است. طی دهه گذشته، تولید نفت آمریکا از گالف کوست از حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا یک روند کاهشی را در تولید نفت آمریکا از ماه می گزارش داده است. سوال اصلی این است که آیا این کاهش موقتی است یا آغاز یک روند ادامه دار است. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد که رشد کل تولید نفت آمریکا در حال کاهش است حتی سریعتر از کاهش رشد تولید حوزه پرمین.

رشد تولید نفت آمریکا از ژانویه سال جاری کند شده و این کندی در ماه های اخیر شدت گرفته است. سرعت کاهش رشد تولید آنقدر بالاست که تا پایان سال جاری به زیر صفر می رسد. وقتی رشد تولید به زیر صفر برسد، نشان دهنده کاهش سالانه تولید نفت آمریکا خواهد بود.

سخت است بگوییم این کاهش دائمی است. تولید نفت کاهش مشابهی را در ۲۰۱۵ تجربه کرد ولی با افزایش قیمت نفت از ۳۰ دلار در هر بشکه به بیش از۵۰ دلار، روند آن در ۲۰۱۷ برعکس شد .

شاید کاهش فعلی تولید نفت آمریکا به یک افزایش تولید منجر شود. احتمالا تنها چیزی که می تواند جلوی کندی رشد تولید نفت را بگیرد، افزایش قیمت نفت نسبت به سطح فعلی آن است و تا زمانی که جلوی این کندی رشد گرفته نشود کل تولید نفت آمریکا باز هم کاهش خواهد یافت.

این همان نتیجه ای است که اوپک امیدوار است به آن برسد. مشخص است که استراتژی اوپک بالا نگه داشتن قیمت نفت است تا تولید نفت آمریکا کاهش یابد. در این صورت می‌تواند دوباره کنترل بازارهای جهانی نفت را به دست آورد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.