تاریخ انتشار : یکشنبه 2 تیر 1398 - 14:09
کد خبر : 16495

تورم خوراکی‌ ها نزولی شد / رشد قیمت ماهانه مسکن +جدول

تورم خوراکی‌ ها نزولی شد / رشد قیمت ماهانه مسکن +جدول

آمارهای رسمی از نزولی شدن نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها خبر می‌دهد که در صورت ادامه یافتن این روند کاهش نرخ تورم را نوید می دهد.

به گزارش جیب نیوز به نقل از فارس، براساس آ‌مارهای رسمی شاخص کل قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه نسبت به دوره قبل ۳۷.۶ درصد گزارش شد.

طبق گزارش مرکز آمار، تورم خرداد نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز به ۵۰.۴ درصد رسیده است. یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت در آمار تورم این ماه کند شدن آهنگ رشد قیمت کالاها و خدمات نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) است. در این ماه ۰.۸ درصد تورم ثبت شد.

با توجه به آ‌نکه طی ماه‌های گذشته ماهانه حدود ۳ تا ۵ درصد افزایش قیمت کالا و خدمات تجربه شده بود این کاهش نشان از افت آ‌هنگ رشد قیمت‌ داشته که می‌توان امیدوار بود در ماه‌های آینده نرخ تورم سیر نزولی به خود بگیرد.

تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در خرداد نسبت به اردیبهشت منفی ۰.۲ بوده و البته نسبت به ماه مشابه سال قبل (خرداد ۹۷) به رقم ۷۴.۱ درصد افزایش یافته است.

تورم زیرگروه خوراکی و آشامیدنی‌ها

در گروه نان و غلات رشد ۴.۵ درصدی نسبت به اردیبهشت تجربه شده و پس از آن محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده و گروه چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و ‌آبمیوه ۳.۱ درصد افزایش دارد.

نسبت به مشابه سال قبل

در این بخش بالاترین میزان افزایش قیمت‌ها مربوط به محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده با ۱۲۳.۱ درصد، سبزیجات با ۱۰۹.۳ درصد و گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن با ۹۶.۴ درصد به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار می‌گیرند.

در بخش غیر خوراکی‌ها،‌ دخانیات با ۰.۹ درصد افزایش نسبت به ماه قبل و نیز نسبت به خرداد ۹۷ (نقطه به نقطه) تورم ۱۰۹.۶ درصدی را تجربه کرده است.

پوشاک و کفش با ۲.۵ درصد افزایش ماهانه تورمی بالغ بر ۶۱.۳ درصد نسبت به خرداد سال گذشته دارد.

تورم نقطه به نقطه مسکن،‌ آب، برق،‌ گاز و سایر سوخت‌ها ۲۶.۶ درصد و با تورم ۱.۳ درصدی ماهانه گزارش شد. در زیرگروه این بخش تورم ماهانه مسکن ماهانه ۱.۴ درصد و نقطه به نقطه آن ۲۶ درصد است.

در شاخص‌های غیرخوراکی سرفصل مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری در میان دیگر شاخص‌ها بالاترین تورم ماهانه یعنی ۲.۶ درصد و نقطه به نقطه ۸۳ درصد را داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.