سهم ۲۱.۷ درصدی گروه صنایع و معادن در ارزش افزوده تولید

مدیرآموزش، پژوهش و فناوری سازمان ایمیدرو گفت: بررسی سهم گروه های اصلی از کل ارزش افزوده نشان می دهد که در بین صنایع و معادن، کشاورزی، نفت و خدمات، سهم صنایع و معادن با ۲۱.۷ درصد بعد از خدمات بیشترین سهم است.

«غلامرضا ملاطاهری» روز دوشنبه در همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران در هتل ارم افزود: خدمات دارای سهم ۵۶.۵ درصدی از کل ارزش افزوده است و نفت و کشاورزی نیز به ترتیب ۱۱.۹ و ۹.۹ درصد سهم دارند.

بر پایه نمودار روند رشد ارزش افزوده در اقتصاد ایران، در دوره ۹۰- ۱۳۷۵، گروه صنایع و معادن همواره رشد داشته و در سال ۹۱ و ۹۲ نسبت به ۹۰ افت پیدا کرد و سپس در ۹۳ نسبت به ۹۱ و ۹۲ شرایط بهبود یافت.

ملاطاهری در ارتباط با شاخص‌های اقتصادی زیر بخش معدن در برنامه ششم توضیح داد، بر اساس ماده چهارم قانون برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) در رشد اقتصادی کشور، حداقل ۲.۸ درصد باید از محل ارتقای بهره وری کل عوامل تولید حاصل شود.

وی افزود: متوسط رشد سالانه ارزش افزوده بخش معدن ۸.۸ درصد در قالب برنامه ششم مورد انتظار است و متوسط رشد سالانه اشتغال هم ۴.۶ درصد پیش بینی شده و متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری صنعت و معدن ۲۶.۱ درصد است و متوسط رشد بهره وری کل عوامل تولید ۲.۴ درصد در نظر گرفته شده است.

ششمین همایش نیم روزه جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی در بخش شرکت‌های بهره‌ور با معرفی یک شرکت به عنوان شایسته تندیس سیمین پیشتازان برگزار شد، هفت شرکت نیز در قالب پیشروان چهار ستاره معرفی شدند، همچنین ۹ شرکت که پروژه‌های بهبود بهره وری داشتند مورد تقدیر قرار گرفتند.

دکمه بازگشت به بالا