تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 تیر 1398 - 13:13
کد خبر : 16832

پشت پرده واردات کاغذ در وزارت ارشاد/مورد عجیب شرکت خاص

پشت پرده واردات کاغذ در وزارت ارشاد/مورد عجیب شرکت خاص

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی جداول واردات کاغذ با ارز دولتی را منتشر کرده که در میان آنها شرکتی با وجود تامین ارز در سال ۱۳۹۶ برای واردات کاغذ هنوز محصولی را به بازار عرضه نکرده است.

تلفن‌های مدیران معاونت فرهنگی این روزها به روی هیچ خبرنگاری باز نیست. بسیاری از رسانه‌های پیگیر وضعیت کاغذ و ساماندهی آن در طبقه سوم ساختمان سیمانی میدان بهارستان هستند و سکوت تنها پاسخی است که از این طبقه شنیده می‌شود. از سوی دیگر ناشرانی که نزدیک به دو ماه است بدون کاغذ و تنها دلخوش به وعده‌های این مدیران ساکت بوده‌اند، این روزها کماکان از اپراتورهای تعاونی ناشران کشور (آشنا) با پاسخ ” فعلاً خبری نیست” روبرو هستند.

در این میان اما روز گذشته کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به انتشار آخرین جداول از وضعیت واردات کاغذ شامل جدول وضعیت متقاضیان تأیید شده واردات کاغذ با ارز دولتی در سال٩٨ و جدول وضعیت واردات کاغذ تأیید شده در کارگروه ساماندهی در سال ٩٨ به تفکیک نوع کاغذ کرده است.

در جدول وضعیت واردات کاغذ با اطلاعاتی که در زیر می‌بینید روبروییم:

این اطلاعات نشان می‌دهد که در سال جاری حداقل ۳۶ پرونده برای واردات کاغذ چاپ و تحریر و بالک بررسی شده است و چهار پرونده برای واردات کاغذ چاپ و تحریر رول بررسی شده است که منجر به تأیید واردات بیش از ۱۶ هزار تن کاغذ با ارزش بیش از ۱۶ میلیون دلار شده است و جالب اینکه از این میزان کمی بیش از ۳ هزار تن با ارزش کمی بیش از سه میلیون دلار تاکنون از گمرک ترخیص شده است. سوال اینجاست که باقی این تقاضاهای واردات راه به کجا برده است.

در جدول دیگری که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز گذشته منتشر شد فهرستی از ۵۹ متقاضی حقیقی و حقوقی واردات کاغذ در سال جاری منتشر شده است که برخی از آنها دو سال پیش از این برای واردات کاغذ اقدام به خرید ارز کرده‌اند.

در این فهرست بیشترین حجم از واردات متعلق به شرکتی با عنوان «وی را پاپیروس» است. این شرکت به اقرار جدول منتشر شده در سال ۱۳۹۸ اقدام به تقاضا برای واردات بیش از ۶ هزار پانصد تن کاغذ چاپ و تحریر کرده است. این اتفاق درحالی رخ داده که بنا بر اظهار این جدول برخی از این تقاضاها در سال ۱۳۹۶ تأمین ارز شده است اما در کمال تعجب هیچکدام از این محموله‌ها تاکنون از گمرک ترخیص نشده است. به عبارت دیگر از ۱۴ تقاضای ثبت شده از این شرکت که بیشترین حجم واردات کاغذ چاپ و تحریر را به خود اختصاص داده است تا کنون هشت تقاضا در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تأمین ارز و حتی خرید ارز شده است و البته هیچ محموله‌ای از این شرکت اعم از تأمین ارز شده و یا تأمین ارز نشده از گمرک ترخیص نشده است.

شرکت «ویرا پاپیروس» بنا بر اعلام روزنامه رسمی ایران در هجدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ به صورت سهامی خاص و با معرفی چهار نفر با اسامی شهراد بزرگ راد، آقای کامبیز امیری، محمد استبرقی و امیرحسین حاج اکبری حبیب آبادی تأسیس و سرمایه اولیه ثبت شده برای این شرکت ۱۰ میلیون تومان اعلام شده است.

«ویرا پاپیروس» فعالیت خود را واردات و صادرات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی، انواع کاغذ و مقوا و محصولات کاغذی و خمیر کاغذ و الیاف ویسکوز معرفی کرده است. این شرکت بنا بر جداول اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (اینجا ببینید) در پانزدهم آذر ماه سال ۱۳۹۶ برای واردات ۴۸۵ تن کاغذ چاپ و تحریر رول کاغذ از کشور اندونزی با ارزش اعلام شده بیش از ۴۹ هزار یورو، ارز دولتی دریافت می‌کند. که البته بنا براعلام جداول وزارت ارشاد هنوز این کاغذها از گمرک ترخیص نشده است.

این شرکت اما در تاریخ نوزدهم آذر ماه سال ۹۶ در روزنامه رسمی خبر از افزایش سرمایه خود به ۲۰ میلیارد تومان را به ثبت می‌رساند و حدود یکسال پس از آن و در زمانی که این شرکت برای واردات سه محموله کاغذ چاپ و تحریر به میزان تقریبی ۱۵۰۰ تن و ارزش اعلام شده بیش از یک میلیون و یکصد و شصت هزار یورو، ارز دریافت کرده است، در تاریخ ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۹۷ اقدام به افزایش سرمایه خود از ۲۰ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان می‌کند.

پس از این اتفاق نیز این شرکت تا پایان سال ۱۳۹۷ در پنج نوبت دیگر اقدام به دریافت ارز می‌کند و البته چنانچه گفته شد کماکان بنا بر اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ کاغذی از مجموع واردات این شرکت از گمرک ترخیص نشده است.

این اتفاقات درباره برخی دیگر از واردکنندگان کاغذ در جداول منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز رخ داده است و این سوال مطرح است که چنین شرکت‌های چگونه بدون ترخیص حتی یک کیلو کاغذ چنین ثروت افزوده‌ای برای خود دست و پا کرده‌اند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران مرتبط با کارگروه کاغذ درباره این اتفاقات کماکان سکوت پیشه کرده و پاسخگو نمی‌باشند. روز گذشته خبرنگار مهر برای این موضوع کسب اطلاع کرد که کارگروه کاغذ معاونت فرهنگی و پیش از آن کارگروه کاغذ وزارتخانه فاقد سخنگو بوده و مسئولیت پاسخگویی بر عهده حسین انتظامی و روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است که البته این روزها هر دوی آنها پاسخگوی خبرنگاران در این زمینه نیستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.