تاریخ انتشار : دوشنبه 3 تیر 1398 - 15:57
کد خبر : 16558
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای دلالی ارز نیمایی مورد نیاز تولیدکنندگان/ تولید نبشی‌های دکل برای اولین بار در خاورمیانه بسته هستند

دلالی ارز نیمایی مورد نیاز تولیدکنندگان/ تولید نبشی‌های دکل برای اولین بار در خاورمیانه

دلالی ارز نیمایی مورد نیاز تولیدکنندگان/ تولید نبشی‌های دکل برای اولین بار در خاورمیانه

عضو انجمن فولاد ضمن انتقاد از دلالی‌های موجود در تأمین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان، گفت:‌ تولیدکنندگان برای دریافت ارز ماه‌ها در نوبت می‌مانند و در این میان، دلالان پیشنهاداتی را برای اختصاص ارز نیمایی به صنعتگران ارائه می‌دهند.

به گزارش فارس، بهمن قاسمی در یک نشست خبری در مورد وضعیت تأمین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان اظهار داشت: در حال حاضر برخی دلالی‌ها در مورد تأمین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان صورت می‌گیرد به طوری که وقتی برای دریافت ارز نیمایی ثبت‌نام می‌کنیم و در نوبت تخصیص قرار می‌گیریم پس از گذشت چند ماه افرادی که ظاهراً از فهرست متقاضیان ارز مطلع هستند با ما تماس می‌گیرند و پیشنهاد می‌دهند که با پرداخت مبالغی، ارز مورد نیاز‌مان را تأمین خواهند کرد.

وی ادامه داد: دولت باید از فعالیت این دلالان جلوگیری کند تا تولیدکنندگان بتوانند راحت‌تر ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و تجهیزات خود را دریافت کنند.

وی همچنین از بروز برخی تخلفات در اظهار قیمت محصولات وارداتی برای دریافت ارز خبر داد و گفت: بعضی افراد قیمت کالای وارداتی را بالاتر از نرخ واقعی اعلام می‌کنند و در این شرایط ارز بیشتری برای واردات آن کالا دریافت می‌کنند و بخشی از ارز دریافتی را در خارج از کشور نگه می‌دارند.

قاسمی همچنین با اشاره به اینکه وزارت صنعت و بانک مرکزی آمارهای مربوط به وضعیت تولید و قیمت تولیدکنندگان را دریافت می‌کنند ولی این اطلاعات در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد،‌گفت: این اطلاعات به عنوان یک رانت در اختیار برخی افراد قرار می‌گیرد، مثلاً قیمت فروش یک واحد تولیدی را به یک خریدار خاص اعلام می‌کنند و آن خریدار با استفاده از این رانت نسبت به خرید اقدام می‌کند.

عضو انجمن فولاد در ادامه با اشاره به اینکه قبلاً سرانه مصرف فولاد در کشور ۲۴۰ کیلو به ازای هر نفر بود، گفت: در این شرایط مصرف داخلی فولاد حدود ۲۰ میلیون تن بود ولی در حال حاضر مصرف به حدود ۱۰ میلیون تن رسیده و سرانه مصرف نیز ۱۳۰ کیلوگرم به ازای هر نفر است.

  • عدم شفافیت در بورس کالا

وی با انتقاد از صادرات شمش فولاد و محدودیت در عرضه این ماده اولیه به کارخانه‌های داخلی، گفت: تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود از بورس کالا نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستند و در بورس کالا قیمت‌سازی صورت می‌گیرد.

به گفته قاسمی، بورس کالا برای ایجاد شفافیت راه‌اندازی شد اما در حال حاضر خرید از تولیدکنندگان با شفافیت صورت نمی‌گیرد، به عنوان مثال کالایی که یک کارخانه با قیمت ۴ هزار تومان عرضه می‌کند خریداری نمی‌شود و در مقابل، همان کالا از فرد دیگری با قیمت ۴۵۰۰ تومان خریداری می‌شود.

  • ساخت نبشی دکل برای اولین بار خاورمیانه

وی در ادامه از تولید نبشی مورد نیاز برای ساخت دکل در صنایع برق،‌ نفت و مخابرات در ایران برای اولین بار خاورمیانه خبر داد و گفت: ظرفیت تولید این نبشی‌ها با سایز ۱۳ تا ۲۰ میلی‌متر معادل ۳۰۰ هزار تن در سال است که بر اساس نیاز داخلی و صادراتی تولید خواهد شد.

وی در مورد ارزآوری حاصل از این تولید نیز به خبرنگار فارس،‌گفت: تولید ۱۰۰ هزار تن نبشی دکل سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهد داشت.

به گفته وی، واردکنندگان برای خرید این نبشی‌ها از کشورهای دیگر باید ۵ تا ۶ ماه زمان صرف کنند و این محصول را گران‌تر خریداری کنند در حالی که حالا امکان تأمین آن با قیمت پایین‌تر و در مدت زمان کم در داخل فراهم شده است.

عضو انجمن فولاد با بیان اینکه نبشی‌های دکل تولید ایران مورد نیاز کشورهای اروپایی و حتی چین نیز هست،‌گفت: با توجه به قیمت مناسب انرژی، صادرات این نبشی‌ها به چین هم می‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به تولید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن فولاد در دنیا‌،گفت: سهم ایران در این تولید حدود ۲۵ میلیون تن است.

وی در پایان با بیان اینکه در شرایط تحریم می‌توانیم محصولات صادراتی را با قیمت پایین‌تر از نرخ‌های جهانی عرضه کنیم و خریداران خوبی برای این تولیدات داشته باشیم،‌گفت: در سال ۸۰ کشورهای عضو CIS نفت را ۴۰ دلار زیر قیمت خاورمیانه در بندر انزلی به ما می‌دادند و ما آن را در ترکیه می‌فروختیم. برای صادرات نفت از ایران نیز می‌توان همین رویه را در پیش گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.